Mag je na een sollicitatiegesprek worden afgewezen vanwege je stoornis?

Ik heb Asperger en ik heb heel vaak geprobeerd om een baan te krijgen maar alle bedrijven waarbij ik solliciteerde wezen me af omdat ik Asperger heb. Alsof ik er iets aan kan doen dat ik Asperger heb. Mogen ze dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
TurfGraver
7 jaar geleden
Als deze het functioneren in de weg zitten lijkt het mij wel. Hoe vervelend ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hebben ze letterlijk gezegd of geschreven dat je bent afgewezen vanwege je beperking?
Of denk je dat je daarom afgewezen wordt?
Zeg in het vervolg niets meer over je Asperger, tenzij het je beperkt je eventuele nieuwe functie uit te voeren. Een werkgever mag niet vragen naar ziektes of beperkingen.
Ritsuka
7 jaar geleden
vertel je tijdens de sollicitatie dat je Asperger hebt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ZosjaCharlie, als ik uw vorige vraag lees, van een paar minuten geleden, zal het zeker heel moeilijk worden voor u om binnen korte tijd betaald werk te vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je beperking of stoornis de uit oefening van je te verwachten taken onvoorspelbaar beïnvloed ja helaas . Probeer functies die bij je beperking of juist bijzondere bekwaamheden passen te vinden . Laat je anders testen wat bij je situatie het beste aansluit . Door de huidige wetgeving zijn werkgevers huiverig mensen uit risico groepen aan te nemen . Ouderen , ex chronisch zieken jongeren die lang over een opleiding hebben gedaan of ? Werkgevers zijn nl verantwoordelijk voor je gesteld . Voor de rest van hun leven zo lang jij bij hun in dienst bent . Het is niet eerlijk zo als het nu is jammer dat goed willende mensen de dupe worden van goed bedoelde domme regels .

Het beste antwoord

Ik heb ook daar wel problemen mee. Ik heb Autisme en dan denk ik: zouden ze me dan niet willen omdat ze voor mij veel moeite moeten doen?

Maar je kan het ook anders omschrijven op een sollicitatie gesprek als je gewoon zeg waar je moeite mee heb. dan zouden ze er op kunnen letten en je misschien er wel mee helpen (dat heb ik voorgenomen) dus gewoon je problemen zeggen (en niet je stoornis te letterlijk nemen)

het klinkt misschien bot of naar. Maar bij mij heeft het geholpen...

Toegevoegd na 43 seconden:
Jij kan er ook niks aan doen wat je hebt. Dus daarom die tip
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt voor je tip! Ik ga het zeker proberen ;)

Andere antwoorden (1)

Men kan er niets aan doen als men het syndroom van Asperger, dat behoort tot de autisme spectrum stoornissen (ASS) hebt.
Men kan er ook niets aan doen dat men bijvoorbeeld blind of doof is. Voor iemand die blind is, is het beroep van piloot niet weggelegd.
Zo zullen er diverse banen voorlopig niet zijn weggelegd voor mensen die het syndroom van Asperger hebben, zolang zij daar niet goed of nog niet voldoende mee om kunnen gaan.
Als er op een baan gesolliciteerd wordt waaraan bepaalde eisen worden gesteld en de sollicitant hier niet aan kan voldoen, zal hij dus mogen worden afgewezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
= Men kan er niets aan doen dat men het syndroom van Asperger, dat behoort tot de autisme spectrum stoornissen (ASS) heeft..

Toegevoegd na 21 minuten:
Er zijn heel veel beroepen en functies die zich heel goed lenen voor mensen met Asperger. Ze zijn erg goed in ‘thinking outside of the box’. Dat is bij hen eerder aan de orde dan bij een traditionele medewerker. Dat is de overtuiging van Erica Roosenschoon | Personal Trainer