Kan ik in plaats van douchen mezelf wassen met een vochtig washandje?

Ik vind douchen de laatste tijd een vervelende aangelegenheid. Ik heb daarvoor allerlei redenen, maar de grootste reden is een intense angst voor voetschimmel. Ik weet dat de angst ongegrond is, maar ik voel me beduidend minder prettig in de douche dan een aantal maanden geleden. Kan ik in plaats van douchen ook elke dag mijn oksels en gezicht wassen met een vochtig washandje of is dit onhygiënisch?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
26.1K
Amadea
9 jaar geleden
Van douchen in jouw eigen douche kán je geen voetschimmel oplopen. Dat gebeurt alleen in gelegenheden waar véél mensen op blote voeten lopen, bijvoorbeeld in een zwembad. Je kunt dus gerust thuis jezelf schoon en fris blijven houden door te douchen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan je aanraden iets aan die irrationele angst te doen in plaats van niet meer te douchen...
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik loop al jaren op blote voeten in allerlei douches, kleedkamers, zwembaden, omkleedkabines, sauna's en noem maar op. Daarnaast zitten mijn voeten in allerlei voetenborden van verschillende roeiboten van meerdere verenigingen. Zeker de wedstrijdboten hebben ingebouwde schoenen. Ik loop dan met natte sokken over een steiger, stap in de boot, doe mijn voeten in de schoenen die al in de boot gemonteerd zitten en waar voor mij al honderden andere mensen hun voeten in hebben gestoken, en roei een wedstrijd. Als mijn sokken en voeten al niet nat waren, worden ze het nu wel, vooral van het zweten. Daarna loop ik met mijn nog veel nattere sokken over de steiger voordat ik mijn eigen schoentjes weer aan kan trekken. Daarmee loop ik naar de kleedkamers, waar (zeker aan het einde van een grote roeiwedstrijd met duizenden deelnemers) de vloer al urenlang nat en modderig is. Ook de vloer van de douches zelf is nat en modderig. Ik loop daar gewoon met blote voeten overheen, net als de meeste anderen. Ik heb nog nooit voetschimmel gehad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is fijn voor jou @Cryofiel, maar houdt niet in dat VS geen risico loopt in een zwembad of andere gelegenheid waar iedereen met blote voeten loopt, zoals een sportschool waar meerdere douches zijn in een ruimte of een school waar bij de sportzaal eveneens douches zijn die door veel mensen gebruikt worden. Op kostscholen/internaten hetzelfde verhaal, in het leger idem dito. Waar het op neer komt is dat je risico loopt daar waar meer mensen met blote voeten lopen. Mijn vader heeft het opgelopen en er zijn hele leven last van gehad: niet fijn! Wij de kinderen hebben geluk gehad. Wat je kunt doen, Richard, is altijd op slippers [JOUW slippers] lopen en geen risico nemen, het is erg vervelend, dat is alles.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik kom ook vaak in zwembaden. Is geen probleem. Veruit de meeste mensen die ik ken dragen geen slippers op zulke momenten. Ik denk dus dat het risico erg beperkt is. En mocht het toch eens gebeuren dat je een voetschimmel oploopt (wat mij dus in al die jaren nog nooit is gelukt), dan is die vrij eenvoudig te behandelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb wedstrijden gezwommen, en heb ook wel eens een keer zwemmerseczeem gehad, sindsdien droeg ik een paar slippers in het zwembad die ik anders nergens meer droeg, nooit meer last van voetschimmel gehad
Ritsuka
9 jaar geleden
zolang je maar schoon word kan het best met een washandje, maar probeer wel aan die angst te werken, voordat het je leven gaat beheersen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou ook kunnen overwegen om een voetbadje aan te schaffen. koop je voor 3 tientjes bij de Blokker! Goede massage en perfect schoon te houden.
liveisgreat
9 jaar geleden
je kan je wassen met een washandje, natuurlijk. neem wel elke dag een proper, en neem er een apart voor bovenlijf, geslachtsorganen en onderlijf.
dat eeuwige douchen is niet nodig, en zeker niet elke dag. slecht voor je huidPH tenzij je niet telkens zeep gebruikt (bv. elke dag afspoelen en in het w.e. met zeep).
aan de andere kant kan je idd ook best iets doen aan je angsten. voetschimmel is vervelend maar je valt er niet van dood. van waar die angst dan?
als je niets aan die angst doet, en je helemaal overgeeft aan het vermijdingsgedrag, hou je jezelf eigenlijk wat voor de gek. want vermijdingsgedrag vermindert de angst niet. je zal dan misschien bij aanvang gerustgesteld zijn omdat je het risico vermijdt, maar je angst al terugkomen. en dan ga je misschien nog méér dingen vermijden. omwille van angst voor voetschimmel of omwille van andere angsten.
dus het is niet slecht om je te wassen met een washandje, maar het is wel "slecht" als je dit doet om je eigen angsten niet te voelen. zie je angst in de ogen, en laat ze toe. en ga toch douchen, alleen door confrontatie met "het gevaar" en het toelaten van je gevoelens raak je van angsten af. (ik heb het hier over normale dagelijkse handelingen, niet over risicosporten etc.)

