Een psychiater en psycholoog hebben allebei beroepsgeheim. Mogen zij wel onderling overleggen over een patient?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.2K

Antwoorden (10)

Als zij hem beiden samen onder behandeling hebben : ja, dat MOET zelfs ; niemand is gebaat bij hulpverleners en artsen die allemaal langs elkaar heenwerken, terwijl problemen nogal de neiging hebben verband met elkaar te houden. Dus dat mogen en moeten ze overleggen ; met naam en toenaam, zodat ze wel precies weten over wie het gaat.

Wat NIET mag in het geval van beroepsgeheim is 'gevallen' met naam en toenaam (want zonder dat, anekdotisch mag best) over de tong laten gaan op feestjes, met vrienden en dergelijke. Maar dat spreekt voor zich ; eigenlijk doe je dat ook ZONDER beroepsgeheim niet over mensen die er niet bij zijn, toch ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag alleen als je toestemming hebt gegeven.
Je moet daarvoor schriftelijk toestemming geven!
dat mag alleen als de patiënt daarvoor toestemming heeft gegeven en heeft getekend (dat hulpveleners onderling info met elkaar mogen uitwisselen).
in de wet op de privacy is geregeld dat dit dus niet zondermeer mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee artsen kunnen best elkaar om informatie/raad vragen zonder toestemming van de patient.
De behandelend arts moet daarbij zorgvuldigheid betrachten om de privacy te waarborgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er hoeft geen toestemming voor gegeven worden als beiden bij dezelfde zorginstelling werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de patiënt met naam en toenaam word genoemd, mag dit NOOIT zonder toestemming van de patiënt.
óók niet binnen dezelfde zorginstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gonzo, echt wel! Je bent nl in behandeling bij de hele instelling, niet bij 1 loog. Je hebt een hoofdbehandelaar en de rest.
Bijbasnmeldibg wordt je ingedeeld in een TEAM, bv stemmingsstoornissen, angststoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, psychose.
Je wordt behandeld door het team en ziet daarvoor 1 of 2 logen, indien nodig een iater, spv-er, en als je het bont maakt de teamleider.
Als jij anders denkt omdat je zoon in de ggz zit dan kun je het beter in de instelling na vragen, want ik zweer je dat het zo is.
Ik vind het vervelend voor je dat je denkt dat het niet zo is, maar SERIOUSLY, geloof me, het hele team hoort van de patienten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
áls het gaat om een team, ja.
en als je toestemming hebt gegeven dat dit binnen een team besproken mag worden.
zonder toestemming mag dit dus zomaar niet.
wij hebben als ouders schriftelijk toestemming gegeven dat de gegevens van onze zoon binnen de GGZ besproken/ovegedragen mogen worden. lijkt me ook wel zo handig voor het verloop.
toch is dit dus niet vanzelfsprekend. zonder onze toestemming (en onze zoon is niet in "levensgevaar")mag dit dus niet. ik werk zelf bij een organisatie voor kraamzorg, verloskunde en JGZ.
dit is natuurlijk wel iets anders, maar het gaat ook om één organisatie met één naam.
we werken als team samen, maar mogen nooit zonder schriftelijke toestemming van een cliënt informatie doorgeven aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in de ggz gewerkt. Op het moment dat een client door een collega in hetzelfde team behandeld wordt, wordt deze client regelmatig besproken in het team zodat we met ons allen meedenken over het traject. Het gaat om complexe problematiek en een klankbord van collegas is onmisbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar ben ik het ook helemaal mee eens.
wil je een goede behandeling geven, ishet onmisbaar om met elkaar mee te denken.
de cliënt moet hier echter op zijn minst van op de hoogte zijn en ook toestemming geven vooovedracht van gegevens.
Te alle tijden behoort de arts die info wenst te ontvangen
van een andere arts een gerichte schriftelijke toestemming van de patiënt te hebben. De patiënt moet hiervan weten.

Toegevoegd na 1 dag:
Er zijn echter artsen die onderling werken in een collegiaal samenwerkingsverband. Hierin hebben collega's toegang tot de eigen patiëntendossiers. Onderling hebben ze daar ook weer afspraken over gemaakt. Volgens ruim tweederde zijn er geen specifieke voorwaarden aan de toegang verbonden. Ruim tweevijfde meldt dat toegang alleen bij waarneming of vervanging geldt. Eentiende geeft alleen toegang met een noodprocedure en minder dan eentiende geeft aan dat die toegang alleen geldt voor bepaalde gegevens. Volgens bijna tweederde van die artsen worden de patiënten niet op de hoogte gebracht van de wijze waarop de toegang tot de gegevens binnen het samenwerkingsverband geregeld is.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet als zij bij dezelfde zorginstelling werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies! en dat moet ook als het binnen dezelfde zorginstelling is!
Dit mag als de patiënt hier toestemming voor heeft gegeven. Én als de patient in een levensbedreigende situatie zit mag dit.

