Hoe kom ik van mijn sociale angst af?

Ik ben een minderjarig meisje, en al sinds ik kan herinneren ben ik heel stil/verlegen. Daarnaast ben ik heel bang om te gaan naar sociale gebeuren (feestjes, school, werk) en vind ik ook niet fijn om te bellen. Op zich alles wat te maken heeft met sociaal zijn vind ik niet prettig. Ik begin ook namelijk volgende week maandag met een nieuwe baan, en ik zie er heel erg tegen op. Ik mag namelijk niet thuis blijven, omdat ik nog minderjarig ben. Ik heb hier echt heel veel last van. Hoe kom ik er van af?

7 jaar geleden
in: Psyche
1.7K

Antwoorden (3)

Het lijkt wel of ik hier mijn eigen verhaal lees. Ik heb het al zolang ik me kan herinneren. Ook met die telefoon inderdaad. Het liefste e-mail ik dus. Vriendschappelijke 'niemendal'gesprekken vind ik het ergst. Zakelijk gaat het beste, omdat ik dan een rol kan spelen. Ik speel dan iemand die er geen moeite mee heeft. Anderen merken er niets van. Ooit werd ik rijinstructeur en zat met alle soorten mensen -die ik normaalgesproken bedreigend zou vinden- naast me in de auto. Maar door rijinstructeur te 'acteren', ging het prima.
Ik ben zelfs 2 maal in Man Bijt Hond op tv geweest, ook een kwestie van acteren. Therapieën hebben me nooit geholpen, en op m'n 60ste is er nog helemaal niets veranderd. Ik hoop dat jij wél de juiste hulp vindt, want het is zo zonde van je leven!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Talloze meisjes (en jongens), maar ook volwassenen, zullen zich herkennen in de angsten die jij beschrijft! Misschien lijkt het alsof je de enige bent die met dit probleem worstelt, maar dat komt vooral omdat mensen zoals jij, juist vanwege hun sociale angst, zich vaak 'onzichtbaar' maken voor anderen. In werkelijkheid zijn er talloze mensen die de problemen die jij noemt zullen herkennen.

Veel mensen groeien in de loop der jaren vanzelf over hun soort angsten heen. Door de dingen die je meemaakt, leer je dat het helemaal niet erg is om af en toe afgewezen te worden of iets stoms te doen. Dat hoort bij het leven! Door alles wat je meemaakt leer je jezelf waarderen en accepteren zoals je bent, waarbij je ontdekt dat andere mensen vaak een totaal ander beeld van je hebben dan het beeld dat jij dénkt dat ze van je hebben.

De angsten die jij beschrijft kunnen veroorzaakt worden door b.v. faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen, een minderwaardigheidscomplex, of een combinatie daarvan.
Wat de oorzaak ook is, je hebt in elk geval een beeld van jezelf dat niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Als jouw angsten een negatieve invloed hebben op je dagelijks leven, is het verstandig om eens te overwegen in therapie te gaan. Juist nu je in je nieuwe baan te maken krijgt met een nieuwe omgeving, nieuwe collega's en onbekende situaties, kun je best een steuntje in de rug gebruiken om je zelfvertrouwen op te krikken! Waarschijnlijk zul je veel baat hebben bij cognitieve gedragstherapie, een kortdurende therapievorm, waarbij je leert objectiever naar jezelf en je omgeving te kijken.

Een goede therapeut vinden (met wie het ook nog klikt), is niet zo gemakkelijk. Je huisarts kan je daarbij helpen. Als je in de buurt woont van een academisch ziekenhuis of gespecialiseerd Angstcentrum, dan kun je daar het beste heengaan.

