Gaat rouw altijd over?

Zo nee, hoe zou je het proces kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1K

Antwoorden (3)

Tijd, geef verdriet de tijd. Gaat het over?
Het verdriet blijft, alleen de manier hoe er mee om te gaan kun je leren en zal het dragelijk maken en het zal een onderdeel van je leven worden, wat er is en altijd zou zijn, maar niet meer zoveel invloed heeft als de eerste periode
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd nelly, tijd heelt en verzacht verdriet.
plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Echt ober gaat het nooit. Maar ik denk dat dit ook te maken heeft met de vorm van rouw. Om een persoonlijk voorbeeld te geven: het is dit jaar op 24 december 30 jaar geleden dat mijn vader heel plotseling na een hartinfarct overleed. Ik was net 14 jaar.

Mijn moeder is 3 jaar geleden na een ziekbed overleden aan darmkanker op 77-jarige leeftijd.

Ik mis zowel mijn vader als mijn moeder nog regelmatig heel erg. Toch heb ik meer last - vooral rond deze tijd- van het overlijden van mijn vader omdat dit zo'n geweldige impact op mijn verdere leven heeft gehad.

Ik weet dat mijn moeder op het laatst heel veel pijn had en zelf ook niet meer wilde. Daar heb ik mij bij neergelegd, ook gezien haar leeftijd (al is 100 jaar nog te jong als het om je ouders gaat). Mijn vader daarentegen was toen net 14 dagen daarvoor 50 jaar geworden en voorheen altijd nog gezond en levenslustig.

De scherpe kantjes gaan er wel af, bij welke rouw dan ook. Maar echt over gaat het bij sommige gebeurtenissen nooit.

Toegevoegd na 41 seconden:
ober = over

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel hiermee dus te zeggen: Mijn moeder had veel pijn en wilde zelf ook niet meer, terwijl mijn vader nog middenin het leven stond en ongewild van het een op het andere moment was overleden.
Dan is de verwerking daarvan voor de nabestaanden nu eenmaal anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Direct antwoord op je vraag: ja, m.i. gaat rouw altijd over.
Onder rouw versta ik, de eerste onbepaalde periode na het overgaan van mens of dier; dat intense verdriet. Ook de periode om dat verdriet en het gemis een plaats geven in je leven.
Die periode is voor iedereen verschillend en ook weer verschillend per situatie (welke band had je met de persoon bijvoorbeeld).
Vaak blijft het verdriet, maar dat wordt na verloop van tijd minder en minder. De rauwheid en de diepheid wordt minder en ook de frequentie: niet meer iedere seconde van de dag.
Tijd heelt alle wonden, maar na een diepe wond hou je altijd een litteken over....