Komt ptss in verschillende gradaties?

En dan bedoel ik niet gradaties in de zin van acute en chronische. Maar dat persoon A er bijvoorbeeld meer symptomen van heeft dan persoon B (die dus indien mogelijk) een lichtere maar chronische ptss kan hebben en dus beter mee kan draaien in de maatschappij

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Thecis
3 jaar geleden
Heel simpel en kort, ja. Net zoals alle andere psychische en lichamelijk aandoeningen. Daarbij reageert iedereen er in een andere mate op. Dus daardoor komt het zeker in gradaties.

Antwoorden (1)

Ja. De ernst van de onderliggende trauma’s bepaalt onder meer in hoeverre iemand last heeft van de PTTS. Een reactie op trauma’s kent vele uitingsvormen en gradaties.
Het kan zijn dat je niet meer kan werken of naar school kan gaan. Ook kunnen je relaties met anderen moeizaam worden. Maar soms kun je nog wel werken:
“Tijdens werk is PTSS ook lastig. Soms heb ik bijvoorbeeld last van flashbacks. Ik wil graag dat daar een beetje ruimte voor is, want ik kan er echt niks aan doen. Maar mijn leidinggevende reageerde er negatief op, waardoor ik later thuis zat met een boel boosheid. Op het werk durf ik mezelf niet goed uit te drukken. Ik ben bang dat mensen me een zeurpiet vinden. En dat wil ik al helemáál niet.”
Maar er zijn ook mensen die niet meer zelfstandig kunnen leven en soms (tijdelijk) opgenomen moeten worden in een kliniek.
SimonV