Wanneer ben je precies eetverslaafd? Bij een bepaald hoeveel voedsel, of bij een bepaald gevoel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Het beste antwoord

Op het ogenblik dat jij er last van ondervindt kun je spreken van een eetstoornis. (hierbij ga ik ervan uit dat het gaat om jezelf)

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het heel onschuldig begint ... maar uiteindelijk ga je steeds meer dingen toevoegen/weglaten aan/van je 'dieet'.
Je gaat ook steeds inventiever ermee bezig, vaak merkt niemand het ... omdat je het goed verbergt ... en je wordt er steeds beter in.

Om UIT de visieuze cirkel te komen, moet je OPEN kaart gaan spelen. Dat is alvast één advies die ik mee kan geven.

Heel veel mensen hebben een bepaald beeld bij verslaafden: maar dit beeld klopt héél vaak niet.
Je kunt het vaak helemaal niet zien aan mensen als ze verslaafd zijn, aan wat dan ook ...
Maar dit geldt niet alleen voor de mensen om je heen (die zelf niet verslaafd zijn aan ...), maar ook voor de persoon in kwestie, die verslaafd is ... die heeft óók dat beeld ...
Daarmee vergoelijkt hij/zij vaak wat hij/zij doet.

Voorbeeld: "ach, ik drink toch niet vóór 12 uur ... " (bij alcoholisme) "pas als ik voor 12 uur ga drinken ... dán ben ik alcoholist" maar dit verschuift ook steeds meer ...
Ditzelfde mechanisme is ook aanwezig bij mensen met andere verslavingen, zoals een eetverslaving.
" maar ik geef (nog) niet over, dus het valt allemaal nog wel mee met mij. (lees: ik heb dus geen eetstoornis)"
"ik laxeer alleen maar en ik doe dat niet zo heel erg vaak ..."
"Zoveel eet ik toch niet?! Kijk als je *die en die* nu neemt ... dus met mij valt het wel mee ... "

Vul zelf maar aan ....
Wel moet ik ook zeggen dat ik nadat ik erachter kwam dat ik helemaal niet zo dik was als ik dacht .... (ik dacht dat ik dik was .... hahaha terwijl ik NU dikker ben dan ik toen was LOL) dat ik weer opnieuw moest ontdekken wat 'normaal' is.
Ik raakte in paniek zodra ik één keer een hele zak chips had gegeten .. en dacht dat alles weer opnieuw begon ......

Maar één keer in de zoveel maanden een keertje een zak chips alleen leegeten is niet meteen een eetstoornis ;)
(tenzij je hier naartoe hebt geleefd ... met andere woorden ... je bent er al die maanden mee bezig geweest .... teneinde te kunnen zeggen: "zie je wel ... met mij valt het wel mee .... want ik eet maar één keer in de zoveel maanden een zak chips leeg (en een pakje met ijsjes en ... en .... " )

Hopelijk kun je iets met mijn antwoord ...
Het is een heel verhaal geworden ;)
Mocht je nog vragen hebben .... stel ze gerust ... ;) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een lang antwoord maar wel heel duidelijk voor mij, bedankt!

Andere antwoorden (5)

Wanneer eten voor jou geen activiteit meer is om je lichamelijke honger te stillen, maar vooral dient om jouw geestelijke ongenoegen proberen lam te leggen.

