Hoe kan ik voorkomen dat ik depressief word nu ik 6 weken antibioticum moet slikken waar ik erg moe van word?

Ik ben nu een week bezig met een antibioticumkuur. Er zijn vele mogelijke bijwerkingen. Ik heb vooral veel last van de vermoeidheid en slaperigheid. De overige veel voorkomende bijwerkingen zijn veel vervelender. Ik ben zeker blij dat ik die niet heb. Het wordt alleen steeds moeilijker om positief te blijven. Hoe hou ik dit 6 weken vol? Wie heeft er nog tips?

(De eerste 3 dagen tellen trouwens niet eens mee, omdat ik de verkeerde pil had gekregen. Heel fijn.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
9.6K
Cryofiel
10 jaar geleden
Een antibioticakuur van zes weken is uitzonderlijk. Mag ik vragen wie jou die kuur heeft voorgeschreven (wat voor soort arts), en waar hij voor bedoeld is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De antibioticum is voorgeschreven door een KNO-arts. Ik blijk al langere tijd ontstoken bijholten te hebben. Na de kuur heb ik weer een afspraak met de arts. Hopelijk is het dan over.

Antwoorden (6)

Zo min mogelijk over nadenken. Hou je oog op over 6 weken. Kijk ernaar uit!
Zie het als een rust periode waarin je jezelf rust mag gunnen.
En ja je zal even 6 weken moeten plannen wanneer je iets gaat doen en wanneer je rust.
Denk maar zo het is maar 6 weken. En voor een goed doel.
Ik zou graag met je ruilen. Ik heb deze vermoeidheid al 2 jaar... En geen uitzicht op verbetering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poeh, 2 jaar!! Hoe houd je het vol. Ik vind 6 weken al erg. Hopelijk wordt er toch nog iets gevonden om jou ook weer meer energie te geven. Sterkte. Ik voelde mij gistermiddag even wat beter en ben gelijk naar buiten gegaan. Dat is mijn nieuwe voornemen. Volop gebruik maken van de goede momenten. Ik kan alles dan ook beter relativeren. Op de momenten dat ik mij slecht voel moet ik er niet over nadenken en piekeren. (zie ook jouw antwoord)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor mij een kort maar krachtige PLUS
Wees blij dat je daarna trug gezond bent daarbij komt de vermoeidheid niet door het antibioticum maar door de aandoening:
Als een patiënt zich tijdens een behandeling met een antibioticum moe voelt, ligt het voor de hand deze vermoeidheid toe te schrijven aan de ziekte waarvoor het antibioticum werd voorgeschreven. Toch menen patiënten nogal eens dat de vermoeidheid een rechtstreeks gevolg is van het gebruik van het antibioticum. Soms is dit een reden om tegen de toepassing bezwaar te maken. Bergmann et al. onderzochten bij gezonde vrijwilligers of antibiotica vermoeidheid veroorzaken.1 De proefpersonen waren medische studenten en verpleegkundigen, 29 mannen en 50 vrouwen van gemiddeld 28,4 jaar. Het was een gerandomiseerd, gekruist onderzoek, waarbij de proefpersonen gedurende een week 3 maal daags 500 mg amoxicilline of placebo kregen met een ‘wash out’-periode van 2 weken.
Het bestaan van een antibioticum-vermoeidheid werd niet bevestigd.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens de vraagsteller is vermoeidheid een veel voorkomende bijwerking dus ik neem aan dat dat gewoon in de bijsluiter staat.
fremar
10 jaar geleden