Veel succes!
7 jaar geleden
Beste Esd, via google kwam ik vanmorgen per ongeluk op dit forum en vanmiddag spookte jouw item nog steeds door mijn hoofd. Om op jouw kwestie te reageren heb ik heb een account aangemaakt.
Zo te lezen heb je een negatief zelfbeeld en raak je daardoor onzeker. Dat vind ik erg vervelend voor je. Je gedachtegang is herkenbaar en vele andere mensen hebben hier ook last van, al is dat van de buitenkant of op social media vaak onzichtbaar. Zelf kamp ik (v, 26) ook al mijn hele leven met zelfbeperkende gedachten, maar de laatste paar jaar laat ik het sommige facetten van mijn leven niet langer (in zijn geheel) beheersen.
De opbeurende tip “gewoon DOEN!” kan lastig zijn in onze situatie. Wat moet je ‘gewoon doen’? Waar begin je? Maar dat is toch gegarandeerd te veel risico op sociale afwijzing? Dat ga ik dus echt nooit kunnen, nooit doen. Zie je wel, ik ben een loser.
Zeker het zoeken naar je "passie" lastig; abstract en inconcreet, met name als je depressief bent. Je hebt wel dingen die je leuk vindt (TV-kijken, gamen, lezen), maar die tel je niet mee, uit angst dat anderen die als niet-sociaal genoeg zien en ze daarmee weer concluderen dat je een sociale mislukking bent. Daarnaast geldt dat alle soorten hobby’s door depressie kunnen verwateren, dus je bent volkomen "normaal" indien je al een tijdje geen hobby's meer hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat kun je concreet doen? Ik ga dit allemaal als ‘moeten’ opschrijven maar ik bedoel kunnen:
- Thuis: probeer duidelijk te zijn naar je ouders, want pubers zijn lastig. Je ouders willen het beste voor je, dus benoem je gevoel en wat ze kunnen doen om je te helpen (ik ben verdrietig omdat ik me eenzaam voel en TV kijken vind ik op dit moment het het fijnste wat ik aankan, dus help me door begrip te tonen en me te steunen in mijn keuze)
- Thuis: wees trots op wat je doet. Op alles. TV kijken. Huiswerk maken. Gamelevel uitspelen. Programmeren leren. Heb je iets afgemaakt? Vier het! Doe je koptelefoon op met een gaaf lied en ga die 4 minuten voor de spiegel zitten en naar jezelf zitten grijnzen. Na verloop van tijd gaat naar jezelf lachen echt werken, dus volhouden. Probeer een paar huishoudelijke taken op te pakken: kliko aan de straat zetten, gras maaien, onkruid wieden, stukje stofzuigen. Door je gezinsleden te helpen krijg je waardering en ben je meetbaar belangrijk.
- Op school: Lach. Grijns. Gemoedelijk. Al is het ongemeend, dat maakt niet uit; je gaat positiviteit uitstralen! Een stralende zon is niet langer onzichtbaar en is onaantastbaar. Je hoeft klasgenoten niet gelijk gedag te zeggen hoor, het enige wat je moet doen is realiseren dat je een slimme en onafhankelijke scholier bent die daar voor zijn laatste jaar rondloopt. Jij bent de senior die niemand iets wijs kan maken en die straks zijn VWO (hallo!) binnen gaat halen. Een van de 20 meest belangrijke scholieren van de school!
- Op school: weet je niet hoe je je klasgenoten aan moet spreken? Vraag dan functionele dingen: hee, heb jij een pen te leen voor mij? mijne is ermee opgehouden. Mag ik jouw oplader even lenen? Uhh welke hoofdstukken moesten we nou lezen?-ik zat niet op te letten. Top, bedankt! Hier geldt; door klasgenoten een keer aan te kunnen spreken, al is het met een smoesje, geef je de ander sociale ruimte om in het vervolg hoi/doei/wat dan ook tegen jou te zeggen. Je wordt namelijk meer zichtbaar. Plus dat iemand kunnen helpen een goed gevoel geeft, dus als je je klasgenoten jou laat “helpen” met kleine dingetjes krijgen zij een goed gevoel wat ze associëren met jouw (vriendelijk lachende) gezicht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
- Vrije tijd: heb je een bijbaantje? Mij heeft pizzabezorgen geholpen. De telefoon opnemen voor hele korte, functionele gesprekken van klanten die willen bestellen. Daarna sommige klanten F2F zien bij hen aan de deur; je komt hun eten brengen dus ze moeten wel met je interacteren. Je zal zien dat sommige buurtgenoten het leuk vinden dat je het netjes voor hun regelt en bij andere klanten loop je gewoon snel weer naar de scooter/auto. < You need me, i dont need you, zak er in. Het belangrijkste: na 6vwo komt er geen 7vwo dus je staat aan het begin van een mogelijk grote verandering, als je die verandering in gang wilt zetten. Wat kan je doen?
