Wanneer ben je verslaafd aan alcohol?

Vanwege mijn angst en moeilijkheden in sociale contacten en van daaruit ontstane depressie worstel ik al de laatste jaren met de problemen. Ik slik 2 antidepressiva (SSRI + TCA) en zonodig oxazepam of lorazepam. De angst kan ik met de Benzodiazepinen "tijdelijk" oplossen. Maar de depressie en ernstige zelfhaat blijft. Bovendien heb ik de laatste tijd ook wederom weer problemen met een goede vriend door mijn angsten. Omdat de depressie en verdriet mij teveel was geworden ben ik dinsdag begonnen met drinken van wijn (5%v ol). Ik vind alcohol zelf niet lekker, maar het is echt puur vanwege het verdoofde werking.

Nou vraag ik me toch af wanneer je nou verslaafd raakt aan alcohol? Wanneer moet ik dus echt weten dat ik op het randje van een verslaving sta en mijn alcohol gebruik verminderen?

Zelf hou ik een lijst bij om zo min mogelijk alcohol te nuttigen:

Dinsdag: 8 glazen wijn
Woensdag: 0
Donderdag: 8 glazen
Vrijdag: 10 glazen
zaterdag: 5 glazen
Zondag: 0 glazen

Picture for question
7 jaar geleden
in: Psyche
2K
Ivana
7 jaar geleden
Eric, dit zijn geen grapjes meer. Direct stoppen, ik heb hier vreselijke dingen van gezien en van nabij meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Door de manier van gebruiken per direct, omdat een geestelijk afhankelijkheid er eigenlijk al is voordat je bent begonnen.
Hoewel dit afhangt van je definitie van verslaving. Daarnaast is de kans heel groot dat het psychische problemen versterkt en zelfs vooroorzaakt.
https://www.alcoholhulp.be/psychische-effecten-van-alcohol
Erna55
7 jaar geleden
@Eric1993.
Je hebt angsten en daarvoor slik je al 2 AD met daarnaast 2 "pammetjes".
Medicatie kan indersteunend werken bij een therapie, maar kan je problemen niet oplossen. daarom heb je ook een behandelaar. Je doet er goed aan om met je behandelaar je problemen te bespreken. Wat je nu doet is weer een middel toevoegen ( nu alcohol ) waarvan je hoopt dat het je rottige gevoel zal dempen. Je wilt jezelf steeds en steeds meer "verdoven" .
Dit is gevaarlijk en zal ook niet werken. Want de oorzaak van je rotvoelen wordt niet aangepakt. De oorzaak zit in je denkproces. Je eigen gedachten roepen je angs-gevoelens op die je niet kunt handelen.
Daarom is het belangrijk om therapie te volgen. Je leert wanneer je denken weer in de negatieve spiraal gaat en ook hoe je uit de glijbaan naar de angst en depressie kunt ontsnappen. Steeds meer en steeds vaker middelen gebruiken helpt niet.
Praat er met je behandelaar over .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iets anders: wijn 5 % alcohol
Klopt dat percentage?
Wat voor glazen gebruik je dan? Want waarschijnlijk zou je dan eigenlijk anders moeten tellen. Een normaal gevuld standaard glas gaat uit van:
bierglas 5%
wijnglas 12% (ongeveer)
aangezien een wijnglas een stuk kleiner is, is de hoeveelheid alcohol per glas hetzelfde.
http://www.alcoholenik.nl/alcohol/standaardglas/
Ieder standaardglas bevat ongeveer 10 gram pure alcohol.
Eric1993
7 jaar geleden
