Waarom word ik opeens helemaal gek als ik mijn wiskunde-huiswerk niet snap?

Ik snapte net een paar wiskunde-opdrachten niet, en ik werd er opeens gek van. Ik schreeuwde, werd boos op mezelf, en ging mezelf een beetje pijn doen. Ook smijtte ik mijn boeken op de grond (Ik heb ook ADHD-NAO, maar dat heeft er waarschijnlijk niet veel mee te maken)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2K

Antwoorden (4)

Misschien was je er al heel lang mee bezig en raakte je daarom extreem gefrustreerd, misschien heb je een slaaptekort of veel stress waardoor je wat meer prikkelbaar bent, en misschien ben je school wel helemaal zat en was dit de druppel. Wie zal het zeggen? Wij weten het niet. Mensen schieten wel vaker uit hun slof, kunnen soms zo onder druk staan dat bij iets simpels ineens de 'bom barst'. Jezelf pijn gaan doen vind ik wel extreem, als dat tenminste meer was dan jezelf een keer letterlijk voor je kop slaan.

Als je hier vaker last van hebt, ga dan eens naar je huisarts of je behandelaar waar je komt voor je ADHD om hierover te praten. Misschien is er iets waardoor je nu veel sneller geïrriteerd bent dan anders, en misschien moet je gewoon leren om beter met frustratie om te gaan. Maar als dit één keer voorkwam, maak je er dan niet teveel zorgen over. Ga een rondje lopen, neem iets te drinken, neem een diepe zucht en ga vanavond vroeg naar bed. Morgen is er weer een dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk komt het gewoon door stress of iets dergelijks. Als dat het niet is komt het waarschijnlijk wel doordat je last heb van ADHD. Dat heb ik zelf ook en ik herken het probleem dat je opeens uit het niets helemaal gek kan worden om iets onbenulligs zoals wiskunde-huiswerk. (Hoewel ik wel moet zeggen dat ik nog nooit heb geprobeerd om mezelf pijn te doen).

Ik raad je aan om er eens mee langs de huisarts o.i.d. te gaan, die kan je doorsturen naar iemand die er verstand van heeft. Dat is bij mij ook zo gegaan. Ik neem nu Ritalin, een pilletje tegen ADHD, en het werkt echt. Ik zit nu in 3Gymnasium en heb er bijna geen last meer van, ook niet met school, dus ik raad je echt aan om hulp te vragen bij een arts, en om te kijken of er geen ADHD-medicijnen zijn die helpen. Er zijn veel verschillende soorten ADHD en ook veel verschillende medicijnen ertegen, maar allemaal zijn het pilletjes waar je verder geen last van hebt.

Als je al medicijnen hebt tegen ADHD, kan het natuurlijk zijn dat je de verkeerde medicijnen hebt (want zoals ik eerder al zei, zijn er een hoop verschillende soorten ADHD-medicijnen) of een verkeerde hoeveelheid, waardoor het minder goed werkt. Daarvoor kan je natuurlijk ook altijd langs een arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft je ADHD er wel mee te maken. Je boosheid/paniekreactie is kenmerkend voor iemand die ADD heeft. Mogelijkerwijs is het voldoende om de medicatie iets te verhogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dag,
Ik heb geen ADHD, maar ken wel het verschijnsel. Voor mij is de uitleg zo: Wiskunde is een heel mentaal proces. In je hoofd probeer je dingen te snappen en verbanden te leggen. Doordat er zoveel energie en aandacht naar je hoofd gaat laat je de aandacht in je lichaam wat los. Dit lichaam reageert daar op een gegeven moment enigsins met weerstand op (het boos worden) anderzijds voelt het zich onbegrensd op het moment dat je totaal afwezig bent (omdat je in je hoofd zit). Hierdoor kan een fysieke prikkel als krabben of krassen helpen om de fysieke begrenzing en fysieke werkelijkheid weer wat meer te voelen. Ik herken het.