Waarom wordt je emotioneel als je jezelf boos maakt?

Tijdens het kickboksen roept mijn trainer vaak om jezelf boos te maken. Hierdoor sla ik wel harder en drijf ik mezelf tot het uiterste, maar merk ik de laatste tijd wel dat ik zomaar tijdens een training emotioneel kan worden, wat ik dan wel inhoud natuurlijk

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Amadea
5 jaar geleden
Dat zal door jouw persoonlijke omstandigheden komen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mijn inziens is het juist goed om je emoties te laten komen. Je lichaam doet dat niet voor niets. Het is heel heilzaam om je emoties de vrije hand te geven op dat moment. Dan hoef je ook niet meer zo hard te boksen om ze er onder te houden.

Antwoorden (1)

Omdat je nu eenmaal gedachten hebt en denken kunt! Zo werkt het bij iedereen .... gedachten bepalen vaak hoe je je voelt en het is een feit waar je niet omheen kunt. Alleen als je je gedachten zou kunnen uitschakelen, kan je ook het gevoel kwijt zijn.

Deze twee zaken werken samen in een soort wisselwerking.....je gedachten hebben invloed op je stemming en omgekeerd. Als je je in een depri stemming bent, zullen je gedachten vol negativiteit, weinig hoopvol en wellicht cynisch zijn. Zit je in een gelukkige, vrolijke stemming en is je humeur zonnig, dan denk je je ook vrolijk, positief en verdwijnen al jouw zorgen. Zo bepaalt je gemoedstoestand de inhoud van jouw gedachten.

Negatieve gedachten door bijv. te denken dat je 'er niet uitziet' bepalen aan de andere kant ook hoe je je voelt. Je voelt je dan ook minderwaardig of ze bederven je stemming omdat je nu eenmaal die negatieve gedachten hebt. Denk je positief dan voel je je ook opgewekt en hoopvol.

Toch reageert niet iedereen hetzelfde bij bepaalde gedachten/stemmingen. Het ligt er net aan welke waarde je ergens aan hecht bij een bepaalde gebeurtenis. Gebeurtenissen leiden nu eenmaal tot emoties....

Wat je ergens bij denkt bepaalt hoe je je voelt.... stel dat een geliefde sterft... voor de meesten stort de wereld in . De gedachten dat je iemand nooit meer zult zien, spreken, ermee lachen enz. kan maken dat je je intens verdrietig of verloren voelt. Je kunt als het ware in een zwart gat vallen en denken dat je leven nooit meer goed komt.

Aan de andere kant, kan het zijn dat de overledene een zwaar ziekbed meemaakte en de dood als 'verlossing' is gekomen.... als je zo denkt zal je je een stuk minder slecht voelen want je put troost uit deze gedachten. De overledene heeft immers geen pijn meer en heeft nu rust.

Nog een voorbeeldje... je wordt 's nachts wakker omdat het zwaar onweert. Ben je nooit bang voor onweer geweest, dan zal je denken aan de mooie flitsen die je kunt zien en misschien zelfs de gordijnen opendoen om ernaar te kijken.
Ben je wel bang voor onweer, dan zal je denken aan bikseminslag, brandgevaar, stroomuitval of 'geraakt worden door de bliksem'....je zult je vervolgens dan bang voelen en onbehaaglijk.

Als je je boos maakt, denk je je dus boos en boosheid uit zich in een emotie. Bij de een is dit een gevoel van woede, bij de ander van onmacht of opkomende tranen omdat je je niet kunt uiten of je verstikt voelt door de heftigheid.
amc