Éen van mijn slechte eigenschappen is dat ik heel snel geirriteerd ben. Heeft iemand tips om dat te verminderen?

Ik ben snel geïrriteerd, vooral tegen m'n ouders enzo. Een eigenschap van mezelf die ik haat. Heeft iemand tips voor mij om dat minder te laten worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.5K

Het beste antwoord

Als ik je gegeven antwoorden en gestelde vragen doorlees, krijg ik de indruk dat je (een vorm van) autisme hebt, klopt dat? Dan is die geirriteerdheid misschien een gevolg van een gebrek aan overzicht en structuur. Ik herken dat maar al te goed uit eigen ervaring. Inmiddels ben ik er redelijk overheen gegroeid, maar toen ik jonger was kon ik behoorlijk uit mijn slof schieten als er iets onverwachts gebeurde of iets niet zo verliep als ik het gepland had. Meer structuur aanbrengen, bijvoorbeeld in de vorm van een dagschema, kan helpen. Daarnaast kan het natuurlijk ook nog met je leeftijd te maken hebben, voor veel pubers is dit immers een alledaags verschijnsel. Het klinkt misschien lastig, maar probeer in zo'n gevoel tot tien te tellen en je af te vragen: 'is het de moeite waard dat ik me hieraan erger?' Zo ja, spreek je dan uit, zo nee, loop dan weg of ga iets anders doen om je aandacht van je irritatie af te leiden. Zijn er eventueel nog meer zaken waarmee ik je zou kunnen helpen als je daadwerkelijk autistisch bent, stuur me dan gerust een pb'tje. Succes ermee in ieder geval!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps, gevoel moet geval zijn.... excuses voor mn typfout!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Tot 10 tellen of eerst even nadenken over de reactie die je wilt geven voordat je het daadwerkelijk uitspreekt. Probeer het dan wat minder cru te zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals veel mensen zeggen , even tot 10 tellen. Probeer tijdens het 'tellen' gewoon even te bedenken wat er precies aan de hand is en waarom er mogelijk een discussie ontstaat. Waarschijnlijk ben je een beetje gestresst , sporten , hardlopen bvb helpt daar vaak tegen!
Probeer alles eens vanaf een andere kant te zien en geef af en toe eens een complimentje.
Want ' what you give is what you got '.
' Als je liefde geeft , krijg je het ook weer terug. '
Lekker rustig aan doen dus , en gewoon even nadenken over wat er soms wordt gezegd. Succes ermee!
Mvg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dit een idee: spreek met jezelf (en je ouders?) af, dat je iedere keer na een geïrriteerde reactie bijvoorbeeld sorry zegt. Of "ik doe het weer". Daardoor wordt je het je op het moment zelf bewust en dan kan je het meteen veranderen.
Als je dat te gênant vindt kan je ook denken "ik doe het weer" en daarna je reactie veranderen. Bijvoorbeeld door te zeggen: ik reageer geïrriteerd, maar..... en dan uitleggen.
Zo word je bewust van je reacties en kan je ze meteen ombuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het van mijn eigen kind. Het is niet zo dat het een slechte eigenschap is. Iemand die snel boos wordt of geirriteerd is feitelijk gevoeliger. Soms is het erfelijk want het is bij haar vader ook zo In de loop van de tijd hebben we ermee leren omgaan en als ik achteraf een sorry hoor omdat het kwam omdat ze al zoveel voor de kiezen had gehad vandaag is dat voor mij goed. Probeer ook om zelf wat sterker in het leven te staan vwb werk of school en op tijd te praten , zaken oplossen voordat je er boos over wordt; over wat je bij anderen overkomt en niet zint. Natuurlijk ben ik wel eerlijk in mijn reacties op haar boosheid als ik die niet heb verdiend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slechte eigenschap, haat... dat zijn ferme woorden die jij tov jezelf gebruikt. Irritatie vermijden is belangrijk, maar het is niet zo dat je een slecht mens bent omdat je je irriteert.
Nu mag je deze eigenschap ook niet op één grote hoop gooien. Ik denk veeleer dat je je irriteert over welbepaalde dingen. Misschien is het goed om jezelf hierin eens te observeren, en na te gaan wanneer de irritatie opkomt.
Weet,dat alle zogezegde "slechte eigenschappen" in wezen een roep om liefde zijn. Een roep om liefde van de ander, maar ook een roep om liefde van jezelf.
Psychologen hebben ook al vaak aangetoond dat je je vooral irriteert in dingen die met jezelf te maken hebben. Dus observeer eens waar je kregelig van wordt, en bekijk in welke mate je die eigenschap zelf hebt. andere mensen en zelfs situaties houden je een spiegel voor en dwingen je om jezelf beter te leren kennen.
bv. stel dat je kregelig wordt van mensen die veel praten, dan kan je best nagaan wat dat met jou te maken heeft. Misschien wil je zelf veel praten en kan je niet doordat zij nog veel meer praten, misschien wil je veel praten maar onderdruk je dat waardoor je je gaat ergeren in andere die dit wel doen, misschien is het nog iets anders. Maar ergernis heeft altijd met jezelf te maken, nooit met de ander.
Wat jij dus best kan doen is :
- aanvaarden dat je soms kregelig wordt
- observeren (zonder oordeel) welke situaties jou kregelig maken, en onderzoeken wat dit met jou te maken heeft (met een eigenschap van jezelf dus, zie voorbeeld)
- nu direct stoppen met jezelf te haten. dit houdt je langer in een patroon. hou van jezelf zoals je bent. Mensen die van zichzelf houden worden niet snel geïrriteerd.
- zie hoe een mooi bewijs van liefde je geeft door deze vraag te stellen. je geeft écht om je ouders. Focus vooral daarop en ze zullen je minder ergeren.
liveisgreat
12 jaar geleden
Het is goed dat je je gevoel kan benoemen. Het hoort bij je levensfase en bij het volwassen worden. Mijn tip is om vooral bij je zelf na te gaan wat je precies irriteert en probeer dat te bespreken (vanuit je 'ik' en niet verwijtend). Wees ook niet te streng voor jezelf. Je kan pas van anderen houden als je eerst van jezelf houdt.