Toegevoegd na 29 minuten:
Nog voor de duidelijkheid; ook als een patient géén toestemming heeft gegeven om met andere psychologen erover te praten, mag de psycholoog dit toch doen als de patient in een levensbedreigende situatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag zeker. Het moet zelfs.
In het geval van zorg in een ggz instelling (tweedelijn) dan moeten alle hv-ers met elkaat overleggen.
Je komt bij en ggz voor de ernstigere problemen waarbij diversd specialismen betrokken zijn. Je wordt dan regelmatig in het team besproken waar een iater, meerdere logen, spv-ers, teamleider, bij betrokken zijn. Hiervoor hoef je geen toestemming te geven, het is gebruikelijk dat iedereen mee denkt over je traject. Het is niet misschien dat ze info delen, het is 100% zeker, om goede zorg te waarborgen.

Heb je hulp bij een eerstelijn psycholoog dan is er geen sprake van ernstige problematiek en kan de psycholoog het alleen af in ongeveer 5-8 zittingen. Indien deze loog wil overleggen met een andere loog of iater moet daar wel schriftelijke toestemming voor gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor je aan een behandeling begint bij een GGZ instelling moet je hier toestemming voor geven (zelf ook moeten doen bij behandeling van mijn zoon).
vooraf geef je dus wel degelijk schriftelijk toestemming voordat er "zomaar"overlegt kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar de vraagsteller is al bij een psycholoog dus ze is al akkoord met behandeling anders zou ze er in de first place niet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan heeft ze er ,als het goed is, voor getekend dat de informatie die ze geeft, doorgegeven/overlegt mag worden met andere behandelaars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je, denk wat je wil. Jij tekent zeker ook bij elk huisartsenbezoek zodat de assistente een brief in je dossier kan stoppen.
De info die ik Opschrijf komt niet uit een bron omdat mijn zoon bij de ggz zit. Maar hey, als jij denkt dat je gelijk hebt....sure.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, laatste try om het je uit tecleggen gonzo:
Het zijn geen ANDERE behandelaars in een ggz instelling, het zijn je EIGEN behandelaars. Het hele team werkt mee aan je behandeling.
Maar als ze de huisarts willen informeren moeten ze daar wel toestemming voor hebben. (want die is geen onderdeel van je ggz behandeling). Maar iedereen in het team wel. Ooj al heb je daar geen ftf gesprek mee. En je behandelaren (het hele team) die overleggen dus wel.
Als je nu nog denkt dat het anders is PRAAT DAN MET DE HOOFDBEHANDELAAR ( die waar je zoon mee praat) van je kind.
Sjonge....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jji hebt het hier alleen over de GGZ.
ten eerste: de vraagstelster heeft het niet over de GGZ.
ten tweede: wat ik hier schrijf is míjn ervaring met de GGZ.
zo is het nu eemaal gegaan.
ten derde: als jij zegt dat dit niet geldt als er wordt overgedragen binnen dezelfde zorginstelling, is dit onjuist, want dit geldt dus blijkbaar niet voor elke zorginstelling. IK HOEF NIET TE GAAN PRATEN MET DE HOOFDBEHANDELAAR EN JE HOEFT NIET TE GAAN SCHREEUWEN! ik weet hoe het is gegaan, ook al vind jij blijkbaar dat dit niet kan.
inderdaad,sjonge.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat over een psycholoog en een psychiater, en jij zegt dat het niet over geestelijke gezondheids zorg gaat? Euh, okay... Ik bedoel het niet schreeuwend, maar slechts nadrukkelijk. Ik denk dat jij verkeerd voorgelicht bent of het niet snapt. Maar, tegen zoveel starheid kan ik niet op. Ik heb geprobeerd het je uit te leggen, maar ik denk dat ik maar tegen de muur ga praten. Fijne avond in elk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht dat het je "last try"was, maar blijkbaar heb je je bedacht!
ik heb het over GGZ instellingen (een psych kan ook in een ziekenhuis werken)
en ik ben niet dom hoor en heb ook al meerdere keren uitgelegd dat het, wat betreft de GGZ instelling waar ik mee te maken heb gehad, het op deze manier is gegaan.
dat het op jouw werk anders ging, prima! zal best.
misschien hebben die cliënten van tevoren wel getekend en ben jij niet goed voogelicht?! ik snap je dus echt wel , maar blijkbaar wil je mij niet begrijpen.
ga jij maar fijn tegen de muur praten hoor.
