hoe kan ik het best met mijn woede omgaan?

Ik zit de laatste tijd in een best wel ja kut situatie. Thuis gaat niet alles goed, zit op nieuwe school etc. Maar al die stress, woede, en verdriet die krop ik op en komt er soms uit als een enorme uitbarsting, ik woon bij mijn moeder, dus ik wordt soms heel chagrijnig, en ik weet dat mijn moeder er niets aan kan doen, maar ik ben op dat moment echt zo boos, en als ik bijvoorbeeld gewoon iets aan het doen ben, en het mislukt, dan heb ik echt zin om dat gene gewoon kapot te slaan. En dan sla ik zohard dat mijn hand gewoon helemaal pijn doet. Ik kan de laatste tijd ook niet goed over mijn gevoelens en problemen praten omdat ik dan echt uitbarst, niet in woede, maar dan moet ik huilen enzo, en dat wil ik niet. Ik heb me altijd groot gehouden, maar weet dat ik het niet langer zo moet doen, heb twee jaar geleden ook beetje lichamelijke klachten gekregen door stress enzo, hartkloppingen en gewoon niet lekker in mijn vel. Wat kan ik doen om met woede, verdriet enzo om te gaan? En nu heb ik ook dat als mijn vader nog een ja pijnlijke opmerking zegt, krijg ik niet alleen een verdrietig gevoel van binnen, maar ook helemaal pijn door mijn hele lichaam...ik weet niet wat dit is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (6)

tot 11 tellen

Toegevoegd na 8 minuten:
inderdaad je hebt gelijk anoniem, ik ga meteen mijn leven beteren.

Je reactie komt ergens vandaan. Indien je niet weet wat de oorzaak is kun je dit het beste vragen aan mensen die het goed met je voorhebben.

Met de uitkomst ben je er nog niet klaar mee, maar met deze informatie moet je zelf verder gaan werken- aan sleutelen. Probeer bij een woedeuitbarsting even weg te lopen van datgene dat het veroorzaakt heeft, indien mogelijk praat erover deel het op goeie vraag of anoniem (zie link)

Toegevoegd na 12 minuten:
er gaat iets mis, ik ga hier verder, link is...http://www.gezondheidsplein.nl/discussiepunt/33/Omgaan-met-een-borderliner-leer-je-eigen-grenzen-stellen.html

Daarna ga je terug naar datgene waar je je zo over gefrustreerd hebt, en denk hier nogmaals over na. Is het iets wat je probeert te bereiken of iets dergelijks, je hoeft dit niet alleen te doen, anderen kunnen ook helpen.

Probeer elke woede uitbarsting ook op papier te zetten en lees deze een week later na en kijk of je dit ook op een andere manier kon oplossen.

Kom je er echt niet uit, je kan altijd professionele hulp te zoeken, is verder heel normaal hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukkig
Tips om je Woede te Beheersen
Accepteer je Boosheid
Tot 10 tellen en Time out
High - Rustgevende Ademhaling
Fysieke uitlaatklep - Lichaamsbeweging
Bespreekbaar maken - Ik-Boodschap
Oorzaken - Tricker achterhalen
Eventuele Lichamelijke oorzaken
Wantrouwen en Vertrouwen
Verantwoordelijkheid nemen
Trucs afkijken van Anderen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de woede voorkomen lijkt me beter.

gaat het op school niet lekker en daarom thuis niet goed? of zijn dit 2 dingen die afzonderlijk niet lekker lopen?

waarom is de opmerking van je vader zo pijnlijk, of is het puur door de frustratie dat hij niet snel wat goeds kan zeggen?

stel je deze vragen eens af, waarschijnlijk is het probleem dan minder groot dan je zelf ziet/denkt.

hoever laat je het komen, tot je weer hartkloppingen hebt of grijp je eerder in? als je niet met je ouders kan praten omdat het te beladen is door je frustratie vraag dan hulp zodat je bij iemand anders je hart kan luchten. er zijn manieren en oefeningen om met je woede om te gaan.
iemand die je hulp hierbij kan geven zal ook kijken naar de OORZAAK van je woede, en hier wat aan veranderen.

nu lijkt het 1 grote bal van frustratie en woede, (soort sneeuwbaleffect ) maar ik denk dat als je het uit gaat pluizen dat je best duidelijkheid kan krijgen hierin, en het makkelijker is om aan je probleem te werken.

spreek met je ouders af dat als je een woede bui op voelt komen even jezelf afzonderd. ben je weer bij je positieven vertel dat wat je zo kwaad maakte. als je ouders het niet weten kunnen ze er ook geen rekening mee houden natuurlijk.
als je niet kan praten met ze schrijf het dan op. ten eerste lucht het op om van je af te schrijven, en ten 2e kan je op deze manier je ouders laten weten waarom je zo ontploft.

sterkte en succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet eens alles eruit laten, als je het blijft opkroppen wordt het alleen maar erger en worden de klachten serieuzer. Het maakt niet uit als je eens flink gaat huilen of schreeuwen, dan is het er tenminste uit. Bedenk eens waar je echt kwaad of verdrietig om wordt en laat er eens helemaal uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om met je woede om te gaan kan je dit proberen:

Ga gewoon naar buiten of naar een andere ruimte als je de woede voelt opkomen.

Richt je aandacht op iets anders. Staar bewust een paar seconden naar een voorwerp in de ruimte, probeer aan niets te denken (wat heel moeilijk is) en concentreer je op het tegenovergestelde gevoel van wat je op dat moment hebt. Denk aan iets leuks, moois, ontspannends of beeld je in dat je je trots en waardig voelt in plaats van gekleineerd en gekrenkt.

Maar ik lees dat je niet enkel last hebt van woede, maar helemaal in de knoop zit met je gevoelens. Praat er eens over met je huisarts. Blijf niet met die stress en pijn rondlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij het gevoel hebt dat je dit helemaal niet meer op kan lossen daar boven. En je komt er ECHT niet meer uit. Kun je altijd naar je huisarts gaan en je verhaal op tafel leggen. Hij kan je doorverwijzen naar een persoon waar jij al je frustratie kwijt kan. En jou misschien kan helpen beter met al die woede in je lichaam om kan gaan. Lukt het nou echt niet om dit verhaal aan je huisarts te vertellen. Schrijf dan een brief. Als alle stress zover bij jou oploopt. Misschien kun je er zelf even niet meer uitkomen. Voel je niet bezwaard! Je bent niet alleen! Het is goed om een luisterend oor te hebben. Anders krop je maar op en krop je maar op. En hier word je dood ongelukkig van! Hoop het beste voor je.. In ieder geval succes!!