wat is de psychiatrische benaming voor ouders die de ziekte van hun kind willens en wetens ontkennen?

Ik bedoel daarmee: stel een kind heeft een chronische ziekte en zijn/haar ouders blijven dit ontkennen om de waarheid niet onder ogen te hoeven zien. Hun angst en frustraties reageren ze af op hun kind, tot het zieke toe.
Ik meen dat hier ook een term voor was in de psychiatrie, maar welke?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (3)

Dat valt gewoon onder 'ontkenning' en dit wordt ook in bijvoorbeeld de studie 'Coping strategies in parents of children with cancer' van Nordberg, Lindblad en Boman als zodanig benoemd.
Mij is niet bekend dat we daar een specifieke term voor hebben.

Zoals jij het beschrijft is het eigenlijk het omgekeerde van Münchausen by proxy.

Toegevoegd na 9 uur:
Link gevonden bij het boek; betreft wel een beschouwing, maar bezigt ook gewoon de term 'ontkenning'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Mijn antwoord zou ook ontkenning zijn geweest (maar dan minder uitgebreid uitgelegd). Mooie vondst van de omgekeerde Münchhausen.
Plus.
een dissociatieve stoornis. het kan een gevolg zijn van het niet kunnen bevatten van een (geestelijk) trauma. De boodschap is zo erg, dat je gaat ontkennen dat het zo is als een overlevingsmechanisme.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dissociatie_(psychologie)

Toegevoegd na 3 minuten:
Zo zijn er nog meer afweermechanismen van de psyche.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Afweermechanisme
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Nee, het is geen dissociatieve stoornis. Bij dissociatieve stoornis is er een tijdelijke ontkenning. In deze situatie niet van toepassing.
De afweermechanismen zijn geen " psychiatrische aandoeningen" .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit valt inderdaad niet onder de dissociatieve stoornissen. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/dissociative-disorders/basics/definition/con-20031012
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij dissociatieve stoornis is er een tijdelijke ontkenning. Hoe kom je daar nou bij?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga met mijn reactie er van uit, dat de ouders van hun kind houden maar niet kunnen omgaan met de ziekte van hun kind. Als je voor ontkenning kiest als optie op deze vraag, dan zou je ook egoïsme kunnen overwegen. Het kind maakt het de ouders dan wel lastig met zijn ziekte, en dat frustreert de ouders in het hebben van een makkelijk leven. Wie weet wat hoet antwoord zal zijn? Mensen zijn wat dat betreft een ingewikkeld organisme.
Het doet mij denken aan bagatelliseren, als je iets bagatelliseert, doe je alsof het niets voorstelt.