wat kan je doen als je een verkeerde diagnose hebt gekregen en dit wilt wijzigen in je dossier?

Ik heb van jongs af aan een diagnose als PDD-NOS gekregen (vanaf 6 jarige leeftijd), mijn hele leven lang zijn er gebeurtenissen en ontwikkelen en kenmerken geopenbaard die deze diagnose tegenspreken, nu ik 25 ben is er eindelijk helderheid, ik heb hoogbegaafdheid, en dat is voor de overeenkomsten grotendeels gelijk, maar op belangrijke onderdelen wel erg afwijkend!

Nu is mijn huidige diagnose onjuist en zelfs schadelijk voor mijn ontwikkeling geweest (verkeerde medicatie en therapieen die nooit baat hebben gehad, en afwijzingen bij scholen en bedrijven op basis van autisme).

Hoe kan ik dit wijzigen in mijn dossier?
Of deze diagnose die in mijn dossier staat aanpassen in hoogbegaafdheids kenmerk of zelfs ongedaan laten maken dat het gewoon gewist word?
Ik heb geen behandelaar.

Gr Gaelwyn

Toegevoegd na 1 uur:
De diagnose die op mijn 6 jarige leeftijd is gegeven was gebaseerd op mijn achterstallige ontwikkeling oa taal cognitief motoriek, mentaal en andere categorieen
Daarnaast ik bevond mij in een zeer schadelijk milieu dat ontwikkeling gewoon destructief benadeelde

Die diagnose heeft mijn hele leven gekenmerkt ik werd van de ene tot de andere instelling gestuurt en de diagnose werd steeds verder uitgebreid hierop

Mijn mening was nooit serieus genomen zij gingen altijd uit van de waarneming van mijn ouders en observeerders op school
IQ testen uit de psychiatrie en school hebben aangetoond dat ik een IQ van boven de 130 heb werd dit niet gelinkt aan de hoogbegaafdheid profiel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
17.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt geen hoogbegaafdheid, je bent hoogbegaafd. En dat zegt nog niks over je gedrag. Je kunt heel goed hoogbegaafd zijn met auti-trekjes. Komt in de beste families voor. Voor wie ben je bang? Dat dossier is toch niet openbaar? Leef gewoon je eigen leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stippel, het is toch het eigen dossier van de vraagsteller? Openbaarheid.... hangt ervan af. Is geen kwestie van bang zijn, het is een kwestie of het klopt. Het CBP is hier heel duidelijk over. Daarnaast zijn er vast voorbeelden te denken dat het niet goed is een foute dossier te hebben, maar daar gaat het in de eerste instantie niet om. Het is gewoon een goede vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

Alle dossiers moeten voldoen aan de wetgeving (CBP). Ook je medische. Als bekend is dat je geen pdd-nos had, dan kun je erop staan dat dat geschrapt wordt (ook al zegt men van niet!).

Dan moet uiteraard zeker zijn dat je hoogbegaafdheid de oorzaak was van je problemen. Dat kun je bijvoorbeeld bereiken door een herziening van je diagnose aan te vragen. Je kunt je via je huisarts door laten verwijzen, uiteraard als je hem/haar ervan kunt overtuigen dat je er last van hebt.

Stel dat het dan officieel wordt dat je geen pdd-nos had dan mag je dat laten schrappen uit alle dossiers.

Een andere antwoord was: waarom zou je dat doen (of in die strekking): stel dat je zelf kinderen krijgt en te maken krijgt met jeugdzorg, bijvoorbeeld, dan wordt jou verleden wel degelijk onder de loep gehouden. Dan ben je gebaat bij een juist dossier.

Er is ongetwijfeld meer over te vertellen, zie de linkjes.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo, Harstikke bedankt voor je tip voor een 2nd opinion aan te vragen! Dankzij jouw tip, heb ik nu volgende week donderdag een gesprek met een hulpverlener van de Braamberg te Arnhem die mij kan doorverwijzen naar een instelling die nauwkeurig die 2nd opinion kan geven op basis van nauwkeurige en dus grondige onderzoek. Gr Gaelwyn

Andere antwoorden (7)

In principe heeft de arts een beroepsgeheim en is aanpassing eigenlijk overbodig.
Mocht je het toch willen dan kun je dat altijd vragen en zal de arts daar zeker een aantekening van (moeten) maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je dan weer opnieuw het traject in moet gaan waarmee er ook PDD-NOS is vastgesteld. Je huisarts zal dit niet zomaar deze (probleem)episode wijzigingen in hoogbegaafdheid. Meestal zijn PDD-NOS en andere gelijkwaardige diagnoses een probleemepisode, wellicht kan je huisarts veranderen van probleemepisode naar een gewone episode. Episodes die in je dossier staan worden overigens ook nooit gewist, omdat dit altijd in de toekomst nog belangrijk kan zijn.

