Waarom praten sommige mensen hardop tegen zichzelf?

Mijn buurvrouw en iemand in mijn familie doen dat. Gewoon lekker tegen zichzelf keuvelen. Het zijn normale, fijne, leuke mensen. Je hoor wel dat je dan iets geestelijk mankeert, maar volgens mij is dat niet waar, het zijn gewone prima mensen.
Ik vermoed ook dat een heleboel mensen dit doen. Waarom doen zij dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
17.2K

Het beste antwoord

Dat is de enige manier waarop je zeker weet dat je een gesprek voert met een intelligent persoon ;)

Er zijn meer mensen die in zichzelf praten dan je denkt. Maar veel mensen komen daar niet voor uit.
Er kunnen verschillende redenen zijn.
Je kan tegen jezelf praten om jezelf een beetje te coachen of moed in te spreken, bijvoorbeeld: 'kom op, je kan het' of iets dergelijks.
Ook kan je in jezelf praten als je je heel erg aan het concentreren bent op een ingewikkeld iets. Bijvoorbeeld bij een moeilijk studieboek of een andere uitdaging, dan kan het helpen om hardop te denken. Bijvoorbeeld: 'dus als dit zo en zo zit dan heeft het als gevolg dat...'
Je kunt ook hardop tegen jezelf kletsen voor een soort van gezelligheid, bijvoorbeeld tegen jezelf zeggen 'zo, even lekker een bakje koffie doen. Sommige mensen praten om die reden ook tegen hun huisdier. Ik ken mensen die hele verhalen afsteken tegen hun katten.
En dan zijn er ook nog mensen, vooral ouderen met geheugenproblemen, die proberen hardop te beredeneren om grip te krijgen hun geheugenproblemen. Zij gaan zich dan hardop lopen afvragen waar bijvoorbeeld hun sleutels liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn buurvrouw b.v. houdt hele gesprekken met zichzelf in de keuken (als ze alleen is dan) en soms kom ik binnen en lachen we er samen om. Ze laat het niet merken bij andere mensen, dat probeert ze tenminste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha je eerste zin!! +1
Kristal
12 jaar geleden
Ja leuk, die eerste zin ;-) Ik babbel ook tegen mijzelf hoor. Als ik op mijn werk ben om dingen even op een rijtje te zetten: ik ga eerst even dit doen en dan dat.. of ... hmm, waar heb ik die pen nou gelaten...
Of thuis, gezellig :-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Leuk en goed antwoord.
Zelf doe ik het altijd als ik thuis weg ga, hardop alle handelingen.
Verwarming laag, achterdeur op slot, gas uit, lichten uit, kat binnen/buiten, enz.
Als ik dan in de auto zit, twijfel ik nergens meer over, de bevestiging heb ik immers hardop gekregen en is op die manier beter binnengekomen :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi gezegd!+

Andere antwoorden (13)

Dit kan geestijlijk mankerend zijn. Maar het kan ook zijn dat sommige mensen na het hardop praten het pas goed ingestampt krijgen doordat ze dan problemen hebben met het onthouden van dingen. Normaalgesproken is dit heel normaal bij oude mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik praat ook soms tegen mezelf en ik mankeer ook niets.

Andere mensen kunnen dat praten doen omdat ze eenzaam zijn. Maar ook omdat ze denken stemmen te horen.

Ik praat vaak tegen mezelf omdat ik hardop aan het nadenken ben, daardoor komt het beter door en ben ik me er echt bewust van wat ik precies voel en denk.
Ook heb ik de neiging om de hele dag tegen mijn hondje te babbelen en dan gebeurt het je ook buiten. Want als ik thuis bezig met schoonmaken, dan steek ik hele verhalen af tegen mijn hond over wat ik aan het doen ben. Als ik dan ergens anders ben heb ik wel eens de neiging om hardop te praten.

Dus waarom doen mensen het?
Gewoonte.
Eenzaamheid.
Horen stemmen.
Bewustwording.

Liefz...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. 
ik ben de enige die naar mij wil luisteren .....

ik praat ook tegen mezelf vanuit zelfspot. (stoot mijn kop en zeg 'handig he?) of als ik even niet meer weet wat ik wou gaan doen (ja, en toen?)

soms zing ik ook wel maar had net zo goed de radio aan kunnen zetten.
denk dat het niets meer is dan verwoorden van gedachten en jezelf en anderen laten horen in welke stemming je bent.
soms denk ik ook wel expres hardop zoals in de rij van de kassa waar de kassieren wel heeeel traag is... 'pff.... als het nog lang duurt dan.... wacht ik nog even' vaak is dat het begin van een gesprekje om de tijd te doden

als mensen tegen zichzelf praten omdat ze het bv tegen eenandere persoonlijkheid hebben (de duivel op de ene schouder en een engel op de andere schouder) denk ik dat er wel wat aan de hand is ja....

