De oorzaak van het syndroom van Gilles de la Tourette is niet bekend. De samenwerking tussen de verschillende gebieden in de hersenen is verstoord. Deze samenwerking verloopt door middel van allerlei boodschapperstofjes, zoals dopamine, serotonine en noradrenaline. Bij het syndroom van Gilles de la Tourette is er een verstoorde balans tussen de verschillende boodschapperstofjes.
De aanleg om het syndroom van Gilles de la Tourette te krijgen is erfelijk. Er is niet bekend waar op het erfelijk materiaal er een fout of fouten aanwezig zijn. Naast erfelijkheid spelen waarschijnlijk nog andere factoren mee.
Het syndroom van Gilles de la Tourette wordt niet veroorzaakt door een verkeerde opvoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OP de site van de Stichting van Gilles de la Tourette staat; Oorzaak
De exacte oorzaak van het Tourette-syndroom is nog niet bekend. Wat men wel weet is het volgende:

Het syndroom van Gilles de la Tourette is een neuro-psychiatrische aandoening.
Een defect in het genetische materiaal leidt tot een verstoorde hersenwerking wat betreft de informatieoverdracht tussen de zenuwcellen. Hierbij spelen bepaalde chemische stoffen, neurotransmitters, een essentiële rol.

Het syndroom van Gilles de la Tourette is voornamelijk een erfelijke aandoening.
Het Tourette-syndroom krijgt men vooral mee door overerving. Echter niet alle mensen met ‘belaste’ genen krijgen ook daadwerkelijk de symptomen. Omgevingsfactoren spelen hierbij een rol; factoren als prenatale complicaties, infectieziekten of psychosociale stress kunnen de genen ‘aanzetten’, waardoor het Tourette-syndroom tot ontwikkeling komt.

Zelf heb ik een zoon met Tourette, maar in mijn familie is aan beide kanten geen Tourette bekend. Wel zijn er opvallend veel neefjes en ooms met autisme en hoogbegaafdheid. Ik heb me er niet zo in verdiept of dat er iets mee te maken heeft.