er bestaan tegenwoordig verscheidene tests/manieren om te kijken of iemand liegt maar is dat wel betrouwbaar?

tegenwoordig heb je heel veel manieren/testen om te kijken/checken of iemand liegt denk aan leugenaarstest,menselijke experts en zelfs computerprogramma's die stof veranderingen in je lichaam detecteren en zo kunnen zien of je liegt of niet

maar is dat wel zo betrouwbaar, zijn er profs/aandoeningen die zo'n process (de dingen die bij het liegen vrijkomen) storen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (2)

Nee, die tests zijn niet 100% betrouwbaar, dat zou alleen werken bij mensen die zichzelf op dat moment bewust zijn dat ze de waarheid niet spreken.

Er zijn genoeg mensen die iets gedaan hebben en zich er achteraf niets meer van kunnen herinneren, bijvoorbeeld dronken mensen of mensen die stoned zijn, voor hun beleving spreken ze de waarheid als ze zeggen dat ze die fiets niet gejat hebben want dat weten ze ook echt niet meer, in zo'n geval geeft de leugendetector aan dat die persoon inderdaad niet liegt wat die persoon ook niet doet, die persoon weet immers de waarheid niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die zogenaamde gestolen fiets maar even als voorbeeld nemende.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als iemand zich er wel bewust van is, zijn ze volgens jou wel 100% betrouwbaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik het zo zeggen, het apparaat geeft aan dat je liegt als je bloed sneller gaat stromen, temperatuurverschil en beven wat kan duiden op liegen, snellere hartslag ook. Iemand die bewust liegt geeft ongewild deze signalen af dus is het wat dat betreft 100% betrouwbaar. Wat het minder betrouwbaar maakt is dat er mensen zich vantevoren nerveus maken ook al hebben ze echt niets gedaan en niets te vrezen maar uit angst voor het apparaat en de stress van het oppakken bijvoorbeeld en vastzitten kan ook je bloed sneller stromen en je temperatuur oplopen en kan je ook beven dat het apparaat dit aangeeft als liegen terwijl dit niet zo hoeft te zijn.
Nee, er zijn geen betrouwbare leugendetectors. Alle leugendetectors werken op het principe dat er, als je liegt, bepaalde fysieke reacties plaatsvinden. Het zijn allemaal een soort stress reacties. De idee is dat als je liegt, deze reacties optreden. Maar zij treden ook op om andere stresserende redenen.
Daarnaast zijn er leugendetectoren, machine of mensen, die kijken naar non-verbaal gedrag, zoals hoe je ogen staan als je antwoord geeft, of je benen kruist, of je bepaalde bewegingen met je lip maakt enzovoort. De serie 'Lie to me' is gebaseerd op dit soort waarnemingen. Ook hiervoor geldt dat de vertoonde reactie kan betekenen dat je liegt, maar het zijn reacties die je ook om andere redenen kan vertonen.
Wel is het zo dat als mensen denken dat je perfect kan ontdekken dat zij liegen, zij meer geneigd zijn de waarheid te spreken.
Een perfecte leugendetector bestaat niet.