kan het zijn dat een persoon later in zijn leven een antisociale persoonlijkheidsstoornis ontwikkeld?

Vroeger was ik heel sociaal maar tot een jaar of 2, 3 geleden. Sinds toen is het een stuk slechter gegaan en ik praat hier nu over met een psycholoog en zij dacht hieraan.
Vandaar de vraag

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1K
SimonV
9 jaar geleden
Heb je geen last van schuldgevoelens en gebruik je mensen voor je eigen behoeften?
Niet sociaal zijn is wat anders dan een antisociale persoonlijkheid.
liveisgreat
9 jaar geleden
Op welke basis dacht de psycholoog hieraan? minder sociaal zijn nadat je sociaal geweest bent, is nl. niet meteen een sluitend symptoom. zijn er nog andere kenmerken waarop zij zich baseert bij de diagnose?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja het uitsluiten van emoties, mijn manier van denken en hoe ik mij gedraag

Antwoorden (2)

Goed dat je hier met iemand over praat!
Ik denk wel dat het kan maar dat het komt door iets wat er gebeurd is of door bepaalde gevoelens. Denk niet dat het zomaar ineens er kan zijn.

Misschien kun je wat dingen erover opzoeken
www.trimbos.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, de definitie van een persoonlijkheidsstoornis is dat het gaat om duurzame patronen in gedrag, ervaringen, cognitie, emotie, contact met anderen etc., dat dit patroon in verschillende situaties tot uiting komt, aanzienlijk lijden veroorzaakt of iemands functioneren aanzienlijk beperkt, het niet te verklaren is vanuit een andere psychologische stoornis of bijvoorbeeld middelengebruik, EN dat het patroon duurzaam is en ten minste te herleiden is tot de adolescentie of vroege volwassenheid. Vaak wordt hierbij de leeftijd van 18 jaar aangehouden. In de criteria voor een antisociale persoonlijkheidsstoornis wordt aangegeven dat het patroon voor het 15e levensjaar al aanwezig moet zijn geweest.

Maar zoals SimonV in de reacties al zegt: niet sociaal zijn is iets heel anders dan een antisociale persoonlijkheidsstoornis. Bij een antisociale persoonlijkheidsstoornis heb je te maken met iemand die niet alleen onaangepast is, maar zich ook niet aan wil passen, dus regelmatig de wet overtreedt, oneerlijk is, agressief, zich onverantwoordelijk gedraagt en een slechte impulscontrole heeft waarbij iemand herhaaldelijk ook anderen in gevaar brengt. Iemand met een antisociale persoonlijkheidsstoornis is vrijwel altijd verschillende keren in contact geweest met justitie vanwege dit soort dingen.

Ik weet niet of dit speelt bij jou, maar er moet dus wel duidelijk iets anders aan de hand zijn dan alleen "niet zo sociaal zijn".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis kunnen juist heel "sociaal doen".
In het contact worden zij door mensen van het andere geslacht vaak als charmant en hoffelijk ervaren. http://www.e-psychiater.nl/psychiatrie/persoonlijkheidsstoornissen/antisociale-persoonlijkheidsstoornis/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het ook op internet gewoon symptomen opgezocht en ik herkende mij daar best wel in, maar zou het ook kunnen dat je hersenen op een bepaalde manier een antisociale persoonlijkheidsstoornis 'nabootsen' ?
SimonV
9 jaar geleden
Je gedraagt je gevoelloos, manipulerend en egocentrisch naar anderen en hebt hier helemaal geen schuldgevoelens over?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12 Een stoornis zelf kan natuurlijk wel op een latere leeftijd ontstaan. Hoe je het dan noemt, is een definitiekwestie. Ik heb niet het idee dat Sleepwalking hier naar de definitie van de term vroeg.