Als je googled op antibiotica kom je nergens vermoeidheid als bijwerking tegen:Het is nochtans NIET WAAR: het is de ziekte, die het innemen van antibiotica wettigt, die aan de basis van de vermoeidheid ligt. Het is daarentegen wel zo dat antibiotica soms kunnen leiden tot ongewenste neveneffecten, zoals allergie, diarree, misselijkheid...
http://www.fiftytoo.be/nl/WAAR-of-NIET-WAAR-antibiotica.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Je bent wel heel stellig in je mening dat vermoeidheid nooit door antibioticum kan komen. Ik hoop van harte dat de vermoeidheid komt doordat de bacteriën in mijn lijf worden afgebroken. Dan blijf ik waarschijnlijk niet de hele 6 weken zo'n vervelend gevoel houden. In verschillende bijsluiters wordt alleen wel geschreven over mogelijke bijwerkingen zoals vermoeidheid, zwakte, onwel gevoel etc. http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h30789.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch wel vreemd fremar dat vermoeidheid tóch in de bijsluiter staat. Ik ben benieuwd wat jouw reactie nu is?
fremar
10 jaar geleden
In de bijsluiter van een van de meest gebruikte vorm van antibiotica nl.Amoxiline staat vermoeidheid niet als bijwerking:
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h26684.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dat is je antwoord?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zei toch echt eerder: "Als je googled op antibiotica kom je nergens vermoeidheid als bijwerking tegen:Het is nochtans NIET WAAR"
fremar
10 jaar geleden
Zou je niet beter eens op de link daar klikken,want ik heb het daar misschien wat ongelukkig gecopieerd
http://www.fiftytoo.be/nl/WAAR-of-NIET-WAAR-antibiotica.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima gelezen en jouw 'Als je googled op antibiotica kom je nergens vermoeidheid als bijwerking tegen:' is toch echt van jezelf, dat staat niet in jouw gegeven link. Ik denk toch echt dat Fay4 het laatste woord heeft want het staat gewoon in de bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Pelle. Dit is heerlijk om te lezen. Daar word ik vrolijk van!
Tegen de vermoeidheid kan je vitamine B-complex slikken tijdens de antibioticakuur.
Kun je gewoon kopen bij een drogist.
Een antibioticakuur is verder niet zo bijzonder, je wordt er ook niet depressief van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het verschilt per persoon en per antibioticum hoe je er op reageert. De eerst 2 dagen kreeg ik een te hoge dosering. Daar werd ik goed beroerd van en ik kon niet helder nadenken. Na de eerste pil dacht ik er goed aan te doen om gewoon lekker naar buiten te gaan. Tijdens een wandeling in het bos viel ik bijna flauw. Nu luister ik daarom maar wat beter naar mijn lichaam. Bij de antibioticum die ik nu gebruik komt de bijwerking van psychische aandoeningen zoals een depressie of abnormale dromen wel eens voor. De frequentie is alleen niet bekend. Nu verwacht ik geen echte depressie te krijgen, maar ik ervaar soms wel depressieve gevoelens/ideeën.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vitamine B tabletten neem ik nu wel. Ik ontdekte dat ik nog een potje in de kast had staan. Wie weet helpt het. Er staat inderdaad op de verpakking dat het tegen vermoeidheid kan helpen.
Vitamine B complex en wat zon licht gaat je zeker goed doen.