Antwoorden (5)

Jezelf wassen met een washandje aan de kraan is niet fout, het is belangrijk dat je je wast, niet alleen je oksels en gezicht, maar je hele bovenlijf, geslachtsdelen en billen en ook je voeten. Gebruik voor je geslachtsdelen zeker geen zeep. Als je twijfelt vraag dan aan je gezinsleden, of een goede vriend/vriendin of je fris ruikt. Trek met dit weer ook iedere dag een schoon t-shirt aan en schone sokken en schoon ondergoed, na het wassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Gebruik voor je geslachtsdelen zeker geen zeep waam niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeep verstoord de zuurgraad, waardoor er vervelende symptomen kunnen ontstaan, onder andere jeuk, maar ook pijn.
ronron1212
9 jaar geleden
Nog nooit over gehoord en ook nog nooit last van gehad dat is nieuw voor me heb je daar een link over?
Ritsuka
9 jaar geleden
vooral als vrouw moet je geen zeep bij de geslachtsdelen gebruiken. Als man kan het soms wel, moet je even voor jezelf kijken of het niet irriteert
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.preventievegezondheidszorg.com/persoonlijkehygiene.php
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+, dit kan zeker, en is ook beter voor het milieu. Je gebruikt ontzettend veel minder drink(!)water. Ik durf ook toe te geven niet elke dag te douchen :-). Ouderwetse washandjes functioneren nog prima!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal waar Jan, al ben ik nog steeds verknocht aan mijn korte douchemoment 's ochtends. Maar inderdaad douchen is niet milieuvriendelijk.
Zolang je je hele lichaam wast zou het geen probleem moeten zijn.
Ik weet niet hoe erg je angsten zijn, maar misschien is het een tip om badslippers te dragen in de douche.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou je dat niet doen? hele generaties hebben zich met de washandjes uitstekend gewassen. Voor ouderen is het vaak de beste manier trouwens, niet uitglijden onder de douch of niet meer uit het bad kunnen komen en al die douchegel is slecht voor de huid. Gebruik onder- en bovenwashandje en idem handdoeken. Regelmatig in de was doen en klaar is kees. Je kunt dus heel goed schoon zijn met wassen aan de wastafel. De wastafel heeft ook een dop, zodat je een klein badje hebt om je washandje in uit te knijpen etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In verzorgingshuizen wassen ze de mensen die niet meer kunnen douchen met speciale washandjes: Disposable washandjes. Misschien is dit handiger dan je wassen met een washandje, omdat je je hierbij niet hoeft af te spoelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De huid goed vochtig houden is ook heel erg belangrijk! Dus niet alleen intieme zones maar je gehele lichaam. Invetten met baby olie is ook fijn. Ik heb zelf door een knie operatie een poosje niet kunnen douchen en las dus dat de huid van nature snel uitdroogt, ik heb daar zelf dus ook last van gehad.