kortom, ik denk dat er meerdere redenen zijn waarom mensen dat doen.
het kan ook een macht der gewoonte zijn. zo kende ik iemand die altijd enorm vrolijk in de keuken staat te koken en te zingen, maar er geen hol aan vindt. op die manier is het een beetje 'leuk houden/maken voor haarzelf'
op een gegeven moment was de keuken het 'zing en bazel terrein' want het zat erin gesleten ook bij het koffie zetten en een bos bloemen op de vaas zetten bv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Kijk, van jouw eerste zin geloof ik niks ;-) Verder +1!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHA, niet???? :))) dank je voor de plus!
Kristal
12 jaar geleden
Hmmmmmmmmmmmmmmm.... jij gaat wel erg ver Adremmetje.... ;-)) ik doe het vaak precies zo lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA ben blij dat ik niet de enige ben!!!
wat herkenbaar adrem!! :))) geweldig!! helemaal als je het tegenovergestelde zegt.
vallen de mussen door van het dak 'goh, ik dacht dat het vandaag warm zou worden' als ik iemand zie zweten. vriest het dat het kraakt 'heerlijk weer om surfen' half in mezelf half tegen de kids.
komt de regen met bakken uit de lucht 'och zo hard gaat het niet toch' of als ik weer een blunder maak 'ik is zo slim en handig, weet het alleen niet zo goed in praktijk te brengen'. en als iemand voorkruipt bij de winkel en het is een oude mopperende tante zeg ik: laat maar gaan, ik snap het wel want ik heb veel meer tijd dan die mevrouw.
en als ze dan omkijkt HEEL vriendelijk lachen natuurlijk met een beleefd knikje. (ik lieg er toch niets aan als ik kijk naar de gemiddelde leeftijdsverwachting?) dat ze me nog niet hebben afgevoerd en hebben opgesloten is me nog steeds een raadsel overigens. haha voer voor de psyh!! (zeg nu in mezelf: OF hun zijn ook gek hier op GV, OF het valt bést nog wel mee met me) :-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou is het wel zo dat ikzelf altijd heel hard ga zingen als er iets fout gaat. Een soort afreageren denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi, ik denk dat humor gewoon heel belangrijk is om het leuk te houden als het eigenlijk niet zo leuk kan zijn om welke (lullige) reden dan ook. tja, en als je dan in je uppie bent... who cares? je snapt in ieder geval je eigen humor, dus dat scheelt enorm!!
Kristal
12 jaar geleden
Haha, dat herken ik goed Euc, ik moet soms zo lachen met mezelf, ik kan echt heel grappig zijn vind ik, dan proest ik het uit ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha zie het helmaal voor me (en niet omdat ik het herken hoor!!! echt niet!) ;-) ohow, soms is het extra grappig omdat ook nogal eens impulsief reageren in zo'n bui. (mijn 'excuus'? haha ADD he) zoals laatst in een of andere winkel:
heerlijk rustig muziekje op de achtergrond toen ineens een vrouwenstem van een bandje ofzo met geweld over de speakers kwam: *huppeldepup* bestaat *zoveel* jaar!!! het is FEEST!!!!! opgejut door de fanatieke stem riep ik iets te duidelijk (in mijn uppie) 'joepie'!!!
HAHAHA je had die koppen moeten zien (huh? wat heeft zij nou? sjesus zeg...) en dat is weer een reden om te lachen (waardoor de blikken niet minder werden natuurlijk) echt, er komt een dag dat ze me oppakken hoor, dat kan bijna niet anders!!! ik heb soms gewoon veel te veel schik met mij en dat kán niet, want dat is niet normaal. :)))
flyingcrow
12 jaar geleden
Eucalypje,
Ik zit hier met een grote lach achter mijn computer,
wat zou ik een lol gehad hebben in die winkel,
en zou zoiets gezegd hebben als Nu tijd voor de gebakjes!Waren er maar meer mensen zoals jij,dan werd het overal een stuk gezelliger!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een verhalen allemaal:
Ben ik even blij dat ik niet de enige blijk te zijn!
+ voor Euc, en dan speciaal voor je winkelverhalen!
Ik praat ook tegen mezelf.
Soms denk ik hardop, het lijkt dan dat hetgeen wat in mijn hoofd zit helderder wordt als ik het hardop uitspreek.
Ook zeg ik iedere ochtend tegen mezelf dat ik lekker een bakje koffie ga drinken.
Of er nu wel of niet mensen om me heen zijn, ik drink 's ochtends mijn eerste kopje koffie het liefst alleen. Even rustig wakker worden. Maar dan wel nadat ik het eerst vermeld heb. Ook als ik alleen ben.
Ik vind het ook heel fijn om, als ik ergens niet blij mee ben, in mezelf te mopperen. Dan loop ik soms echt te brommen.
Dat ziet er volgens mij best maf uit, zo'n in zichzelf brommende vrouw.