@jackd In de wijn zit 5,9 alcohol staat op de fles. Ik heb een foto van de glas waaruit ik drink als foto toegevoegd aan de hoofd vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alcoholisme is niet je ergste probleem zo te lezen. Ik zou het probleem van angst en depressie bespreken met je arts, blijkbaar werken die middelen niet goed en kun je misschien wat anders proberen . Ben je in therapie? Wat voor veel mensen heel erg goed werkt is lotgenoten contact. Een groep mensen die ook zulke problemen hebben. Ik weet niet wat de oorzaak is van angst en depri of hou oud of jong u bent? Als je een bepaalde diagnose hebt, zoals emotie regulatie of angststoornis, dan bestaat er misschien een groepstherapie bij jou in de buurt?
Erna55
7 jaar geleden
@Eric1993: Hoe komt het dat je het nodig vind om hier vragen te stellen die je (dat zeg je ) ook al met je psycholoog besproken hebt ? Wanneer het klopt wat je vertelt over je psycholoog dan helpt hij je niet.
Al 2 jaar ben je "in behandeling ", maar blijkbaar nog steeds in de inventarisatie-fase.
Is er geen behandelplan ?
De uitspraak van je psycholoog dat je jezelf met alcohol mag verdoven vind ik absurd.
Is er echt nog steeds na twee jaar geen behandeling gestart ?
Heb je eerder een therapie afgewezen ? Er kunnen twee dingen aan de hand zijn.
- je hebt een verdomd slechte psycholoog.
- je wilt alleen horen wat in je eigen straatje past.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Als ik jouw vraag zo lees plus he reacties op de antwoorden dan geloof ik niet dat alcohol je grootste probleem is. Het kan een probleem worden. Maar gelukkig zie je dit zelf al in, anders had je de vraag niet gesteld. Ik raak in paniek als ik niet genoeg sigaretten heb. En ik ga van alles verzinnen om er aan te komen en ja ik pak zo de auto en ga een half uur rijden naar de benzinepomp aan de snelweg om ze midden in de nacht te halen. DAT is een verslaving. Als je dat soort ideeën begint te krijgen...ben je te laat en ben je verslaafd en dat heb je overigens veel te laat door. Je merkt het niet als je verslaafd raakt, pas als je het bent (en dan heb je eerst nog de ontkenningsfase) Maar even terug naar je problemen. Ik zei dat ik denk dat alcohol niet je grootste probleem is. Ik denk dat jouw psycholoog je grootste probleem is. Ik vraag me af of deze wel geschikt is om jou te helpen. Na 2 jaar behandeling en chemische troep voorschrijven had je wel resultaten mogen verwachten. Deze persoon lijkt niet in staat te zijn om jou te helpen. Ik begrijp dat je na twee jaar zo'n iemand vertrouwd. Jij verteld je gevoelens en alles aan die persoon. Je voelt he waarschijnlijk prettig bij hem en het voelt beschermd en vertrouwd. Het is lastig om zo'n iemand los te laten en te "vervangen" om vervolgens bij een ander opnieuw te beginnen. Maar ik denk dat dit wel de beste optie is voor jezelf. Bedenk wel. Voor die psycholoog ben jij "werk" als hij naar huis gaat denkt hij niet meer aan jou. Hoe prettig jij je ook bij hem voelt, het is werk, geen vriendschap. Dus je hoeft je niet schuldig te voelen als jij voor jezelf kiest en overstapt naar een ander, die je misschien wel kan helpen. Het gast om JOU.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik gok dat die glazen 20cl (200ml) zijn, maar om zeker te zijn kan je wegen hoeveel gram je ongeveer per glas drinkt. (tot het randje of half vol scheelt veel)
Ik denk dat het wel ongeveer klopt met de standaard hoeveelheden en dan kloppen de aantallen die Marleen aangeeft ook.