Zelf werk ik bij een huisartsenpraktijk en heb ik nog nooit meegemaakt dat zo een diagnose veranderd/verwijderd wordt. Ik denk dat je hier sowieso voor ingesprek moet met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan vragen of ze het kunnen schrappen. Maar in jouw geval zou ik het wel doen in samenwerking met een medisch specialist.
Op basis van eigenzeggen zullen ze dit soort onderwerpen niet aanpassen.
Ik zou er zeker echt hier achteraan gaan. Want van een stigma als add-nos... Kom je nooit af... Tis een veel te mooi excuus om issues op af te schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@euc, als jij nu te horen krijgt dat je nog maar een bepaalde tijd te leven hebt dan beïnvloed dat je hele leven, ook nadat die tijd afgelopen is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En behandelaars kijken altijd naar de geschiedenis van de patient. En kunnen beinvloed worden door de geschiedenis... En dat wil je niet... Zo krijg je niet een objectieve behandeling
Over welk dossier heb je het nu eigenlijk?

Als je het over het dossier van de huisarts hebt: ik zou niet weten wat voor voordeel je er nu op 25 jarige leeftijd nog uit kan halen als dat veranderd is. Dat jij medicatie hebt gehad en therapieën die niet nodig waren zal niet meer gebeuren. Afwijzingen op scholen en bedrijven hoeft ook niet meer (ze mogen niet eens weten wat er in dat dossier bij de huisarts staat).

