Wat te doen tegen pleinvrees?

Er is mij bij net een week geleden geconstateerd dat ik dus pleinvrees heb, ik heb er meerdere mensen over gesproken en kan me er behoorlijk in zien hoe hun met die pleinvrees omgaan, het warm worden opeens binnen in je lichaam, last van diaree, last van hyperventilatie, hartkloppingen.hartritmestoornis, niet meer in slapen durven te komen, niet meer naar buiten toe durven omdat ik bang ben dat ik dan last van mijn maag krijg en dat ik dan heel erg snel naar de wc toe moet. Ik heb er hulp voor bij gevraagd alleen die hulp kan pas misschien over een paar maanden/ jaar komen zolang kan ik gewoon niet wachten meer, dit is gewoon geen leven meer beetje thuis zitten achter de computer niksen. Film durf ik zelfs niet eens meer te zien want de 1e keer dat ik een hyperventilatie aanval kreeg gebeurde onder een film. Ik ben echt ten einde raad. wie heeft hier een goede oplossing voor?

Mvg Corrie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Wie heeft deze diagnose gesteld? Een psycholoog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pleinvrees lijkt mij meer dat je angst hebt in volle drukke grote ruimtes. Jij hebt puur angst om hyperventilatie en diaree e.d. te krijgen, daar lijkt mij de angst niet om de drukte te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat (hyperen, diarree, hartkloppingen etc.) kan een gevolg zijn van de pleinvrees. Pleinvrees kan ontaarden in angst voor de angst zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zou het alleen pleinvrees kunnen zijn, maar die angsten zitten hem ook in het kijken van films en sowieso buiten komen....ik denk eerder dat de angsten ergens anders vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker: vaak is pleinvrees een gevolg weer van andere angsten, net als sociale fobie.

Antwoorden (2)

Meestal richt een therapie zich op het achterhalen van de oorzaak, en dan het overwinnen van deze angst door gecontroleerde blootstelling. Dat laatste betekent dat je je angst tegemoet treedt door *juist* datgene te doen waar je zo bang voor bent.

Je schrijft zelf al dat je geen film meer durft te kijken omdat je ooit hyperventilatie kreeg tijdens het kijken van een film. Je hebt nu dus "film" aan "hyperventilatie" gekoppeld. Zodra je nu een film gaat kijken, wordt die koppeling actief, en krijg je dus opnieuw hyperventilatie. Zo houd je je eigen angst in stand.

Met pleinvrees werkt het net zo. Je bent bang dat je diarree krijgt als je naar buiten gaat. Zodra je naar buiten gaat, wordt die koppeling actief, je wordt bang, en je krijgt diarree - ziedaar een zelfveroorzaakt probleem.

De oplossing? "Controlled exposure".

Dus: ga naar buiten. Ja, dat is eng. Dus ga niet te ver. Voel hoe je warm wordt, hoe je gaat zweten, hoe je het begin van hyperventilatie krijgt. Maar niet te veel. Niet zodanig dat het echt buiten controle raakt.

Voel het. Laat het gebeuren. Onderga het.

En probeer intussen te denken: wat is er nu eigenlijk aan de hand? Wat kan me gebeuren? Waar is het gevaar?

Wacht tot je rustig wordt. Dat is heel belangrijk. Alleen op die manier train je jezelf dat er geen gevaar is. Dus niet snel naar binnen vluchten. Want als je dat doet, zullen je angsten ook zakken, maar dan heb je jezelf dus beloond voor het wegvluchten, en zal die vluchtreflex de volgende keer alleen maar sterker worden.

Zorg er dus voor dat je jezelf beloont (via het zakken van de angst) door buiten te blijven. Als dat is gelukt, en je buiten tot rust bent gekomen, normaal ademhaalt, en ontspannen kunt rondkijken, pas dan ga je naar binnen. Daar mag je dan best eens flink uithuilen om de spanning en de opluchting te uiten - hoofdzaak is dat je je angst hebt laten zakken door buiten te blijven.

Zo ga je elke keer wat verder.

Doe dit onder begeleiding van iemand in wie je vertrouwen hebt. Je eigen angsten staan in de weg bij het in je eentje aangaan van zo'n confrontatie met jezelf.

Sterkte!
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig antwoord! Vooral dat laatste, probeer iemand te vinden die jou begrijpt en die je vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super en duidelijk verwoord! +
Pieter2011
12 jaar geleden
+ Met als toevoeging: wees vooral niet bang voor al die rare verschijnselen die bij de angst horen. Die horen nou eenmaal bij hyperventilatie en kunnen absoluut geen kwaad.
Ivana
12 jaar geleden
Dikke plus
Zelf heb ik last gehad van straatvrees. Denk dat de oorzaak bij mij was dat er vele veranderingen in mijn leven waren, voor een controlfreak niet handig. Zelf heb ik toen rust genomen, net of het gebiedje in de hersenen dat zorgt voor angst te sterk was geworden, letterlijk. Geen hoge eisen aan mezelf stellen. Ben toen met hele kleine stapjes begonnen. Eerst even naar buiten, dicht bij huis blijven. Bij het voelen opkomen van de aanval denken, het is tijdelijk, er kan niets gebeuren. Deze uitzending van tv heeft me ook geholpen: vooral het verhaal van Jeannette. http://educatie.ntr.nl/angstdebaas/wanneeroptv/