Antwoorden (2)

Heel simpel : je bent alcoholist als je niet zonder kunt. En dat kan al zijn bij 1-2 glaasjes per dag (wat ik al rijkelijk veel vindt ; alcohol is voor bijzondere gelegenheden en niet voor dagelijks gebruik, maar ik weet dat er mensen zijn die daar anders over denken).

Omdat alcohol maatschappelijk zo geaccepteerd is, is het heel makkelijk om van een gelegenheidsdrinker een gewoontedrinker te worden, en vanaf daar is het nog maar een klein stapje naar probleemdrinker.

Als "norm" voor onmiskenbaar overmatig alcoholgebruik telt in Nederland op dit moment voor mannen 21 glazen per week, voor vrouwen 15 (dus mannen 3 drankjes oer dag, vrouwen 2. Ik tel er bij jou al 31, en als dit een doorsnee week was is de waarheid keihard : dan HEB je al een probleem.

Je zit niet meer op het randje maar hangt al met je handen aan de railing. Ik zou hier zo snel mogelijk hulp bij zoeken, een dag extra in de week ingelasten waarin je niet drinkt. en in elk geval die dagen dat ze er met liters tegelijk doorgaan beter n de smiezen houden. Het feit dat je wel aanvoelt dat het teveel is, geeft aan dat je nog in staat bent het om te buigen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet niet of het nog nut heeft iets te zeggen over de gevaarlijke combinatie van alcohol en antidepressiva ; bij deze. Op je medicijnen zal ook absoluut staan vermeld dat je alcohol moet vermijden.

http://sulla-salute.com/gezondheid/geestelijke-gezondheid/antidepressiva-en-alcohol.php

Je doet nu aan een gevaarlijke vorm van zelfmedicatie, die niet goed kan aflopen als je dit niet bijtijds aangeeft bij je huisarts of psycholoog, dus maak er werk van nu je nog "bij zinnen" bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
10 glazen is best wel veel maar nog geen liters.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is overduidelijk teveel , daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is niet "best wel veel", het is verschrikkelijk veel, zeker in combinatie met die chemokar die hij slikt. Bovendien verergert de alcohol de problemen, letterlijk, waardoor hij alleen maar meer medicijnen nodig zal hebben.
Eric1993
7 jaar geleden
@Marleen Meent u echt serieus dat je maar 21 glazen per week mag drinken? Dit is een schok van mij. Ik dacht namelijk dat je de verslaving zelf in de hand had. Bovendien is 31 glazen deze week omdat ik sommige dagen niks heb gedronken. Maar de standaard week zou 50 glazen ongeveer zijn, dat is volgens u dus verschrikkelijk veel
ronron1212
7 jaar geleden
Dat hij andere middelen gebruikt is iets anders dan waar de vraag overgaat dat de combinatie slecht is daar gaat het even niet om. https://www.alcoholdebaas.nl/Stoppen,-minderen-/Hoeveel-is-veel-.aspx https://www.alcoholdebaas.nl/U-en-alcohol/Verslaafd-.aspx https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wanneer-ben-je-verslaafd-aan-alcohol-of-drugs/ https://www.alcoholinfo.nl/publiek/hoeveel-alcohol-is-teveel/verslaving/wanneer-ben-je-verslaafd http://www.yeswecanclinics.nl/behandelmethode/alcoholverslaving?gclid=COC8wcK-ns4CFcKVGwodYysIpg
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je iets niet zelf in de hand hebt, Erik, is het wel verslaving. Helaas. En in jou geval is het ECHT een linke vorm van zelfmedicatie. In plaats van een verdovend effect, kan het je depressie en angsten versterken, doordat ze beiden op dezelfde hersengebieden werken. Bovendien is de overbelasting voor je lever (alcohol + medicijnen) gigantisch. 50 glazen is echt extreem verschrikkelijk veel, zelfs voor een gezond iemand . Echt jongen , kaart dit aan met je hulpverlener of je huisarts, want hoe eerder je hiermee stopt hoe beter. Lees de bronnen maar eens door die ik heb aangehaald. Alcohol is echt een heel veel zwaardere drug dan mensen denken. Het is inderdaad dat we er zo aan gewend zijn en dat het sociaal zo geaccepteerd is, maar als het VANDAAG zou worden uitgevonden, werd het vermoedelijk onmiddellijk verboden. @Ron ; ga effe een rondje met de hond wandelen. Het basis-antwoord staat al in de eerste 3 alinea's, en de op vraagsteller afgestemde specifiekere informatie komt pas daarna en is wel dégelijk relevant, zoals alle informatie in de omschrijving en zelfs in de vraaggeschiedenis van iemand relevant kan zijn.
Ivana
7 jaar geleden
ronron1212 Stop, dit is te serieus om je in te mengen. Marleen heeft in alles groot gelijk.
Marleen PLUS
ronron1212
7 jaar geleden
@Ivana ik mag gewoon reageren maar laat me niet in de maling nemen. Haar mening is haar mening maar daar hoef ik het niet in zijn geheel mee eens te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
??? Bij een meningsvraag heb je gelijk, die heb ik van de week ook een paar keer beantwoord, en daar heb ik je niet gezien. Maar dit gaat helemáál niet over mijn mening .
Rieneke1
7 jaar geleden
Laat gaan Marleen. Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@eric1993
Je hebt geen drank probleem, als je er een week af kunt blijven, dus geen drup drinkt. probeer dat eens. Ik hoop dat je dat zonder problemen lukt, zo niet, ga hulp zoeken
carmel163
7 jaar geleden
Marleen, fantastische reactie. Zo goed dat je aangeeft dat het om zelfmedicatie gaat, wat heel vaak een oorzaak is van alcoholisme. Alcohol heeft, zoals je ook beschrijft, een deprimerende werking en maakt mensen nog somberder en angstiger. Foute boel dus!
Wikipedia heeft het over: "Het drinken van drie biertjes per dag wordt nog niet als alcoholisme gezien. Wel kan het een fase zijn op weg naar verslaving. Gemiddeld een op de twaalf mensen die dagelijks alcohol drinken raakt eraan verslaafd.