Naar mijn weten wel,als je een intake hebt gehad bij een therapeut,psycholoog of psychiater waarin je probleem diepgaand besproken is,dan kan het zijn dat er een teamgesprek plaatsvindt waarbij diverse specialismen betrokken zijn,om te kijken wat er precies moet gebeuren,het lijkt me stug dat dan geen gegevens van medische aard zouden kunnen worden besproken omdat je anders niet verder komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies, maar daar moet je van tevoren wél toestemming voor geven.
lijkt me ook zeker zinvol om verder te komen en anders heeft beandeling weinig zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Op het moment dat je in de behandeling stapt ben je al akkoord.
Als je bij een instituut onder behandeling bent is doorgaans een arts hoofd- of eindverantwoordelijk voor die behandeling. Andere behandelaars hebben dan een gedelegeerde verantwoordelijkheid die onder die hoofdbehandelaar valt. Een psycholoog of sociaal-psychiatrisch verpleegkundige is vaak heel goed in staat om in te schatten of er medicatie nodig is maar zullen de uitvoering ervan door een psychiater moeten laten uitvoeren, om een voorbeeld te noemen. Natuurlijk is het een goed gebruik om dit soort zaken eerst met met de cliënt/patiënt te overleggen. Als dit in de praktijk niet gebeurt dan moet daar een goede reden voor zijn. Informatie verstrekken aan andere instanties zonder toestemming is uit den boze. Ook daarbij is de praktijk, in het belang van de cliënt/patiënt, soms weerbarstig, maar een behandelaar moet dan wel een heel goede reden hebben om duidelijk te maken wat dat belang dan wel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor het doorgeven van gegevens maakt het niet uit tot welke beroepsgroep je hoort. Dus er is geen bijzondere regeling voor psychiaters versus psychologen.
Beroepsgeheim is een niet eenduidig begrip. In wezen mag je niet doorgeven wat je van iemand weet, maar bepaalde beroepsgroepen hebben een gedeeld beroepsgeheim.
Toch blijft dit heel kies. Een psycholoog die iemand over de vloer krijgt met een bepaalde problematiek en die hiervoor vroeger bij een psychiater geweest is, kan naar deze psychiater bellen om meer informatie op te vragen als dit in functie staat van het welzijn van de patiënt. Inderdaad is het het veiligst om hierbij ook de toestemming van de patiënt te vragen maar vooral bij psychisch labiele of psychisch zieke mensen is dit niet altijd evident.
Het gedeeld beroepsgeheim kan ook ontstaan door een context, bv. als een psychiater en psycholoog beiden in hetzelfde ziekenhuis werken, zal het beroepsgeheim in de meeste gevallen een gedeeld beroepsgeheim zijn. Beroepsgeheim vervalt sowieso als er sprake is van ernstig gevaar voor de persoon zelf of voor derden. Dan heb je zelfs meldingsplicht. Maar vanaf wanneer spreek je van gevaar? Stel dat iemand jou als psycholoog of psychiater vertelt regelmatig zijn echtgenote (of haar echtgenoot) te mishandelen... dan mag je dit aan je confrater enkel doorgeven als je vermoedt dat hier een ernstig gevaar schuilt. En hoe meet je dat? en wat als het slachtoffer hiervan in wezen geen probleem maakt? Uit mijn ervaring blijkt dat zelfs mishandeling door het slachtoffer vaak getolereerd wordt om allerlei redenenen (angst dat de ander zou weggaan, angst dat de buren het te weten komen enz...). Die mensen veranderen dan van therapeut als die er teveel waarde aan hecht in zijn therapie, ze willen hier niet aan raken....
Niet zo een eenvoudige kwestie, de rechtspraak oordeelt vaak in het voordeel van de cliënt die de schending van het beroepsgeheim aanklaagt. Dit gebeurt waarschijnlijk om geen presedenten te scheppen : het doorgeven van gegevens is en blijft een goed af te wegen handeling en privacy is om één of andere reden de laatste tijd een topthema...!
liveisgreat
12 jaar geleden
Ik heb ook een beroepsgeheim omdat ik gedeeltelijk op de hoogte ben van de werkwijze die wij hebben op het werk. Mijn collega's weten nog veel meer dan ik.
Natuurlijk mogen wij onderling wel overleggen, maar het recept blijft voor buitenstaanders geheim. En ik werk gewoon in een fabriek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als beiden in dezelfde instelling werken en onderdeel zijn van het behandelend team dan mogen ze overleggen. En lijkt me dat ook erg wenselijk, bijvoorbeeld in een multidisciplinair team met psychiater, psycholoog, spv-er e.d. Als dat niet zo is moet jij een van de twee schriftelijk machtigen zodat ze informatie over jou kunnen uitwisselen/delen.

Bedenk wel dat beiden er zijn om jou te ondersteunen en wat t je gaat opleveren als je zo'n machtiging niet tekent. Het gaat om professionele ondersteuning en niet om eens lekker over jou bij te kletsen ...