mijn broer is psygopaat en verslaafd, hij wil totaalhulp en medicijnen niet in nemen, kan ik iets of iemand in ligten die ons met dwang kan helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
capthavoc
11 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dwang-in-de-zorg
het blijft een lastig onderwerp

Antwoorden (4)

Bel de apotheek waar de medicijnen vandaan komen en leg het daar voor, deze mensen moeten hier raad mee weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan alleen gedwongen als hij een gevaar voor zijn omgeving of zijn eigen persoon is. In dat geval moet je contact opnemen met degene die de medicijnen voorschrijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is het een idee om 'bemoeizorg' in te schakelen. Vaak onderdeel (of in een andere benaming; FACT team etc) van de locale GGZ (geestelijke gezondheidszorg). Namen verschillen van regio tot regio. Zij gaan gewoon op de bonnefooi langs bij mensen waar mensen uit de omgeving hebben gemeld dat er problemen zijn. Maar dit is geen gedwongen hulp. Onder dwang helpen mag in Nederland niet tenzij (zoals eerder beschreven) er direct gevaar is voor de omgeving of de persoon zelf.
Als alternatief kun je nog proberen de wijkagent in te schakelen. Die heeft vaak ook wel korte lijntjes om andere instanties in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen kunnen niet zomaar gedwongen worden. De wet
bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (WetBopz) stelt hieraan strikte voorwaarden en verplichtingen.

Iemand kan in aanmerking komen voor gedwongen opname als;
Hij lijdt aan een geestesstoornis,
Hij als gevolg hiervan een gevaar vormt voor zichzelf en anderen,
en dit gevaar niet buiten een instelling is tegen te houden.

Procedure gedwongen opname;
De huisarts kan de procedure in gang zetten en vervolgens kan alleen de rechter een rechterlijke machtiging afgeven of de burgemeester kan in een spoedgeval een inbewaringstelling afgeven.
Dit gebeurt echter alleen in extreme gevallen, maar je zou eens zijn huisarts kunnen vragen om advies als de ouders zelf er niets aan doen, want eigenlijk zijn zij de aangewezen personen.

Je kunt ook eens contact opnemen met; http://www.labyrint-in-perspectief.nl/?pageId=61

Zij zijn er voor ondersteuning van familie of naasten van menen met psychische-/psychiatrische problemen, met of zonder diagnose. Zij beschikken over veel kennis en informatie en kunnen tips geven wat je kunt doen en hoe je hiermee omgaat.
amc