Als norm voor schadelijk geldt 21 standaardglazen per week voor mannen en 15 glazen per week voor vrouwen. Voorwaarde is wel dat in die week twee dagen geen alcohol gedronken wordt. Drinkt men meer, dan zal het schadelijke gevolgen kunnen hebben."

Mijn eigen ervaring is dat je verslaafd bent wanneer je "niet meer zonder kunt".

Maar hoe merk je nou dat niet meer zonder kunt ?

Vraag eens iemand er voor te zorgen dat je een week niet meer drinkt. Hij/zij mag je controleren, aanspreken, dingen verbieden, alles wat je helpt om een week niet meer te drinken.

- Wanneer alleen al het idee om een week niet meer te drinken je benauwd, dan ben je verslaafd !
- Wanneer je kwaad of chagrijnig wordt op de persoon die je begeleid omdat deze je aanspreekt op je gedrag, dan ben je verslaafd !
- Wanneer je humeur er in zijn algemeenheid onder lijdt dat je een weekje niet drinkt, dan ben je verslaafd !

- Wanneer je na die week OPRECHT denkt: "Hé dat viel best mee, ik kan nog wel een weekje, dan ben je (nog) NIET verslaafd.
Ritsuka
7 jaar geleden
goed plan, gewoon eens een weekje of 2 zonder.
Eric1993
7 jaar geleden
@Ritsuka Daar zit ik ook aan te denken, zelfs om voorlopig even niet meer te drinken. Maar hoe moet ik het verdriet en depressie dan dempen? Voor angst heb ik de oxazepam. Maar die dempt niet de depressie en verdriet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ga je nog wel naar een psycholoog/psychiater, of haal je iedere keer een herhaalrecept af bij de apotheek?
In je eentje lukt het niet, zorg dan dat je deskundige hulp krijgt en accepteer desnoods een tijdelijke opname om van je problemen af te komen en daarmee ook van je alcoholmisbruik. Je bent pas te helpen als je dat zelf echt wil, door jezelf te verdoven met alcohol werk je daaraan niet mee. Als je al geen afspraak hebt staan met je hulpverlener regel dat dan nu, stel niet uit wat je vandaag kunt regelen.
Leg al je problemen eerlijk voor aan de hulpverlener, hij/zij kan je begeleiden met het stoppen van de alcohol. Niets is erg genoeg om jezelf de vernieling in te helpen. Gun jezelf de kans weer jezelf te worden, misschien zelfs wel sterker dan voorheen.
Eric1993
7 jaar geleden
@crea Heel erg bedankt voor jullie hulp volle reacties. Ik heb nog een psycholoog die ik wekelijks spreek. Hij weet van mijn alcohol gebruik en zegt dat ik er voorzichtig mee moet zijn. We gaan aan een therapie starten, maar dat zal waarschijnlijk een jaar duren vanwege de problematiek. In die tussentijd moet ik het maar zien te overleven want medicijnen tegen de depressie slik ik al en er is niks anders wat de depressie zou verminderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag hem dan hoe je dit aan moet pakken, hij kent je probleemgeschiedenis en hij kent jou, hij weet wat jij aankan en wat niet. Ook kan hij een methode bedenken of opzoeken om je, eventueel met inzet van anderen, hier doorheen te slepen. Zeg hem dat je het niet trekt in je eentje. Laat het hier niet bij zitten.
Erna55
7 jaar geleden
@Eric1993. Je hebt angsten en daarvoor slik je al 2 AD met daarnaast 2 "pammetjes".
Medicatie kan indersteunend werken bij een therapie, maar kan je problemen niet oplossen. daarom heb je ook een behandelaar die je elke week spreekt. Je doet er goed aan om met je behandelaar je problemen te bespreken.
Wat je nu doet is weer een middel toevoegen ( nu alcohol ) waarvan je hoopt dat het je rottige gevoel zal dempen. Je wilt jezelf steeds en steeds meer "verdoven" .
Dit is gevaarlijk en zal ook niet werken. Want de oorzaak van je rotvoelen wordt niet aangepakt. De oorzaak zit in je denkproces. Je eigen gedachten roepen je angs-gevoelens op die je niet kunt handelen.
