Is 'hooggevoeligheid' en 'kleinmoedigheid' een psychische stoornis?

Hallo,

ik ben een 24-jarige jongeman van vreemde origine en heb een hooggevoelig- en kleinmoedig karakter; daarmee wil ik zeggen dat ik mensenschuw ben en weinig te vertellen heb in het openbaar maar ook als ik face2face met 1 iemand ben, ik word er echt gek van en voel mij zo zwak, terughoudend en minderwaardig bij mensen;

Hierdoor heb ik weinig vrienden en ben ik zo eenzaam, heb 4 jaar geleden het huis verlaten wegens mijn geaardheid (ik ben dus homoseksueel), weet iemand een oplossing voor mijn probleem of problemen?

En hoe is dit te behandelen?

Groetjes uit België

:-(

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Judith, je bent een geweldige mens...

Het beste antwoord

Beste Mambalgin,

Ook ik heb hier ontzettend veel last van en heb daarvoor hulp gezocht bij een psychiater (in België). En bij mij werd de sticker ADD erop geplakt. Toen ging ik op internet zoeken naar kenmerken van ADD en inderdaad had ik veel overeenkomsten. Zo kan ik het onmogelijk uithouden in een omgeving met veel mensen (optredens e.d), ik heb problemen met fel licht en met lawaai.. Overigens kan ik wel een redelijk normaal leven leiden. Een vriendin van me zei dat ik hooggevoelig ben en inderdaad, als ik het internet erop nalees klopt dit als een bus. Ik kreeg medicijnen voorgeschreven die ze normaal voorschrijven voor mensen met ADHD maar die hielpen niet, ik werd daar verschrikkelijk depressief van. Ik denk dat de medische wereld hierop nog geen antwoorden heeft. Wat onze geaardheid betreft, idem dito, alleen heeft mijn omgeving er wel heel positief op gereageerd. Je hoeft je er zeker niet voor te schamen, dat maakt je als mens zeker niet anders.

;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat een psychische stoornis is en wat niet behoort in Belgie tot het terrein van de medici (psychiater, klinisch psycholoog, arts e.d.). In algemene termen gesproken kennen deze mensen geen hooggevoeligheid en kleinmoedigheid als diagnose. Wel als kenmerk voor iemand.

Je klachten met deze kenmerken zijn ernstig genoeg om hier eens met een deskundige over te praten. Dat adviseer ik je dan ook. Zoek hiervoor een van naam en faam als goed bekend staande therapeut in je eigen omgeving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+!
Hallo Malbalgin,

Je vraagt of hooggevoeligheid een psychische stoornis is, maar dat is het niet hoor !
Onze zoon is ook een HSP'er (Hoog Sensitieve Persoon ) dus ik maak van nabij mee hoe dit is en daarbij heb ik zelf eens een workshop gehouden over HSP, daar er bijzonder weinig bekend van is en het vaak wordt afgedaan of jij niet "normaal" bent.
Nou een HSP'er is echt wel normaal alleen heeft een HSP'er een extra atenne , een voelspriet zullen we maar zeggen , of zoals sommigen zeggen je extra zintuig.
Een HSP'er voelt, ruikt en merkt veel scherper dan de doorsnee mens en dat is soms makkelijk , maar kan ook heel lastig zijn.
een voorbeeldje van onze eigen zoon (hij is gehandicapt , dus dat maakt het nog moeilijker voor hem) .
Als onze zoon s'morgens rond 8.45 uur wordt opgehaald met een busje moet hij even een stukje naar de weg lopen, nu ruikt hij zo bijzonder scherp dat hij in de buitenlucht een speciaal luchtje soms ruikt wat wij niet ruiken , maar hij wel , en hij vindt dit zo vies luchtje dat hij er gewoon van moet braken , soms wel 2 of 3 keer op dit kleine stukje naar de weg lopen van nog geen 10 meter.
Dus nu neemt hij een snoepje in zijn mond en dan kan hij net de bus halen zonder te braken, een hele nare bijkomstigheid is dit.
Maar hij ruikt het en nu is het juist de buitenwereld die het vaak zo moeilijk maakt , die begrijpen je niet, zij ruiken niets , dus zeggen, doe niet zo raar , er is niets , je bent niet wijs enz enz.
En daarmee walst iedereen die jou niet begrijpt over je gevoelens heen en kruip je maar weer in je schulp en dan denk je , ik zal wel niet wijs zijn dan.
Maar ga daar echt niet aan tornen , er mankeert niets aan je alleen heb je extra voelsprietjes , die zaken veel eerder registreren dan bij de doorsnee mens

Neem een HSP’er serieus en wals niet direct over hen heen als zij iets merken of ruiken of voelen wat zij kenbaar maken omdat u hetzelf niet merkt of voelt , maar luister gewoon alleen en dan mag je best zeggen , joh, dat jij dat opmerkt of ruikt of voelt, dat heb/ken ik helemaal niet.
Dan laat je merken dat je de HSP’er serieus neemt en ernaar wil luisteren en dat is het enige medicijn wat een HSP’er kan helpen
Er heerst nog zoveel onbegrip in dit

Een aanbeveling zijn de boeken van Aron Elaine N " Het hoogsensitieve kind . Help je kinderen op te groeien in een wereld die hen overweldigt " (ISBN 9063051182) of " Hoogsensitieve personen . Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt ? " (ISBN 906305100X
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hooggevoeligheid is geen stoornis. Als je de medische wetenschap zou raadplegen kan het zijn dat je aan een aantal criteria zou voldoen en je daarom een "stoornis" zou hebben.
Iedereen weet dat er meerdere domeinen zijn en waar de "wetenschap" geen directe antwoorden op heeft. Het betekent niet dat het verschijnsel hooggevoeligheid een "ziekte" zou zijn.
Het enige wat er wel moet gebeuren is dat je inzichten gaan verkrijgen in jezelf en hoe het voor jou werkt allemaal. Inderdaad jezelf informeren over wat het precies is, en wat jij ermee kan. Ieder mens is een uniek wezen en jij hebt een enorm belangrijk talent in je, wat alleen nog meer ontwikkeld mag worden.
Dan ga jij merken dat jouw "huidige probleem" een kracht gaat worden waar je vele mensen, medeburgers mee kan helpen.
Heel veel succes!