Waar komt bij ODD de drang om anderen te irriteren vandaan? (Niet kwetsend bedoeld ofzo).

Bij ODD (Opstandige Gedragsstoornis) hoort o.a. dat men de neiging heeft om anderen met opzet te irriteren. Waar komt die neiging vandaan. (Ik ben hierin geïnteresseerd omdat ODD een broertje schijnt te zijn van PDD-NOS, en dat heb ik zelf).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.3K

Het beste antwoord

Ze hebben niet de neiging om dat te doen. Het is niet een keuze of een drang om anderen te irriteren.
Vaak staan ze niet eens stil bij wat hun gedrag bij anderen op roept, ze willen gewoon hun eigen zin doordrijven.
Het kan ook het doorbreken van de spanning zijn.
Moeite met emoties is ook een oorzaak. Zowel emoties van de ander als ook van zichzelf. Mana is bv boos op ze, daar kunnen ze niet veel mee en dan gaan ze kachen. Dan lijkt het op sarren maar het is onhandigheid.
Negatieve reacties van anderen zijn inmiddels meer voorspelbaar.
Neutraal reageren is dan ook erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, weer iets bijgeleerd! ;)

Andere antwoorden (2)

De meeste stoornissen in het autistische spectrum (ASS)
hebben een co-morbiditeit met andere stoornissen en dat wil zeggen dat je met diagnose PDD-NOS bijv. ook last kan hebben van ADHD , ADD enz kan hebben . In jouw geval kan er dus een co-morbiditeit met ODD samen gaan (of misschien nog wel andere stoornissen).

Bij ODD wordt ervan uitgegaan dat de oorzaak ligt in een combinatie van aanleg en omgeving. Er zijn aanwijzingen dat bij kinderen met ernstige gedragsstoornissen sprake van een afwijking van de biologische "outfit" is. Zij zouden een lagere hartslag hebben en een hogere stressdrempel.
De oorzaak is voor de helft genetisch bepaald. Je hebt het
dan dus ook in je genen meegekregen vanuit jouw familie.

Er zijn ook risicofactoren die dit gedrag kunnen doen ontwikkelen. Dit is de omgeving, de school bijv. bij een lagere intellgentie of mindere prestaties. De kans op ODD is ook groter als de ouders veel problemen hebben met alcohol, drugs, huwelijk en hun grote gezin bijv. Als de thuisomgeving niet stabiel is en de ouders zijn zelf gewelddadig/agressief of ze zijn niet consequent, dan kan een kind met de aanleg voor ODD dit gaan ontwikkelen.
Roken tijdens de zwangerschap is ook al zo'n factor en ook kinderen die mishandeld of verwaarloosd zijn hebben een grotere kans op gedragsproblemen, ook als volwassene.

Er is ook een aantal beschermende factoren die een gedragsstoornis niet doen ontwikkelen of in mindere mate.
Zoals; een bovengemiddelde intelligentie en sociale vaardigheden,een goed ontwikkeld aanpassingsvermogen
(veerkracht), een hechte relatie met tenminste één gezinslid of ouder, een hechte relatie met mensen buiten het gezin (leerkracht enz), een sterke relatie met de juiste vrienden, succesvol een opleiding volgen, een gezond gevoel van eigenwaarde.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: zover bekend is heb ik geen ODD, maar wat ik bedoel is, is dat ODD veel kenmerken heeft die je ook bij PDD-NOS ziet. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang verhaal. Wat is je conclusie, waar komt de drang vandaan?
Copy paste is makkelijk, bondig is beter. :-))
ODD is een puur beschrijvende diagnose, die wordt gesteld als een kind aan bepaalde criteria voldoet. Dat betekent dat als een kind vaak volwassenen tegenspreekt, niet luistert, vaak met opzet anderen irriteert, snel kwaad of opstandig is, de schuld bij anderen legt, en last heeft van driftbuien, en als daar géén andere duidelijke oorzaak voor is, (zoals een psychotische stoornis, stemmingsstoornis of anti-sociale persoonlijkheidsstoornis) die diagnose wordt gesteld. Er is ook wel eens wat controverse over, omdat dit betekent dat je bij kinderen die vaak slecht luisteren en 'moeilijk' gedrag vertonen, een psychiatrisch etiket opplakt, terwijl de oorzaak van het 'lastige' gedrag niet duidelijk is. Er zijn wel aanwijzingen dat er ook bepaalde biologische grondslagen zijn voor bepaalde gedragsstoornissen, maar omdat het gaat om een beschrijvende diagnose, is voor het stellen van een diagnose de oorzaak van het gedrag eigenlijk niet echt van belang. Er wordt eigenlijk ook heel weinig onderzoek gedaan naar ODD, en bekend is dat naast een eventuele genetische kwetsbaarheid, ook een inconsistente opvoeding en bijvoorbeeld pestgedrag een rol spelen. De DSM classificeert ODD als een ontwikkelingsstoornis, maar echte oorzaken van het moeilijke gedrag zijn dus bekend.