Hoe kun je afkomen van doemdenken?

Hoe kun je afkomen van doemdenken in de praktijk? En kan de omgeving dat beïnvloeden? Een (onvermijdelijke) persoon in mijn omgeving is enorm vaak negatief en ik merk dat ik het dan vaker zwart inzie dan wanneer ik alleen ben.

2 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Het beste antwoord

Hier staan wat tips. Het hangt natuurlijk van je motivatie af in hoeverre het lukt ervan af te komen. Als het je leven beheerst, kan psychotherapie nodig zijn.

• Concentreer je op het hier en nu. Ga bijvoorbeeld wandelen en focus je op de verschillende kleuren groen die je ziet, of op de vogelgeluiden die je hoort. Je kunt ook naar een muziekstuk luisteren en letten op een bepaald instrument.
• Vermijd bevestigende informatie. Piekeraars gaan op zoek naar aanwijzingen die hun doemscenario’s ondersteunen. Kijk als je bang bent voor ongelukken dus niet naar realityprogramma’s op televisie. Onderneem liever activiteiten waarvan je energie krijgt.
• Las een dagelijks piekerhalfuurtje in waarin je je piekergedachten opschrijft en structureert. Waarvoor ben je bang, en hoe groot is de kans dat dat werkelijk zal gebeuren? Kun je misschien zelf iets doen om het te voorkomen? Zo ja, doe dat dan. Zo nee, stel dan voor jezelf vast dat het buiten je invloed valt. Ook dat kan bevrijdend werken.
• Ga de confrontatie met je angst aan: denk je piekergedachte helemaal door. Met piekeren blijf je hangen in een passief ‘wat als…’. Door het rampscenario van begin tot eind voor je geestesoog af te spelen en de daarbij behorende emoties op te roepen, kun je er als het ware actief mee aan de slag gaan. Daardoor zal je je sterker gaan voelen.
• Zorg voor lichamelijke ontspanning. Wanneer je lichaam gespannen is, is je geest dat ook. Bedenk wel dat je moet afkicken van piekeren. Juist als je ontspant, kunnen al die gedachten door je hoofd gaan razen.
Hier nog tips:
http://proudlyimperfect.nl/stoppen-met-doemdenken-zo-pak-je-dat-aan/
Je kunt vaak niet bewijzen dat een doemgedachte niet juist is. Maar doorgaans blijkt een positieve gedachte veel vaker te kloppen dan een negatieve. “De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.”
“Doch dat nooit op zal dagen.”
Toegevoegd op 18 mei 2021 07:46: tekst
SimonV