- Kies de juiste studierichting en kies gericht: Weet je al welke studie of HBO-/MBO-opleiding je wilt doen na je VWO? Mijn tip is: kies een studie waar aangenaam werk bij hoort. Werk waar vraag naar is, waar je niet enorm heftige concurrentie hebt tijdens het solliciteren en waar je niet constant met sociale interactie op de werkvloer wordt geconfronteerd. Dit klinkt lullig maar dit betekent: geen communicatie, geen psychologie, geen geschiedenis, geen vrijetijdskunde, geen diëtetiek, geen bewegingswetenschappen etc. Vind je zo’n onderwerp toch leuk? Volg dan zeker je interesse, maar kies een zo concreet mogelijke opleiding. Bijvoorbeeld: Wil je economie of bedrijfskunde gaan doen? Kies dan voor accountancy, je leert in hetzelfde vakgebied maar veel méér en een specifieker vak, waardoor solliciteren en baan vinden veel makkelijker is. Na een goede landing en wat werkervaring stroom je toch weer door naar een andere baan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
HR leuk? Ga dan administratie > payrolling/salarisadministratie doen. Of een juridische opleiding met focus op personeelszaken. marketing/communicatie leuk? Kies vormgeving of juist machine learning, zodat je techniek voor marketing beheerst. Mail me gerust als je hier vragen over hebt.
- In welke stad wil je studeren? Dit heeft ook effect op hoe je nieuwe levensfase wordt.
Mijn mening: in bijv. Amsterdam is “hip en ubersociaal” zijn erg belangrijk, als introvert tussen de blaaskaken is best een uitdaging. Wageningen is een gemoedelijke studentenstad (studentendorp) waar veel jongens en meiden komen die hun sociale netwerk willen verbeteren. Er zitten veel introverte mensen of nerds (ja ik zeg het gewoon, stereotypering, ik ben het ook en ik ben er trots op) die eindelijk soortgenoten treffen en daar wél zichzelf kunnen zijn. Daar kun je als introvert prima in een grote studentenflat (sterflat) wonen en erachter komen dat er zo ontzettend veel normale en aardige, relatief introverte, mensen zijn. Ongeveer hetzelfde geldt voor Eindhoven. Valt het je tegen? Dan verhuis je toch weer lekker naar huis! Boeiend! Je hebt niets verloren, je werkt aan jezelf
- Solliciteer voor een positie bij de studievereniging die bij je studie/faculteit hoort. Studievereniging is iets anders dan studentenvereniging, maar in het bestuur of een commissie zitten van de studievereniging is heel vruchtbaar; je leert collega’s kennen met wie je iets functioneels moet ondernemen (evenement organiseren, boeken inkopen, bijles opzetten etc). En alle studenten die lid zijn leer je vanzelf ook kennen, wie weet vind je het op lange termijn zelfs een mogelijkheid om naar een borrel te gaan.
Nogmaals, al het bovenstaande zijn mogelijkheden en absoluut geen verplichtingen. Ik hoop dat het concreet en levensfase-specifiek genoeg voor je is om je op ideeën te brengen.
Als student-af en in retrospect kan ik niet genoeg benadrukken dat ik snap in wat voor lastige situatie je zit, maar alsjeblieft realiseer je dat je tegenover niemand iets te bewijzen hebt, er ouders/ooms/tantes/opas/omas zijn die van je HOUDEN en je je energie moet steken in van hun terughouden. Je krijgt straks de kans om het in je volgende fase anders te doen Laat los wat voor anderen állemaal bij een ‘perfecte’ studententijd hoort, het gaat erom dat JIJ een paar facetten kunt creëren die je niet laat beheersen door je zelfbeperkende gedachten maar kunt genieten. Jij verdient dat evenveel als alle andere mensen
Antoni
6 jaar geleden
@Horatius11, Je richt je antwoord op ene Esd. Bedoel je misschien gebruiker EsdSnitchen? Die heeft zondag 2 juli 2017 eenzelfde vraag gesteld als gebruiker Sharonves op 30 september 2016, maar zijn vraag is alleen hier https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Xk4IH4YmnisJ:https://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/vraag/623110/sociale-angst nog terug te vinden. Zijn vraag is mogelijk verwijderd omdat er al vergelijkbare vragen op de website waren gesteld. Dat is niet of alleen onder bepaalde voorwaarden toegestaan volgens de richtlijnen van de website https://www.startpagina.nl/v/pagina/richtlijnen. Je kan EsdSnitchen een bericht sturen door te klikken op het envelopje op zijn profielpagina https://www.startpagina.nl/v/profiel/EsdSnitchen. Dat bericht moet dan wel iets korter zijn dan je antwoord inclusief reacties hier, of je moet hem een aantal verschillende berichten sturen.