Wat gebeurt er in de hersenen als je een soort black-out hebt?

Een tijdje terug overkwam het me dat ik, ongeveer een halfuur lang, niet meer in staat was om vreemde talen te begrijpen. Zowel geschreven als gesproken tekst, ook kon ik zelf geen enkel woord meer bedenken.
Nederlands gaf geen probleem, maar hoewel ik goed ben in Engels (heb zelfs in de UK gewerkt), was dit even volledig weg.

Heel vreemd; heb dit nooit eerder gehad en vroeg me af wat er in de hersenen gebeurt als dit voorkomt. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Kortdurende uitval van een specifiek gebied... een TIA?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lijkt er inderdaad wel enigszins op. Hoewel het verder geen fysieke invloed had. Coördinatie was goed, niet duizelig, en mijn spraak was ook duidelijk
Cryofiel
10 jaar geleden
Een TIA beïnvloedt een klein gebied in de hersenen. Dat gebied hoeft niets met coördinatie te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, bedankt. Misschien handig om een afspraak met een arts te maken. Las dat stoppen met roken ook al enorm kan schelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat het nooit eerder gebeurd is klopt overigens niet helemaal; had vorig jaar een soortgelijke ervaring, maar toen was ik net met mijn hoofd tegen de voorruit van een auto genkald :)
Cryofiel
10 jaar geleden
Stoppen met roken verbetert inderdaad de doorbloeding in de kleine vaatjes, en vermindert daardoor dus de kans op een TIA. Wonderbaarlijk dat je, nadat je tegen de voorruit van een auto knalt, direct gaat controleren of je nog buitenlandse talen spreekt en begrijpt... ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
laat je B12 eens controleren! want dit kan ook een oorzaak zijn ... hoeft niet meteen een tia te zijn (geweest)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel: grapjas :p dat ging om nederlands natuurlijk, maar had net zo goed russisch kunnen zijn wat die man toen uitkraamde. Het zou pas leuk worden als je in zo'n situatie juist wel een andere taal zou kunnen verstaan en dan net zo vloeiend terugpraten. @ DLG: is ook n idee! zal het eens uitzoeken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb wat opgezocht over B12, maar er wordt tegenwoordig zoveel daarop gegooid, dat ik de helft niet meer geloof. Lijkt nogal de hype te zijn van het moment

Antwoorden (1)

Kan ook veroorzaakt worden door emotionele ruis of beter gezegd dat er momenten waar je mogelijk minder of niet van bewust van bent nog hebben te worden verwerkt.
Kan een ruzie zijn geweest of frustraties, dit soort ervaringen of belevingen, gebruik namelijk ook veel geheugen capaciteit binnen de hersendelen.
En kan tijdelijke geheugen uitval kunnen veroorzaken.

Wat je hier aan kan doen is het stoppen van, zeg maar het herhaaldelijk afspelen van de grammofoonplaat, door hier samen met een specialist er naar te gaan kijken wat er nog op de achtergrond afspeel en er hiermee aan de slag te gaan, zodat ze ook werkelijk stoppen.

Veel succes