Hoe kan ik beter gesprekken voeren/ makkelijker uit mijn woorden komen?

Ik val enorm op, omdat ik zo stil ben in gezelschap. Ik wil dit veranderen, maar ik weet niet hoe. Ik zeg altijd na afloop van bijv. school tegen mezelf: "Morgen ga ik meer praten." Maar uiteindelijk lukt dat toch niet. Het is gewoon lastig om iets te bedenken om te zeggen, laat staan om het er op een leuke manier uit te laten komen.
Ik wordt er soms gewoon depressief van hoe erg ik het vind.
Heeft iemand goede tips voor mij om socialer te worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
5.4K

Antwoorden (4)

Tja, je zult het toch moeten gaan doen. Neem je vanaf nu voor dat je een week lang bedenkt WAT je zou kunnen zeggen en tel stiekem op je vingers hoe vaak je in een gesprek bedacht hebt wat je kunt zeggen. Je bent dus vooral die week bezig met je zelf (wat kan ik toevoegen, waar kan ik op in gaan, waar ben ik het niet mee eens). Als je na een week of langer bedenkt dat je best wel eens iets had kunnen toevoegen is je volgende doel: minstens 1x bij een gesprek iets zeggen.

Begin met: mag ik even iets toevoegen of iets dergelijks ipv meteen met je zegje te beginnen want in het tweede geval heb je de aandacht niet en in het eerste geval heb je iets meer tijd om te formuleren wat je wilde gaan zeggen.

Als dit lukt moet je het verder gaan uitbouwen, beloon je zelf ook als je een keer iets hebt gezegd!

Als dit niet werkt zou ik proberen om ergens hulp te gaan zoeken, vraag het eens aan je huisarts of die ideeën heeft. Er is wel wat aan te doen hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als er een groepje mensen bij elkaar zit, heb je allerlei verschillende mensen: de populaire vlotte jongen, een rustige, een opvallend drukke, een knappe, een leuke, een stille, een luie, een doener, een regelaar nou vul maar in en dit zijn dus al 9 soorten mensen. jij bent er een van en omdat jij het bent, valt het je zo op natuurlijk.

andere mensen weten niet beter: jij bent stil, maar dat geeft niet, ook stille mensen zeggen wel eens wat.

de vraag is waarom bij jij zo stil.

heb je niets te zeggen, durf je niets te zeggen, ben ja altijd te laat met iets te zeggen (iemand anders heeft het al gezegd) of ...

je moet (je moet niks hè!) je moet niet proberen leuk te zijn, je bènt leuk of je bent het niet, geforceerd leuk = niet leuk.

probeer tegen iemand iets te zeggen over wat je doet op dat moment, of over de volgende test/ onderzoek/ lunch / les / gymnastiekdag/ kantine/ vakantie. nou onderwerpen genoeg, nou nog een redelijke vraag er bij verzinnen, maar dat kan je zelf doen en dan nog voor je zelf bepalen wanneer dat volgende week (dus niet uitstellen, nee volgende week) wordt.

dan zeg je tegen iemand die je kent, die ook rustig is, iets en dan krijg je antwoord, tenminste als je een open vraag stelt (dus niet een vraag waar het antwoord ja of nee op is).

als je het op die manier probeert moet het toch wel lukken?

succes.

Toegevoegd na 4 minuten:
antwoord: een gesprek voeren kan je leren, je kan het voorbereiden door onderwerpen / opmerkingen vooraf op te schrijven en een eventuele vraag op papier te zetten, als steuntje in de rug.
zelfs antwoorden kan je voorbereiden: stel dat het antwoord A is, dan kan ik daar ...... op antwoorden, maar als het antwoord B of C of X is zou ik daar ..... of ..... op kunnen zeggen: voorbereiden is de helft van de angst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je iets met de reacties die ik een tijdje geleden op andere vragen heb gegeven.
Deze vragen en mijn reacties daarop passen een beetje bij jouw vraag (en ik heb geen zin ze nog een keertje te typen ;-p ):

http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/psyche/lukt-mensen-spreken.380589

http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/psyche/uitzichtloze-cirkel-desinteresse-leeg-leven.378884

En verder raad ik je deze websites aan:

www.verlegenmensen.nl/forum.php?

http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/smalltalk/

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben wel nieuwschierig naar de onderbouwing van dat duimpje omlaag....
Ik ben een paar jaar geleden op improvisatietheater gegaan. Achteraf gezien heeft dit me enorm geholpen om wat opener te worden. Je gaat steeds sneller op elkaar reageren waardoor je meer spontaner wordt.