kun je meerdere stoornissen hebben?

ik vraag me af of ik meerdere psychische stoornissen want ik heb er al 3
autism/depressie/ocd maar psychologen hebben ook gezegt dat ik adhd heb
maar geen test voor gedaan ook heb ik veel van borderline weg maar hoe kan dit je kan toch niet 4/5 stoornissen hebben?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
2.4K

Het beste antwoord

Ja, dat kan zeker. Comorbiditeit (het tegelijk voorkomen van meerdere ziekten of stoornissen) komt juist in de psychiatrische veel voor.

Het is overigens bij complexe symptomen wél zaak dat er gekeken wordt of er niet een andere stoornis is die de symptomen beter verklaart en soms is het ook zo dat de ene stoornis de andere uitsluit. Als er bijvoorbeeld een stoornis is in het autisme spectrum, kan dit in zichzelf al ADHD-achtige klachten geven. Pas wanneer het autisme de symptomen niet in voldoende mate zou verklaren, is een aparte ADHD-diagnose van toepassing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
75% ofzo van autisten hebben adhd
veel mensen denken dat ik het heb ik ook maar niet een test voor gedaan is niet nodig

Andere antwoorden (1)

Comorbiditeit bestaat inderdaad. Het hebben van meerdere stoornissen. Dit kan zowel op verschillende Assen (as 1 en as 2) alsook twee stoornissen op 1 as. Ik ben zelf psycholoog en krijg wel vraagtekens bij zoveel diagnosen door elkaar stellen. Wat mijn voorganger ook al aangaf: soms lijken bepaalde symptomen van bijv ocd op kenmerken van autisme. Meerdere stoornissen hebben is echt niet abnormaal en kan zeker. Maar 4? Of zelfs nog meer??? Lijkt me vreemd. Daarnaast wordt ADHD niet getest met een gestandaardiseerde test maar gesteld op basis van een gesprek waarin kenmerken worden uitgevraagd.