Daarom is het belangrijk om therapie te volgen. Je leert wanneer je denken weer in de negatieve spiraal gaat en ook hoe je uit de glijbaan naar de angst en depressie kunt ontsnappen. Hoe kan het dat je een psycholoog elke week spreekt maar dat er ( nog) geen behandeling is gestart ?
Heb je eerder een therapie afgewezen ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Eric1993
De enige manier om je depressie definitief te dempen is er mee om te leren gaan. Hem verdrinken in de alcohol helpt je niet er me om te leren gaan, bovendien heb je er dan met de alcoholverslaving nog eens een probleem bij. Nu heb je nog de keuze om er mee te stoppen... Probeer jezelf asjeblieft bij de kladden te vatten en de positieve punten in je leven vast te houden. Dát is de echte weg naar herstel. Alcohol is dat pertinent NIET ! (Maar dat weet je zelf ook best wel)
Eric1993
7 jaar geleden
@Erna55 Ik spreek mijn psycholoog al 2 jaar. Eerst gingen we uitzoeken waar deze klachten
vandaan kwamen. Zijn toen tot de conclusie gekomen dat de klachten te maken met
extreme pesterijen en vernederingen uit het verleden en tekortkoming gaan de opvoeding. Nu zijn we op het punt om die nare gedachtes te verwerken met EMDR. Maar dat
kost tijd en waarschijnlijk sowieso een jaar om alles goed te kunnen verwerken. Het probleem is dat ik de pesterijen en vernedering toendertijd heb "geslikt"
Al de vervelende gevoelens komen sinds een paar jaar boven water. De psycholoog zei zelf dat hij eigenlijk alcohol niet moet aanbevelen, maar hij
snapt ook dat dat niet slim is. En nu het met die vriend het steeds erger wordt,
hij zei dus dat ik opzich wel alcohol mag drinken in mate. Ik ben niet verslaafd
geraakt aan oxazepam en lorazepam en dus ziet hij geen gevaar in dat ik echt verslaafd
raakt aan alcohol. @ozewiezewoze Welke positieve punten?
Rieneke1
7 jaar geleden
Eric, het lijkt erop dat je psycholoog niet veel verstand heeft van verslavingen, gezien het dubieuze advies. Alcohol zal op den duur je depressie eerder versterken, waardoor je weer meer alcohol gaat gebruiken enz. Als je niet verslaafd bent, dan kost het je ook geen moeite nu meteen te stoppen, en dat is wat ik je dringend aanraad.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Eric
Positieve punten zijn er altijd. Al is het maar zoiets kleins als een boterham die je lekker smaakt. Kleine dingen kunnen je ook helpen, als je er op z'n minst maar van probeert te genieten. Ik bedoel niet dat je blindelings achter een 'tjakkaa-guru' aan moet lopen, maar het helpt al echt wanneer je van kleine dingen probeert te genieten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ikke.....ik krijg een beetje rotgevoel over deze psycholoog. Hij zal het goed bedoeld hebben, zoals een buurman of moeder een onverantwoord advies kan geven, maar wat hij gedaan heeft is uitermate kwalijk voor een professional. "De psycholoog zie dat hij eigenlijk alcohol moest aanbevelen". Echt waar ?? HEet die man dat ECHT gezegd ? Ik denk dat je hem daarvoor zelfs voor de tuchtcommissie kan slepen.....ligt wellicht een beetje aan de precieze context, maar het is werkelijk het meest onverantwoorde advies dat ik OOIT van een medicus gehoord heb. Hij had je beter hele lange wandelingen aan kunnen bevelen ; dat geeft je echt de tijd om in je hoofd met jezelf aan de slag te gaan, en werkt buitengewoon helend op je geluksgevoel. Ik zou je eigenlijk alcohol aanbevelen ?? Serieus ???? Weet hij na twee jaar wel hoe je in elkaar steekt ?
Eric1993
7 jaar geleden
@Marleen U leest/begrijpt het verkeerd. Hij heeft mij niet aanbevolen om alcohol te blijven drinken. Hij heeft alleen gezegd dat ik niet snel verslaafd raak en hij het dus begrijpt dat ik alcohol drink voor de depressie. Maar verstandig is het niet. Hij heeft zelf ook gezegd dat hij eigenlijk moet zeggen dat ik absoluut geen alcohol mag, maar hij begrijpt dat dat nu niet goed is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De gedachtegang van de psycholoog is niet met zekerheid te weten, maar beter een drinker die er over blijft praten dan een stiekeme drinker.
