Hoe om te gaan met een dementerende buurvrouw?

Ik ben sinds een paar jaar mantelzorger van mijn buurvrouw van 84 jaar. Ik kom een paar keer per dag bij haar. Bij haar is 2 jaar geleden de diagnose dementie gesteld.Tot voor kort merkte ik niets aan haar maar ik begin het nu echt aan haar te merken. Ze weet soms niet meer waar zij is, herkende mij laatst niet meer, is regelmatig een beetje agressief tegen mij enz. enz. Zij ontkent ten stelligste dat zij vergeetachtig is (zo noem ik het maar) en zij zegt tegen de dokter dat niet zij maar ik in de war ben enz. enz. Die dokter weet natuurlijk ook hoe de vork in de steel zit maar ik merk nu dat ik het steeds moeilijker vind met haar om te gaan. Haar familie woont helaas een eindje uit de buurt maar komt wel regelmatig bij haar en ik houd hen steeds op de hoogte van alles. Ze heeft ook 2x daags thuiszorg en met hen heb ik ook contact.
Heeft iemand tips hoe ik het beste met één en ander om kan gaan.?

4 jaar geleden
in: Psyche
4.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een paar tips:
https://www.dementieveenendaal.nl/page/4247/mantelzorger.html
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt jodokus52

Het beste antwoord

Praat in korte zinnen. Gebruik in elke zin maar één boodschap. En wacht even totdat uw naaste de tekst heeft verwerkt.
Lach met elkaar en gebruik humor.
Zorg voor structuur: een duidelijke dagindeling geeft de persoon met dementie houvast.
Trek de aandacht wanneer u iets wilt zeggen. Leg bijvoorbeeld even uw hand op de arm van uw naaste en maak oogcontact.
Kom in beweging. Zoek naar een manier die uw naaste prettig vindt. Gaat u liever niet wandelen? Dan kunt u misschien samen tuinieren.
Stimuleer meerdere zintuigen. Laat uw naaste dingen ruiken of aanraken als u het ergens over heeft. Hierdoor zal de persoon met dementie beter begrijpen wat u bedoelt of wat iets is.
Een beeld is voor uw naaste herkenbaarder dan woorden. Beelden van vroeger zijn beter herkenbaar dan beelden van nu.
Plan regelmatige rustmomenten in op de dag. Zo kan uw naaste even tot rust komen en prikkels en informatie verwerken.
fremar
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord.

Andere antwoorden (1)

Er is een heel goede on-line-training van de stichting SAMEN DEMENTVRIENDELIJK.
Je kunt daar gratis op inschrijven via de website. Deze site geeft ook veel goede tips.
Het fijne hiervan vind ik zelf, dat je ook anders (en behulpzamer) gaat reageren op het gedrag van mensen die b.v. problemen hebben bij de kassa van een supermarkt e.d.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord.