ik ben een vrouw van 60 jaar, weet je wat ik aan sport kan doen? heb 2 zware hartoperatie;s ,long embolie en 3 rugoperatie, dan een been geamputeerd,

dus mijn longen zijn slecht en vaat zijn heel slecht, en toch wil ik iets doen, wie kan mijn vragen beantwoorden? ik voel me niet meer gelukkig, en ????????????????????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Misschien kun je zwemmen. Dat is lekker en heel gezond en je kunt je eigen tempo bepalen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel een grote drempel voor haar lijk me...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom? Je kunt op tijdstippen gaan dat er meer mensen zijn van haar leeftijd en misschien beperkingen. Mag dat niet gezien worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan je wel niet zonder hulp, als je maar één been hebt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zo Leilani, maar zonder hulp gaat het toch niet lukken hoor. In het zwembad waar ik ga kwam vroeger een koppel waarvan de vrouw heel moeilijk te been was en in een rolstoel zat. Haar man had de grootste moeite om haar uit- en weer in de rolstoel te krijgen, om dan nog maar te zwijgen over het uit- en weer aankleden.
Dus alleen kan het echt niet.
Ga eens praten met een sportschool bij je in de buurt. Zij kunnen je wel een programma aanbieden. Het is goed om met de beperkingen die je hebt, het onder begeleiding te gaan doen. Hoop dat het je wat gelukkiger kan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de sportschool zijn ze zeker bereid mensen met een beperking te helpen, meestal is het 's ochtends wat rustiger en hebben ze meer tijd +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat medische begeleiding nodig is, en dat is niet standaard bij een sportschool in de buurt waarschijnlijk ;-)
De allereerste met wie je dit moet bespreken, is je cardioloog. Want je hart is de zwakste schakel in het rijtje.

Misschien is echt sport niet meer voor je weggelegd, maar met fysiotherapie zal je je misschien al véél gelukkiger voelen, en door de apparaten die hij/zij heeft, kan je je spieren versterken zonder er speciaal bewegingen voor te moeten doen, die je rug misschien niet aan kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch een een gesprek overwegen met een sportdeskundige die zal jou daar goed mee kunnen helpen en bepalen wat nou wel of niet kan.
Er is ook altijd een mogelijkheid tot rolstoel zwemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
rolstoel zwemmen? nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij kan dat alleen met luchtbanden....??
Voor mij was dat Tai Chi/ Qi Gong. Ik had twee jaar geleden niet zo'n slechte gezondheid als jij maar wel hartritmestoornissen, hoge bloeddruk, bekkeninstabiliteit, kortademigheid van astma, depressiviteit en zo meer... kon amper nog lopen deeed niets meer.

Tai Chi is een oosterse bewegingsleer die ook geschikt is voor invaliden, een leraar kan ook mensen in een rolstoel lesgeven. Informeer er maar eens naar in je buurt en kijk of je hier en daar een proefles kan volgen. Je krijgt er op zijn minst een langere adem van.

Ik heb inmiddels mijn zangstem helemaal terug en treed weer op. Das onder andere wat het met mij gedaan heeft. Ik ben ook weer lenig en heb geen bekkenpijn meer. Alle andere klachten zijn ook sterk verminderd en/of verdwenen, omdat ik lekkerder in mijn vel ben komen te zitten.