In sommige gevallen kan antibiotica het aan groeien van candida versterken in de darmen, waardoor je ligaam minder goed de voedingen uit je eten haal, en dit veroorzaakt ook vermoeidheid.
Als je nog maar net met je kuur bent begonnen, dan zit het ergens anders in.
Het zou zomaar kunnen zijn dat je nog met onverwerkte emotionele gebeurtenissen loopt, die je erg moe maken; hier heeft natuurlijk naar gekeken te gaan worden, met een speciallist.
Dat dit nu zo plots naar boven komt kan te maken hebben met, waar voor je de antibiotica hebt te nemen, dit noemen ze ook wel eens een trigger.
Om hiervan zeker te zijn, heb je hier samen met een vertrouwenspersoon naar te kijken.

Veel succes.
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kalmte zal je redden.
Antibiotica daar ben je moe en slaperig van dat brengt dit medicijn met zich mee.
Slapen en rusten is ook belangrijk nu in deze periode.
Eet voldoende lekker fruit en eet yoghurt om je maag te verzorgen nu je antibiotica neemt.
Depressie staat volgens mij los van het feit dat je antibiotica neemt, maar het is logisch dat iemand die anders een behoorlijk druk leven heeft een dipje krijgt omdat ie niet vooruit kan omwille van een herstelperiode.
Nogmaals: je herstelperiode aanvaarden en er het beste van maken, lekker slapen, slapen, slapen: goed en gezond eten alhoewel een Colaatje drinken best toegestaan is Alcohol vermijd je wel best, natuurlijk. In de periode dat je niet in de zetel of in je bed ligt ka je best wat huishoudelijke dingen doen, iets lezen of vrienden contacteren om de depressie geen kans te geven omwille van het toch wel wat geïsoleerd leven tijdens je herstel.
Vind je deze raad nuttig? Hopelijk wel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad: slapen, slapen, slapen. Toen ik daar aan toe gaf ging het veel beter. Heel stom, maar de eerste dagen vocht ik er tegen. Gewoon naar buiten gaan... Geen goed idee. Ik voelde mij beroerd en viel bijna flauw. Nu neem ik echt rust als ik moe ben. Dat voelt veel beter. Slapen hoef ik nu overdag bijna niet meer. Het gaat langzaam aan steeds wat beter.
Allereerst wil ik zeggen wat is 6 weken op een mensenleven waarmee ik het niet wil bagataliseren.
Zelf ben ik al ruim 20 jaar zwaar vermoeid wegens verscheidene chronische aandoeningen.

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om een bijsluiter te lezen over wat misschien de bijwerkingen zouden kunnen zijn omdat de kans dan groter is dat je er daadwerkelijk last van gaat krijgen(zit dan in veel gevallen letterlijk tussen de oren). Pas als ik merk dat er iets verandert in mijn lijf ga ik kijken of het door nieuwe medicatie zou kunnen komen.

Je vraagt om tips:
Ik raad je aan om de eventuele bijwerkingen te proberen te vergeten en probeer te leven zoals je anders ook zou doen maar luister daarbij wel goed naar je lichaam.
Ook is het verstandig om zoveel mogelijk naar buiten te gaan,dat hoeft niet lang te zijn als dit niet lukt maar probeer dan wel meerdere keren per dag even te wandelen,fietsen,oid. Daarnaast als het mooi weer en/of op zijn minst droog is in de tuin(als je die niet hebt dan misschien een parkje of bos in de buurt)te zitten en als je slaap hebt buiten op bv een stretcher te slapen/rusten,als je maar zoveel mogelijk in de buitenlucht doorbrengt.
Probeer ook je hobby's als je die hebt uit te blijven voeren maar ook hierbij is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren.

Als laatste wil ik ook nog zeggen dat je niet zo maar depressief wordt,dit komt voort uit een stofje in je hersenen (Serotonine) die je mist.
Als je mijn goedbedoelde raad niet opvolgt is er wel een grote kans dat je gedeprimeerd oftewel mistroostig, neerslachtig, pessimistisch,tobberig, treurig, troosteloos, vreugdeloos, zwaarmoedig raakt.

Ik wens je sterkte met hetgeen waarvoor je anti biotica moet slikken en hoop dat het ook daadwerkelijk werkt zodat je daarna weer de zonnige kant van het leven kunt zien!

Warme groet, vlindertje98
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had zelf ook al bedacht dat ik zodra het kan naar buiten moet gaan. Vanochtend en gisteren is dat goed gelukt. Door jouw antwoord heb ik nu het idee van het ligbed in mijn achterhoofd. Word ik toch te moe dan ga ik gewoon slapen in de tuin. Een rustige gedachte. Bovendien heb ik week 1 gehad en ik voel mij duidelijk beter dan in het begin. Nog wel snel moe, maar minder beroerd. Wat moet het moeilijk voor jou zijn dat je al zo lang moe bent. Hopen op een wondertje? Kan toch? Ik zal voor je duimen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben blij voor je dat jij je al ietsjes beter voelt en dat je iets hebt aan mijn advies. Ik hoop dat na die 6 weken de ontsteking van je bijholtes volledig genezen is! Dat wondertje wat je me gunt zit er helaas niet in maar wel lief dat je voor me duimt ;-)