Toegevoegd na 59 seconden:
Waarbij eten ook kan worden gelezen als: niet eten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe vaak moet dit voorkomen dan, dat het geen activiteit meer is om honger te stillen?
Kan ik hieruit opmaken dat alleen de persoon zelf of een behandelaar kan weten of iemand eet verslaafd is, en niet een omstander?
Amadea
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat mensen die nabij een eetverslaafde staan dat heus wel in de gaten hebben. Als iemand niet gewoon aan gezamenlijke maaltijden meedoet, vreetbuien heeft, stiekem gaat eten of vaak overgeeft. De omgang met voedsel bepaalt voor zo'n persoon de hele dagindeling. Hij of zij is er echt constant mee bezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord,Amadea vooral omdat je ook 'niet eten' toevoegd.
En dat het iemands hele dag bepaald en dat die er constant mee bezig is.
Dat klopt zowel voor mensen die niet eten als voor mensen die teveel eten.
Dat heb ik zelf meegemaakt in de kliniek waar ik was opgenomen,daar zaten anorexia en boulimia patienten maar ook mensen met BED(Bing Eating Disorder)die echt obese waren en of je nou niet wil/kan eten of juist heel veel, je bent er de hele dag mee bezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een plus natuurlijk+
Als u regelmatig grote hoeveelheden voedsel eet zal uw maag uitzetten en daardoor vroeger dan normaal weer eten vragen, di te merken aan een honger gevoel.
Ze zal dus meer en meer uitzetten en steeds vroegen dat honger gevoel hebben.
Uiteraard zal u meer eten van een bepaald soort voedsel welke u speciaal graag lust.
Het ene werkt het andere in de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus eetverslaving komt voort uit honger dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, door dat honger gevoel te overwinnen, en dus minder te eten zal uw maag krimpen enz.
Bijna een vicieuze cirkel.
Dat is ook de reden waarom mensen met obesitas operatief hun maag laten verkleinen.
Eetverslaafd ben je als je geen controle hebt over het omgaan met voedsel, maar die grens is lastig te stellen.
Dat kán betekenen, dat de persoon ongezond eet of eet om gevoelens te onderdrukken.
Betekent niet, dat iedereen die dat doet meteen een eetverslaving heeft.... de bekende behoefte om chocola te pakken als je in een dipje zit zegt niks over het algemene eetgedrag.
Er is bij eetverslaving een dwangmatige drang om te eten, of om juist niet te eten.

"Een eetstoornis is een psychische aandoening, een afwijking van het normale eetgedrag behorend bij de leeftijd, het geslacht, en dergelijke. Het probleem kan zich bevinden in de hoeveelheid voedsel die iemand tot zich neemt (te veel of te weinig), in eetaanvallen, in het uitbraken van voedsel (met als doel gewichtscontrole), in voedselweigering."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eetstoornis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt
In feite is eetverslaving lastig vast te stellen. In principe wordt een verslaving gediagnosticeerd als de patiënt lichamelijk en geestelijk afhankelijk is van het middel. Bij eetverslaving is dat altijd: we moeten eten als mens om in leven te blijven.

Niettemin kan eten een verslaving zijn. Boulimia en Anorexia Nervosa zijn twee verschijningsvormen van een eetstoornis.

In het algemeen kun je spreken van een eetverslaving als het gewicht constant toeneemt en de patiënt in zichzelf niet de mogelijkheid vindt om dit te voorkomen. Er is dan een dwangmatige behoefte om voedsel tot hem te nemen. Deze obsessieve compulsieve stoornis is neurotisch/psychisch van oorsprong, net als de genoemde stoornissen.

De stoornis is altijd voortkomend uit een gevoel. Het obsessief eten is een compensatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt
als je 's avonds niet een koekje bij de koffie of thee pakt, maar het hele pak gaat op.
als je warm gegeten hebt en 2 uur later heb je weer honger.
als je dus weer honger hebt en ook weer gaat eten.
als je om elf of 12 uur 's avonds zo'n "honger" hebt dat je toch nog gaat koken, hoewel je daar eerder die avond geen zin in had.
als je 'smiddags geen tijd hebt voor een boterham als lunch en dus onderweg snel een broodje koopt en eet vlak voor het eten.
als je midden in de nacht wakker wordt en je gaat plassen en in plaats van daarna weer naar bed, duik je de koelkast in en gaat eten!

zijn dat genoeg voorbeelden voor je ?

Toegevoegd na 5 minuten:
wanneer ben je eetverslaafd ?
als je geen rem hebt,
als je nog nooit honger hebt gehad, maar niet stop met eten.
als je niet wilt eten en je voorneemt om niet te eten, en je gaat later toch eten.

soms is het door een gevoel, dat kan een gevoel van eenzaamheid zijn, van onbegrepen.

soms weet je niet waar het aan ligt, probeer je zelf te analyseren, maar verder dan: ik wil ophouden, kom je niet: dan heb je dus een eetstoornis en is het tijd om hulp te zoeken... die hulp begint bij een bezoek aan je huisarts, deze weet waar je terecht kan met je hulpvraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt