Ik ben heel gevoelig. Hoe kan ik me beter wapenen tegen negatieve invloeden van buiten af?

Als een spons neem ik indrukken in me op. Als kind al. Een boos kijkende vrouw, peuken op straat, afval in een bos, ruziënde of schreeuwende kinderen.... Ik neem het in me op terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet wil. Soms is het handig: Dan zie ik zakkenrollers of overvallers voordat die hun slag hebben kunnen slaan. Puur door het 'lezen' van gezichtsuitdrukkingen en subtiele details. Maar het meeste is negatieve ballast waar ik niets mee kan. Wat kan ik ertegen doen? Hoe wordt je innerlijk positiever? Is er een boek mbt het hierboven beschrevene dat jullie kunnen aanraden? Kan een psycholoog uitsluitsel geven? Herkent iemand dit? Ik ben bang dat het zich vroeg of laat enorm zal gaan wreken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeoud ben je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen Tourette, maar alles horen doe ik ook....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met alles goed zien en/of raden? Dat begrijp ik niet.

Antwoorden (6)

Boek: Highly Sensitive Person van Elaine Aron is goed hulpmiddel. Zie ook de website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, ik heb ervan gehoord. Ben ook al eens naar een lezing geweest voor/mbt hsp'ers, waar het boek voortdurend werd aangeprezen. Maar ik vond die lezing erg vaag en uiterst saai en ik voelde me er niet zo thuis, terwijl ik beslist erg gevoelig ben. In dat opzicht heeft het boek bij mij een negatieve annotatie opgeroepen. Maar misschien moet ik het eens bij de bieb lenen. Zelf gelezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha vind dingen ook best saai nu en dan en weet in dergelelijke stituaties ook beter hoe het plafond eruit ziet, hoe het uitzicht naar buiten is, waar de spinnenraggen zitten, en welke lampen kapot zijn dan dat het me kan boeien en weet wat er verteld wordt. :)
Ik vind dat je een beetje voorbijgaat aan de keuzes die je hebt. Je schrijft: "Als een spons neem ik indrukken in me op. (..) Een boos kijkende vrouw, peuken op straat, afval in een bos, ruziënde of schreeuwende kinderen…".

Realiseer je goed dat het allemaal uitsluitend negatieve indrukken zijn die je "toelaat" en in je opneemt.

Ik herken dat overigens wel, maar heb mezelf aangeleerd om mijn aandacht zoveel mogelijk op de leuke en positieve dingen van het leven te richten. Dat maakt je eigen leven ook een heel stuk aangenamer. Bovendien is het (niet meer of minder dan) een techniek, die je jezelf door oefening kunt aanleren.

Tijdens een boswandeling kun je je concentreren op negatieve dingen zoals de papiertjes in het bos, de geluiden van de snelweg op de achtergrond, het geschreeuw van andere wandelaars e.d. Maar je wandeling wordt opeens veel leuker als je je aandacht richt op de bijzondere en positieve dingen die je ziet en hoort. Die zijn er ook! Luister naar het vrolijke klanken van de fluitende vogels, bewonder de prachtige vormen van bomen en planten, verwonder je over dat kleine spinnetje in dat grote web...

Als je op deze manier in het leven staat, lacht het je toe!

Een andere tip die je zou willen geven is om niet aan elke waarneming die je doet, een waardeoordeel te koppelen. Probeer de dingen in het dagelijks leven eens waar te nemen, zonder meteen te (ver)oordelen. Zodra je iets ziet wat je niet bevalt, koppel je er nu meteen een negatieve gedachte aan. Laat die laatste stap eens weg, en beperk je tot het waarnemen van je dingen om je heen.

