Hoe ziet een jong kind te wereld en de andere mensen om zich heen?

Mijn kind (7) zegt dat hij het raar vind dat andere mensen ook mensen zijn. En dat hij ze eerder als een soort robots ziet.
Deze opmerking gaf mij een flashback naar vroeger, ik dacht toen ik nog klein was precies zo. Kan iemand mij hier een licht op schijnen? Ik hoop op een antwoord uit de hoek van de ontwikkelingspsychologie.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
erotisi
7 jaar geleden
waarom ziet hij zichzelf wel als mens en anderen als robot, heb je hem dat zelf al eens gevraagd, of jezelf natuurlijk
wilkers
7 jaar geleden
Ieder mens leeft en denkt op zekere hoogte egocentrisch. Het is niet meer dan logisch dat een ieder wel eens denkt dat het leven alleen om hem/haar draait.
In de moderne maatschappij met moderne ideeën, normen en waarden kunnen die egocentrische ideeën voldoende onderdrukte worden en we gelukkig niet in een wereld van holbewoners leven. Helemaal weg zal het nooit zijn. Mocht je je bijvoorbeeld moeten verantwoorden over een ruzie, zul je het verhaal altijd zoveel mogelijk in je eigen voordeel vertellen. Daarom zie je ook zo vaak dubbele verhalen in dit soort discussies, terwijl ze beide best waar kunnen zijn.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Onder andere Freud, Piaget, Erikson, Kohlberg hebben allemaal ontwikkelingsmodellen beschreven (met verschillende accenten), die oa ook aan deze vraag raken.

Antwoorden (2)

Het vermogen om een idee te vormen van het perspectief van een ander is ook wel bekend als de Theory of Mind (ToM). De ontwikkeling van de ToM loopt ongeveer van het 3e tot het 6e jaar en gaat meestal gelijk op met taalontwikkeling.

Er wordt verondersteld mensen die gediagnosticeerd zijn met autisme mogelijk beperkte vermogens tot ToM hebben, waardoor ze zich minder kunnen inleven in wat een ander denkt of voelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hetzelfde telt bij een narcistisch individu dat op jonge leeftijd kan worden vastgesteld , de verwarring is dan vaak autisme .
Een kind staat als mens in zijn volle ontwikkeling voor wie hij , zij zal worden in de toekomst . De veerkracht is eens zo groot bij jongere kinderen en leeftijdsgebonden anders te interpreteren door het kind en de gradatie daarvan.Zo zal een kind van 1 jaar geen trauma overhouden aan iets dat voor de ogen heeft plaatsgevonden terwijl diezelfde situatie op een kind van bijvoorbeeld zes jaar reeds een trauma kon veroorzaken en zal meedragen in zijn verdere ontwikkeling als mens. Een kind ziet de zaken rondom hem gebeuren en zal alles individueel interpreteren naargelang de leeftijd. Het is dus geheel afhankelijk van alles dat het zal gewoon gemaakt worden , ontdekking is een feit dat een realistische uiting kan zijn over hoe het kind de wereld ziet , zowel als baby , peuter , kleuter , jonge volwassene en zelfs volwassene .Het is in de jongste jaren dat kinderen overlevingsmechanismen ontwikkelen waar we later pas achter komen , in om het even welke situatie is er geen 1 perfect en zal er altijd in de ontwikkeling daarvan iets fout lopen ( aan iedereen een schroefje los dus ) , waardoor die overlevingsmechanismen in de volwassen leeftijd problemen kan opleveren zoals fobie voor (iets) of iets anders. Een kind staat en ziet alles eerder als proberen en doen zonder denken aan risico en gevolg , evenzeer kent het geen geweten en kan het alleen uit eigenbelang handelen en denken,waar deze zich niet bewust van is tenzij ma zegt " neen eerst blazen , dat is heet " .In dit laatste als vb zal een kind gaan vrezen dat het heet is en dus eerst leren blazen , zo gaat dit in de verdere ontwikkeling verder , of het kind kreeg dit niet mee en dient het te ondergaan en snapt het even snel of traag.
p.s. : Alles dat we leren en doen in kinderjaren is op volwassen leeftijd zeer actueel.

Toegevoegd na 6 uur:
Tevens is het zo dat hoe de kijk op de wereld van een kind individueel is , indien een kind mensen als robots zien is dit altijd gerelateerd aan iets dat zich afspeelt in dat kind , zelfs als het helemaal voor een volwassene geen relevantie heeft met een robot . het kan evenzeer zijn dat het een bewustzijnsbesef is en u zegt dit gevoel te herkennen , ik herinner me dat ik het gevoel had in een cocon te zitten ;-) , rondom mij waren de mensen boompjes en bosjes ...