is keyboard spelen moeilijker voor mensen met dyslexie?

ps. weet niet als ik heb onder het goede kopje heb gezet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.9K

Het beste antwoord

Mensen met dyslexie kunnen moeite hebben met muziek leren beoefenen maar ze kunnen ook voordelen hebben. In literatuur over dyslexie worden onder meer de volgende probleemgebieden benoemd: automatiseren, rekenen, taalontwikkeling, tijd en tijdsbeleving, concentratie, richting en coördinatie.

Naast dingen die iemand moeilijk afgaan hebben veel dyslectici andere eigenschappen sterk ontwikkeld, bijvoorbeeld ter compensatie van moeite met lezen en of schrijven. Deze sterke eigenschappen kunnen ook een hulp zijn in de muziekles. Net als de moeilijke kant van dyslexie, waar niet iedereen in de zelfde mate en op de zelfde manier last van heeft, heeft ook niet elke dyslecticus de zelfde sterke kanten ontwikkeld. Veel dyslectici kunnen informatie die hen verteld wordt beter verwerken dan informatie die moet worden gelezen. Als muziekdocent is het belangrijk om de sterke kanten van een dyslectische leerling te ontdekken en die te benutten bij het lesgeven.

Noten leren lezen kan problemen geven omdat hoog en laag net zo verwarrend is of kan zijn als links en rechts. Maat en ritme moet eerst beleefd worden, niet theoretisch gebracht en verder zijn twee notenbalken tegelijk lezen lastig. Akkoordsymbolen zijn vaak makkelijker maar is minder precies.

Het links en rechtsprobleem uit zich ook in de handen (keyboard) en ze kunnen last hebben met coördinatie (eerst bewegingen in het groot maken en dan kleiner) en de onafhankelijkheid van de handen.

Keyboard spelen gaat met een dubbele notenbalk en dat geeft een erg groot nadeel tov instrumenten met maar 1 notenbalk.

http://www.muziekendyslexie.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat is mogelijk, veel mensen met dyslectie hebben moeie met dingen uit het hoofd leren of problemen met de fijne motoriek, wat het bespelen van een muziekinstrument, zoals de keyboard, moeilijker kan maken.