Ik wens je een mooie, positieve toekomst!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie. Daar ga ik beslist iets mee doen. Ik geniet overigens beslist van een zingende merel of zo en prachtige bomen. Maar ik zoek dus inderdaad naar een techniek zodat ik de negatieve indrukken kan weren. Nu ben ik niet echt een zwartkijker, hoor, maar misschien komt het doordat ik me er een beetje machteloos door voel terwijl mijn verantwoordelijkheidsgevoel ook enorm knaagt. Dat afsluiten voor andere indrukken is lastig. Gisteravond keken we naar een film op tv en toch hoor ik dan ook nog de tv van de buurjongen waarop hij agressieve spelletjes speelt. Die eeuwige waakzaamheid van mij zorgt dat ik alles hoor. Mijn partner zei ook al dat ik me daar voor moest afsluiten, maar ik weet dus niet hoe ik dat goed kan doen.
Pieter2011
12 jaar geleden
"Afsluiten" is misschien ook niet helemaal het goede woord. Je kunt wel waarnemen, maar probeer het daarbij te laten; dus koppel er (en dat doe je onbewust, maar wel met je gedachten!) geen waardeoordeel aan. Probeer je gedachten eens te corrigeren op het moment dat je dat toch weer doet. Je neemt iets (negatiefs) dus wél waar, maar verbindt er geen (negatieve) conclusies aan. En vervolgens richt je je aandacht weer op positieve zaken. Het klinkt ingewikkeld maar ik ken het probleem en weet dat je de oplossing in feite zelf bij de hand hebt en door oefening heel wat kunt bereiken. Je bent immers de baas over je eigen gedachten en "verkeerde" denkpatronen kun je afleren. Gewoon proberen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, Pieter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zit het zoooo vreselijk met je eens te zijn.
ook de mooie, nee.... JUIST ook de mooie dingen klappen er bij ons ook in. wat een genot!!! :)) vanavond nog een mega regenbui met zilverwitte druppels omdat het zonnetje ook scheen. het ging zo hard!
wat een wolken, en wat een mooi zonnetje wat er op een gegeven moment echt doorbrak en ook de bui echt in 1 keer deed stoppen.
de lucht blauw alsof het een paar tellen ervoor niet met bakken uit de lucht kwam. (bijna schijnheilig gewoon :))
en ja ook dit soort dingen kunnen me helemaal opslurpen, je moet echter keuzes weten te maken en het te sturen. absorberen doen we toch, dus waarom dan alleen het negatieve als het andere net zoveel impact heeft?
ik zou het niet willen missen, voor geen goud!! :) +1
Pieter2011
12 jaar geleden
Dank voor de plussen & bijval! Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet gereageerd zou hebben als er in de vraag iets over HSP had gestaan, want daar weet ik niets vanaf. Dus ik kan me best voorstellen dat een HSP-er, bij het lezen van mijn verhaal, denkt: "O ja, dié heeft makkelijk praten!". Gelukkig blijkt dat mee te vallen... Nog even dit:
Eén van de meest bijzondere en ontroerende docu's die ik ooit op tv heb gezien, ging over een moeder die gefilmd was vanaf de dag dat ze van haar huisarts te horen kreeg dat ze ongeneeslijk ziek was. In de driekwart jaar dat ze nog leefde, ondernam ze (als ze zich goed voelde) van alles met haar partner en kinderen, nam ze afscheid van haar vrienden, kennissen en familie, en is ze uiteindelijk thuis overleden. Die hele periode werd gefilmd door een omroep. (Ik heb helaas nooit meer kunnen achterhalen wie die prachtige docu uitzond). Aan het slot vertelde ze dat het laatste halfjaar de mooiste en gelukkigste tijd van haar leven was geweest. Het had haar heel dicht bij haar familie, vrienden en kennissen gebracht en ze had vrede met haar lot.

