Bij welke persoonlijkheidsstructuur/-stoornis past extreme koppigheid?

Binnenkort is er bij ons vorming over persoonlijkheidsstoornissen. wij moeten een case voorbereiden.
Als case zou ik een man nemen die ruzie had met zijn baas, gewoon weg ging en dakloos werd. Hij is met niets in orde. Volgens hem ligt de schuld van zijn armoede echter bij de buitenwereld, hij wordt erg angstig en kwaad als ik hem het tegendeel aantoon (en hem aanspoor om zich te melden bij RVA etc. voor een uitkering). En kan dan heel "cru" reageren met het doel om met te kwetsen of te vernederen. Hij is duidelijk bang voor de vernedering die een bezoek aan de RVA teweeg kan brengen als hij moet vertellen hoe hij in de situatie is geraakt. Gelukkig doorschouw je zoiets natuurlijk als hulpverlener en kan je gepast handelen, maar tov anderen leidt een confrontatie met de realiteit soms tot (zelfs slaande) ruzies.
Dergelijke situaties kom ik vaak tegen in mijn werk, dus het is wel relevant om eens te bekijken met wat dat te maken kan hebben en hoe ik nog beter kan handelen (of doorverwijzen).
Dus vroeg ik me af bij welke persoonlijkheidsstructuur/-stoornis dergelijke extreme koppigheid past. Ik dacht narcisme, maar er is bij die man geen sprake van bv. hang naar aandacht of algemeen verspreid laag invoelingsvermogen in anderen (enkel in bepaalde situaties heeft hij dit (zoals de case met zijn baas), maar dus niet altijd en met iedereen)

liveisgreat
9 jaar geleden
in: Psyche
4.3K
SimonV
9 jaar geleden
Lijkt borderline-achtig.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis
SimonV
9 jaar geleden
Een psychiater zal na één of twee gesprekken plus eventueel wat tests kunnen vaststellen of er sprake is van een stoornis, en zo ja, welke.
Het is voor ons denk ik onmogelijk dit op basis van een paar zinnen te doen…
liveisgreat
9 jaar geleden
tja het is een oefening he.... we zullen er in groep wel verder op ingaan, maar we moesten al (op basis van een document) een suggestie doen over wat wij dachten en wat we best doen in dat geval... maar idd erg moeilijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
menselijkheid? ;)

Het beste antwoord

Sowieso lijken me dit cluster b trekken. Ik neig ook naar borderline trekken als ik deze casus lees. Narcisme is trouwens niet zozeer hang naar aandacht (dat is meer de theatrale persoonlijkheidsstoornis) maar grootheidswaan (anderen 'de grond in boren om er zelf beter door te lijken). Dit alles heeft te maken met een gekrengd ego (narcistische krenking).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
moeilijke vraag, goed antwoord.