Door doelen te stellen die haalbaar zijn.
een pond per dag afvallen gaat niet lukken, een pond per week is haalbaar
Je hele huis schoonmaken is in een dag niet te doen, iedere dag een kamer wel
En zo zijn er wel meer dingen die je in een dag of maand klaar zou willen hebben maar wat niet zal lukken.
Dus stel een doeltijd, en als het niet voldoende is om gewoon blij te zijn dat je het gehaald hebt, beloon jezelf met iets leuks,
En dat leuks kan van alles zijn, lunchen buiten de deur, een bos bloemen of een stuk chocola of een extra lange wandeling
6 jaar geleden
Het is niet helemaal duidelijk waar je op doelt, dus ga ik in mijn antwoord algemeen zijn.
Er is intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie. Het eerste betekent de motivatie die uit jezelf komt. Die motivatie heb je voor iets als datgene op zichzelf belangrijk voor je is. Bijvoorbeeld: je geniet ervan om te zingen, dan ben je intrinsiek gemotiveerd om te gaan zingen. Extrinsieke motivatie komt niet uit jezelf, maar uit iets anders. Dan gaat het bijvoorbeeld om een beloning voor iets. Bijvoorbeeld: je wilt een zangwedstrijd winnen vanwege de eer, beroemdheid of een geldprijs, dan ben je extrinsiek gemotiveerd om mee te doen aan de zangwedstrijd. De zangwedstrijd is dan een middel en je ben ervoor gemotiveerd omdat het je iets oplevert.
Dus hoe motiveer je jezelf? Ga op zoek naar dat wat je leuk vind. Waar geniet je van, als alles mogelijk was, wat zou je dan gaan doen? Als je weet wat je leuk vind en waar je van geniet, kun je nog verder nadenken over wat het dan precies is wat je leuk vind aan iets. Je komt erachter wat jou intrinsiek motiveert. Daarnaast kun je op zoek gaan naar de beloningen die voor jou werken. Bijvoorbeeld: als je veel geld wilt verdienen, kun je daardoor alsnog gemotiveerd zijn om een opleiding te gaan doen, zelfs als je die opleiding niet zo leuk vind.
Dus jezelf motiveren doe je vooral door te weten wat voor jou belangrijk is en door het doel voor ogen te houden.