Ik bewonder haar moed en levenshouding! Zo zou ik (helaas) nooit in het leven kunnen staan... Maar de belangrijkste les die ik eruit trok was dat, met hoeveel pijn en verdriet je tijdens je leven ook wordt geconfronteerd, het gevoel van geluk iets is dat je in principe zélf kunt creëren. Daarvoor ben je niet (volledig) afhankelijk van wat er op je pad komt. Je gevoelens worden vooral bepaald door de manier waarop je tegen (negatieve) dingen aankijkt en hoe je ermee omgaat. En dat is ook een beetje de "boodschap" (pfff... wat een afschuwelijk woord) die in mijn antwoord besloten ligt.
herken het en heb het ook HSP. de meest kleine dingen hebben een mega impact.

als je dit van jezelf weet scheelt het een hoop. het anderen kenbaar maken scheelt ook heel erg veel. ze kunnen er rekening mee houden (je bent wat sneller moe van alle indrukken hoe klein ze ook mogen lijken en je voelt je niet altijd op je gemak en je bent sneller van de kaart etc)

erkennen en accepteren (hoe je ook mag zijn als persoon, wel labeltje je ook meedraagt) zijn dus de belangrijkste stappen is mijn ervaring. dit geeft op zich al een enorm stuk rust. durf ook NEE te zeggen. als hier de kids een vriendje te spelen hebben gehad, en ik heb die avond een verjaardag, dan spijt het me, maar daar ga ik dan niet heen omdat ik weet dat ik een dag van de kaart ben.

ik heb vaker momenten dat ik me terug trek, even tijd voor mezelf neem. HSP zelf verander je niet, de manier waarop je ermee omgaat is wel degelijk te veranderen.

boeken en tips heb je al gehad dus dit zal ik niet herhalen zodat de info niet gaat overlappen.

verder denk ik dat het verstandig is om na te gaan of je snel bent afgeleid, overzicht kwijt bent, geen grip hebt op wat je wil doen, en dingen met gemak kan vergeten.
mocht dit het geval zijn kan het zo zijn dat het om HSP gaat en dit samen gaat met nog iets anders.

mensen hier hebben een allergie voor labeltjes (juist omdat ze het niet snappen) dus ik noem ook dit maar niet op. mocht je het herkennen laat het dan maar even weten zodat ik het alsnog uit de doeken kan doen (al dan niet in een PB)

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik herken dat wat je in de voorlaatste alinea schrijft. Maar wat je eerder schrijft over snel moe worden of zo, neen, dat herken ik weer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een mens, ik ben hier, maar ik heb geen allergie voor labeltjes Euc ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, en een plus vergeten, maar ik heb mijn leven gebeterd!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, ik heb je ook maar vergeven webske :) bedoelde overigens de meeste mensen.... dus schaar jou ook gewoon onder deze groep hoor, begrijp me niet verkeerd :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herstel.... schaar je niet onder de meeste mensen maar wel onder het groepje mensen (zo standaard vind ik je niet namelijk, meer zeer zeker wel heel erg menselijk haha, ook dit weer in de goede zin van het woord hoor.)
Mijn eigen oplossing tegen negativiteit is me voor te stellen dat ik in een soort van zeepbel zit, die uitsluitend dingen die mij 'dienen' doorlaat. Een soort filter dus. Ik neem waar, maar het kan me niet raken tenzij het iets is dat goed voor me is. Dit is uiteraard persoonlijk, maar het scheelt al een heleboel dat je zelf de BESLISSING neemt om je niet op je kop te laten zitten door al die negatieve uitingen om je heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je jezelf moet leren waarderen....
De laatste decennia is veel onderzoek gedaan naar het verband tussen lichaamswaardering en zelfwaardering. Er is echter nog maar weinig aandacht geweest voor factoren die dit verband modereren.
De weerspiegeling van het uiterlijk in het zelf: lichaamswaardering, zelfwaardering en sociale vergelijking.
Het kan negatieve gevolgen hebben....
Ik zou er met iemand die daar is voor opgeleid over praten, want dit is een ernstige vraag.
Proficiat om ze te stellen, een fantastische stap in de goede richting!
T'beste!
Juliaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een goede oplossing hiervoor is een liedje uit je hoofd te leren en dit onderweg, buiten te doen.