Erna55
7 jaar geleden
@Eric1993: Hoe komt het dat je het nodig vind om hier vragen te stellen die je (dat zeg je ) ook al met je psycholoog besproken hebt ? Wanneer het klopt wat je vertelt over je psycholoog dan helpt hij je niet.
Al 2 jaar ben je "in behandeling ", maar blijkbaar nog steeds in de inventarisatie-fase.
Is er geen behandelplan ?
De uitspraak dat je jezelf met alcohol mag verdoven vind ik absurd.
Is er echt nog steeds na twee jaar geen behandeling gestart ?
Heb je eerder een therapie afgewezen ? Er kunnen twee dingen aan de hand zijn.
- je hebt een verdomd slechte psycholoog.
- je wilt alleen horen wat in je eigen straatje past.
Eric1993
7 jaar geleden
@Erna55 Omdat ik dit met mijn psycholoog had besproken en hij zei dat hij zich geen zorgen maakte. Ikzelf vertrouw het niet en daarom stel ik de vraag hier, om te kijken of ik zelf misschien teveel zorgen maakte. M'n psycholoog heeft EMDR therapie voorgesteld, maar daarvoor moeten we de oorzaken vinden en daarmee beginnen met de therapie en dat onderzoeken duurt eenmaal lang. Maar ik heb al 7 uur niet gedronken, dus dat is al een positief iets toch?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Eric1993
Dat is zéker positief !
Eric1993
7 jaar geleden
@Ozewiezewoze Helaas vanochtend toch weer begonnen met drinken. Depressie kwam terug en het verdriet over die vriendschap kwam ook in hevigheid terug.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Het spijt me dat te horen. Dit klinkt dus als een "ja, je bent verslaafd" Aan jou de keuze of je jezelf dat toestaat, of dat je er wat aan doet vóór dat het echt uit de hand loopt. Drank maakt meer kapot dan je lief is !
Erna55
7 jaar geleden
Eric1993:
- Een psycholoog die er twee jaar over doet om een behandelplan te formuleren, die deugt niet. Je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag of je eerder een vorm van therapie afgewezen hebt.
- Ben je van behandelaar gewisseld ?
- heb je andere vormen van behandeling afgewezen ?
Eric1993
7 jaar geleden
@Erna55 - Ik ben in 2012 aangemeld bij het GGZ. Toen had ik klachten maar was het nog het begin stadium. Toen heb ik een psycholoog gehad die dacht dat ik een schizotypische persoonlijkheidsstoornis had. Ik kreeg antipsychotica. Het probleem en angst bleef gewoon aanwezig, in 2013 heb ik toen onverklaarbare lichamelijke klachten erbij gekregen; diarree, buikpijn en braken. In 2014 kreeg ik ook nog paniekaanvallen erbij gekregen. Van 2013 en 2014 heb ik toen bij mijn huisarts erop blijven aandringen dat dit niet normaal meer was en ik toch iets eraan wilde laten doen. Zij verwees mij naar het GGZ en GGZ naar de huisarts. In de zomer van 2014 besloot de huisarts eindelijk 2 antidepressiva voor te schrijven en een nieuw traject startte bij het GGZ. Sindsdien heb ik de psycholoog die ik nu heb. Echter vertelde mijn psycholoog toen dat hij niet snapte waarom ik de schizotypische persoonlijkheidsstoornis kreeg. Hij dacht meer aan autisme. Maar hij moest mij beter leren kennen om een goede diagnose te geven. En de diagnose heb ik sinds kort. Ik heb: - Pervasieve ontwikkelingsstoornis
- Sociale fobie
- Depressieve stoornis
- Verlatingsangst
- Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis
- Prikkelbare darm syndroom (waarschijnlijke oorzaak: langdurige angst) EMDR en dagbesteding is het enige wat momenteel de planning is. En momenteel slik ik nog steeds die 2 antidepressiva + oxazepam en lorazepam indien nodig.
Eric1993
7 jaar geleden
@Erna55 Ik heb nooit een behandeling afgewezen, er is eigenlijk al die jaren niet echt een behandeling voorgesteld. EMDR en dagbesteding zijn pas behandelingen. Voorgaande jaren was het alleen medicatie.