Het heeft trouwens, in mijn geval dan, ook niet met eenzaamheid te maken. Ik heb samengewoond en mijn partner vroeg regelmatig: 'wat zeg je?' waarop ik antwoordde: 'niks, ik heb het tegen mezelf'. Ik had het dan vaak niet eens in de gaten dat ik hardop aan het denken was. Ik had dan ook niet veel geheimen voor hem :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, je laatste zin :))) een open boek, en nog voorgelezen ook!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeeel herkenbaar!+
Niks mis mee inderdaad.
Dit noemt men "innerlijke discussie/ spraak".

Heb artikelen erbij gezocht voor je.

Groeten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik praat ook tegen mezelf en mijn hond, ik vind het anders stil in huis als mijn man weg is en mijn hond praat niet terug. Stilletjes klaag ik tegen mezelf als ik de badkamer schoonmaak en ik zie dat mijn man weer de dop van de tandpasta ernaast heeft laten liggen of zijn kleren weer niet opgevouwd heeft. Als ik dat tegen hem zou doen krijg ik voorbeelden van mezelf terug dat ik het ook doe en dat hoor ik als ik alleen ben niet gelukkig, ik val mezelf ook niet in de rede en spreek mezelf niet tegen en heb nooit ruzie met mezelf, heeft dus een hoop voordelen. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier hetzelfde een +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)))) +1!!
Ik praat ook regelmatig tegen mezelf. Dit is onder andere omdat ik mij dan beter kan concentreren. Het begrijpen van tekst gaat dan ook beter. Dit merkte ik toen ik de gebruiksaanwijzing van een nieuw ingewikkeld apparaat ging bestuderen terwijl ik geen stem had. Het koste veel meer moeite dan normaal. Ik heb het uitgesteld totdat ik weer wel stem had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen denken hardop, omdat ze zich dan beter kunnen concentreren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kunnen een aantal redenen zijn waarom mensen in of tegen zichzelf praten.

Ikzelf doe dat bijvoorbeeld als ik aan het klussen ben en op een probleempje stuit. Ik denk dan even hardop om aldus alle mogelijkheden en alle onmogelijkheden even te horen.
Dikwijls leidt dit voor mij tot de juiste oplossing.

Bekend is dat mensen die alleen wonen vaak heel de dag door zelfgesprekken houden.

Enerzijds zal dat zijn 'om met iemand te praten' en anderzijds om zich niet eenzaam of alleen te voelen.

In mijn studietijd studeerde ik doorgaans geluidloos omdat ik mij zeer goed op de te leren stof kon concentreren.

Ik ken echter ook mensen die, zoals ik soms met klussen doe, zichzelf moeten horen teneinde de stof binnen te krijgen. Of..zich, zoals ik, voor een zekere moeilijkheid geplaatst zien.

Feitelijk zijn er drie groepen studenten: Één groep die de stof moet zien, eentje die de stof moet horen en..eentje die zowel het zien als het horen nodig heeft.

Ook zijn er een aantal mensen, die bij stiltes onrustig worden, die de stilte dus niet goed kunnen verdragen en daarom alle stiltes proberen 'weg te praten'

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn we dan allemaal vergeten hoe we vroeger als kind een flink stuk in de ruimte konden praten. En nog steeds doen kleine kinderen dat. Onbevangen heerlijk kletsen tegen zichzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen voelen zich eenzaam en daardoor verzinnen ze (misschien) een denkbeeldige vriend(in) voor zichzelf die perfect bij hun past. En soms dan gaan ze er tegen praten, waardoor hun denken:'Nu kan ik even met een ECHT goede vriend(in) praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan meerdere dingen zijn...hardop denken, onzekerheid, eenzaam, repeteren, grapjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik ben een alleenkletser. En niet uit eenzaamheid hoor! Ik kan rustig boven tegen mezelf staan praten terwijl mijn man beneden zit. Soms hoor ik hem ook praten, en dan denk ik dat hij telefoneert. Maar nee, dan doet ie even wat moeilijks.
Ook lastige gesprekken wil ik nog wel eens hardop voorbereiden og evalueren.
Ik praat ook graag tegen de laptop. En vooral als ik op Goeie Vraag zit. Zit dan te lachen om vragen en antwoorden, hardop commentaar te geven en in te stemmen.
En dan zit mijn man tegenover mij aan tafel......
Hij luistert er niet echt naar en vraagt niet eens meer tegen wie ik het heb.......

Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben!!!