Is er een naam voor het niet kunnen vinden van het juiste woord en het pas kunnen benoemen na eerst andere dingen te zeggen? En hoe kan dit onstaan?

Ik heb dit sinds enkele maanden. Bijv wanneer ik wil zeggen dat iets groen is noem ik eerst uit verwarring blauw, rood en dan pas besef ik dat het groen is. Of als ik wasbak wil zeggen 'dat ding waar het water in komt'. Het is niet zo dat ik in mijn hoofd al 'hoor' dat het bijv groen is maar ik kan er op dat moment echt niet opkomen.

11 jaar geleden
in: Psyche
2.1K

Antwoorden (2)

Waar ik aan moet denken als ziektebeeld is afasie, maar dit heeft als oorzaak 'iets' in de hersenen, ik weet natuurlijk niet of dit van toepassing kan zijn.
Vergeetachtigheid ten gevolge van je leeftijd kan ook een oorzaak zijn.
Dan heet het ook gewoon vergeetachtig zijn ;-)........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft dit niet zogauw met afasie te maken, als wel met een gebrek aan concentratie. Ik heb dat zelf ook wel eens. Dan wil ik m'n zoon roepen en benoem ik hem met alle namen van mijn broers etc., voordat ik hem bij z'n eigen naam noem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik met je eens hoor, maar het zijn naast normale verschijnselen van ouder worden ook verschijnselen die bij afasie passen. Vandaar dat ik ze beide noem.
Dat met namen heb ik ook.......heel grappig soms.
Afasie kwam ook in mij op, maar zo ernstig hoeft het niet te zijn.
Ik weet niet of je druk bent in je hoofd de laatste tijd? Heb je zorgen, zijn er veranderingen in je leven, ben je verliefd, heb je te veel te doen?
Hier kan het ook door komen. Dan ben je in je hoofd met teveel dingen tegelijk bezig (dit kan ook onbewust zijn) en dan krijg je dit soort verwarringen.
Dit gaat vanzelf weer over als je hoofd weer wat rustiger is van binnen. Hier kun je natuurlijk ook zelf aan werken.