Je kunt vragen of ze het willen wijzigen maar ik zie weinig noodzaak., maar vragen kan natuurlijk altijd al moet je dan wel een bewijs hebben dat je niet BEIDE hebt want dat kan natuurlijk ook. Hoogbegaafdheid gaat vaak samen met autisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overleg met je huisarts dat er een aanvulling komt in je dossier, waarin staat dat je hoogbegaafd bent.
Lijkt mij voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je diagnose heb je ws gekregen na psychologisch onderzoek. Zo'n onderzoek is maar 2 jaar geldig. De diagnose wijzigen is dus niet nodig. Niemand mag meer officieel gebruik maken van dat onderzoek.
Wil je een nieuwe diagnose, dan kun je je opnieuw psychologisch laten onderzoeken,
Een huisarts zal nu ook weinig waarde hechten aan een onderzoek van toen je kind was. Zelfde geldt voor nieuwe behandelaars...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het onderzoek mag wel 2 jaar geldig zijn, maar de gevolgen ervan niet. Vergeet niet dat professionals in de hulpverlening dit soort verslagen en onderzoeken eindeloos copy en pasten en steeds verwijzen naar het oorspronkelijke onderzoek. Misschien mág dus niemand gebruik maken van dat onderzoek, maar dat gebeurt in de praktijk echter wel. Daarom is schrappen de enige optie (indien het oorspr. diagnose onjuist blijkt, uiteraard).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze was destijds 6 en nu 25, dan is het wel klaar met copy paste. Ik ben het met je eens dat dat inderdaad zo gebeurd, maar niet gedurende 20 jaar hoor. Bovendien moet tegenwoordig vermeld worden uit welk rapport dat komt inclusief datum.
Wordt het toch door een nitwit gecopied dan kan vraagsteller het in dat verskag laten wijzigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Martine ... word wakker! helaas gebeurd het nog aan de lopende band dat 'artsen' van alles over je kunnen zeggen en kunnen blijven herhalen ... alle diagnoses die je in het dossier hebt staan kan tegen je worden gebruikt ... weet het helaas uit eigen ervaring :(
schrappen gaat helaas niet lukken .... wellicht als je een lange adem hebt en voldoende onomstotelijk BEWIJS dat de diagnose niet klopt ... (en hoe maak je zoiets hard :S )
en met een goede advocaat kun je het nog bij de rechter afdwingen ... maar dat weet ik niet zeker ... Tegenwoordig word bijna alles heel gemakkelijk op psychisch en of autistisch of andere stoornis gegooid, borderline ook zo'n 'geliefd' vuilnisbakkendiagnose ... *zucht*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies euc, helemaal met je eens!!! Ik had je zo 10 punten gegeven voor het beste antwoord! Nogmaals vraag ik me af of er geen combinatie in het spel is, hoogbegaafd gaat vaak samen met het één of ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het vaststellen van een 'afwijking' in de psychische sfeer (zoals PDD-NOS) wordt altijd gekeken naar de eerste levensjaren. Zijn die normaal dan ben je geen autist (PDD-NOS-er) maar is er iets anders aan de hand.
Aangezien er in de vraagstellers jeugd een diagnose is geweest zal daarop altijd worden teruggegrepen. Enigste manier om daar vanaf te komen is door nog een keer het traject te doorlopen; een van beide, maar liefst beide ouders (of opvoeders) zullen moeten meewerken om de diagnose goed te stellen. @martine74, je kan als 'cliënt' (de vraagsteller) nooit zomaar iets veranderen in het verslag. Diegene die de diagnose doet is daarvoor opgeleid en zet zijn bevindingen op papier, grote kans dat je dingen die er in staan niet leuk vind, cliënt zijnde. Kijk naar proces van Breivik, die vind het niet leuk dat hij als psychotisch wordt gezien, maar daar kan hij écht niets aan veranderen hoor! (behalve door een second opinion aan te vragen) @euc, een verkeerde diagnose heeft juist omdat je ego beschadigd is zo'n grote impact op je dagelijks leven. Verhalen als deze komen steeds meer naar boven omdat in de afgelopen twee decennia veel te makkelijk stickertjes zijn geplakt en medicatie is uitgedeeld. Werkt een medicatie niet dan was automatisch de gedachte: op naar de volgende medicatie! Idem met stichtingen en instellingen. @Pelle, ik ben met je eens dat hoogbegaafdheid vaak samen gaat met het een of ander, maar dat geldt voor iedereen, slim of niet. We zijn allen op de een of andere manier wel autistisch of 'onderhevig' aan een andere 'aandoening'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat snap ik rjs88 maar zomaar zeggen dat PDDNOS of iets aanverwants totaal niet kan kloppen omdat NU bleek dat je hb bent vind ik niet logisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rjs88: voor een psychologisch verslag officieel wordt mag je hen inzien en je reactie geven.
Nee, natuurlijk kan je niet dingen veranderden, dan kun je net zo goed meteen je eigen verslag schrijven.
Er wordt wrl naar je heningcen visie gevraagd, en die wordt bij het definitieve verslag opgenomen. Je kunt dus aangeven dat je je niet herkent in de diagnose en een verklaring geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, ik ben het met je eens dat het niet logisch is, maar het gebeurt echt. De grens tussen gek en geniaal is heel dun, de grens tussen hoogbegaafd een autist ook. Overigens vanuit het standpunt van de psycholoog die de test houd ook niet geheel onlogisch dat die het oordeel PDD-NOS geeft, je stuurt je kind niet naar een psycholoog omdat je hem te slim vind... Er is wel eens gezegd dat je pas kan zeggen of iemand hoogbegaafd is wanneer deze 10 jaar of ouder is... @Martine, als kind mag je het verslag niet zomaar inzien, dat kan schadelijker zijn dan de uitkomst. Als volwassene mag dat vast, de psycholoog wil er ook vast wel een blaadje met je mening aanvast nieten maar zoveel maakt dat niet uit. Vergelijk het met 2 papagaaien in een kooitje; zegt de ene papagaai tegen de andere: 'zielig he, al die mensen achter tralies'.
Wat ik bedoel, vanuit je eigen oogpunt ben jij normaal ook al heb je een klein beetje PDD-NOS. Je eigen mening bij een officieel rapport van een psycholoog schrijven voegt dan ook weinig van waarde toe...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rjs88, heb jij je al eens psychologisch laten onderzoeken zodat je uit eigen ervaring kunt praten?
Of wellicht ben je werkzaam 'in het veld' en is jouw visie van daaruit onderbouwd?
Ik kan vanuit beide kanten mijn visie geven. Jij lijkt me wel een interessante client om ook een p.o. bij af te nemen.
Voor een aantal zaken is een diagnose nodig. Een heel belangrijke zaak is het krijgen van een GGZ uitkering van de overheid. Voor sommige registraties (bijvoorbeeld een rijbewijs) is een diagnose erg bepalend en is het verstandig om een aantekening te corrigeren met een andere diagnose. Helaas is hoogbegaafdheid geen diagnose volgens de DSM IV en kun je daar dan ook niets mee.

Voor al het overige wordt een diagnose door een psychotherapeut of psychiater gesteld ten einde een behandeling vergoedt te krijgen. Dit gebeurd in het zogenoemde DBC (Diagnose Behandel Combinatie). Dit DBC is zeer vertrouwelijk. Zodra het DBC is afgesloten is in principe de diagnose 'weg'!

Om een dossier te wijzigen qua diagnose is het heel belangrijk om te weten om wat voor dossier het gaat en bij wie het in bezit/behandeling is.

Afhankelijk van dat bezit is er altijd een bezwaar en beroepsmogelijkheid. Sowieso een verplichting om het dossier ter hand te stellen.

Dit laatste is belangrijk om bezwaar aan te kunnen tekenen. Het bezwaar leidt dan in uiterste instantie tot een beroep en, samen met een nieuwe diagnose, tot correctie ervan.