Ik vind dat je een beetje voorbijgaat aan de keuzes die je hebt. Je schrijft: "Als een spons neem ik indrukken in me op. (..) Een boos kijkende vrouw, peuken op straat, afval in een bos, ruziënde of schreeuwende kinderen…".
Realiseer je goed dat het allemaal uitsluitend negatieve indrukken zijn die je "toelaat" en in je opneemt.
Ik herken dat overigens wel, maar heb mezelf aangeleerd om mijn aandacht zoveel mogelijk op de leuke en positieve dingen van het leven te richten. Dat maakt je eigen leven ook een heel stuk aangenamer. Bovendien is het (niet meer of minder dan) een techniek, die je jezelf door oefening kunt aanleren.
Tijdens een boswandeling kun je je concentreren op negatieve dingen zoals de papiertjes in het bos, de geluiden van de snelweg op de achtergrond, het geschreeuw van andere wandelaars e.d. Maar je wandeling wordt opeens veel leuker als je je aandacht richt op de bijzondere en positieve dingen die je ziet en hoort. Die zijn er ook! Luister naar het vrolijke klanken van de fluitende vogels, bewonder de prachtige vormen van bomen en planten, verwonder je over dat kleine spinnetje in dat grote web...
Als je op deze manier in het leven staat, lacht het je toe!
Een andere tip die je zou willen geven is om niet aan elke waarneming die je doet, een waardeoordeel te koppelen. Probeer de dingen in het dagelijks leven eens waar te nemen, zonder meteen te (ver)oordelen. Zodra je iets ziet wat je niet bevalt, koppel je er nu meteen een negatieve gedachte aan. Laat die laatste stap eens weg, en beperk je tot het waarnemen van je dingen om je heen.
Ik wens je een mooie, positieve toekomst!