Hoe kan ik mijn angsten overwinnen?

En dan heb ik het niet over dieren achtbanen of hoogtes nee ik het over horror

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
tinus1969
6 jaar geleden
Het is toch niet helemaal duidelijk waar je bang voor bent en wat je anders wil. Horrorfilms kijken?
fremar
6 jaar geleden
Als het een alles overheersende angst is,praat dan eens met je huisarts,eventueel kan hij je verwijzen naar een psycholoog.
Reddie
6 jaar geleden
Horror is bedoeld om angst aan te jagen.
Als je niet bang wordt van horror is het saai.
Cryofiel
6 jaar geleden
Welke angsten, in welke situaties? Welke gevolgen of verschijnselen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom zou je angsten overwinnen als het over horror gaat?
Films? boeken?
Niet kijken, niet lezen.
Of bedoel je iets anders? Kun je preciezer aangeven wat je bedoelt, Daan?

Antwoorden (2)

nou bijvoorbeeld meer enge dingen doen. vroeger durfde ik ook bijna niks
maar nu wel dus gwn dingen broberen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eigenlijk kun je je "angst" niet echt overwinnen bij horrorfilms. Je kunt ze gaan kijken, ja, maar de kans dat je komende weken geen oog dichtdoet is groot. Horrorfilms zijn gemaakt om mensen de stuipen op het lijf te jagen. De ene houdt ervan, de ander staat doodsangsten uit.
Wat je eventueel KUNT proberen is het kijken van een horrorfilm, en achteraf de "behind the scenes" stukjes kijken. Zo zie je hoe de film gemaakt is en zullen je hersenen sneller denken: "Het is maar een film". Laat het gewoon op je af komen,

Verder op internet gevonden:

Lees spoilers
Als je al precies weet wat er gaat gebeuren, is de film lang niet zo eng meer. De ultieme filmwebsite Imdb.com heeft bij elke film een handige lijst, de zogenaamde Parent's Guide. Daar staat precies op aangegeven wanneer er enge of vieze stukjes komen. Zo weet je straks exact wanneer je even niet moet kijken, en zit je nooit meer in de "o mijn god er gaat vast bijna iets gebeuren"-spanning.

Concentreer je op iets anders
Zit je toch in ondraaglijke spanning en ben je bang dat je straks in je broek schijt van schrik? Schrikmomenten komen een stuk minder hard aan als je er niet met je gedachten bij bent. Wees met je gedachten volledig bij iets anders. Denk aan de stelling van Pythagoras, kijk of je een songtekst uit je hoofd kent, plan alvast je bruiloft. De hele heisa gaat dan langs je heen.

Zorg voor iets om vast te houden
Al is het maar een kussen, het scheelt als je iets hebt wat je vóór je kunt houden. Het zit toch tussen jou en het schouwspel in. Een soort bescherming dus. Klinkt een beetje psychedelisch, maar is echt zo. Kijk je de film toevallig met je love interest, grijp dan mooi zijn/haar hand bij enge stukjes! Kan jij niks aan doen: is púúr bescherming.

En als dat allemaal niet werkt, hebben je vrienden maar lekker pech. Als zij dan zonder jou voor de buis zitten te griezelen, moet jij jezelf maar besmeuren met maïzena en yoghurt en krijsend bij ze op het raam bonken. Dan piepen ze wel anders. En kijken jullie de volgende keer lekker Carry Slee.