Informatie over vraagdwang?

Ik ben op zoek naar informatie over het dwangmatig stellen van vragen, bevestiging vragen onder andere. (OCD) Ik heb natuurlijk gegoogled maar daar is amper iets te vinden..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.4K

Het beste antwoord

Vraagdwang valt wel onder ocd. Het is een vorm van controle dwang.

Als je onrustig wordt van niet mogen vragen, als je aan niets anders kunt denken, dan heb je er last van. Als het je dag beheerst en je prestaties beinvloed.

Om je te helpen moet je omgeving geen antwoord geven. Spreek af dat ze maar 1x mogen antwoorden. Ook als je daarna de vraag anders formuleert of benaderd mogen ze niet meer antwoorden.

Controledwang, bevestiging zoeken. Ik ken iemand die er voor in behandeling was. Overigens had hij nog meer dwang dan alleen dat, hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

OCD is heel wat anders dan het zoeken van bevestiging.
als jij per dag 30 vragen moet stellen of bv 30 antwoorden moe krijgen van iemand die beginnen met een bepaald woord of letter kan je spreken van OCD

maar als je mega onzeker bent en het gaat om de bevestiging en goedkeuring kan een faalangst ook de oorzaak zijn.

wil je met vragen je statement duidelijk maken en ga je net zo lang door met vragen tot je een bepaald antwoord hebt dan kan dit weer anderen oorzaken hebben
(ziekelijke jaloezie, gebrek aan empathie etc)

het gaat dus niet om de antwoorden vragen zelf, en ook niet om de antwoorden op zich.
je moet bij jezelf nagaan welk gevoel de antwoorden je geven, welke antwoorden dit gevoel geven, en dan kan je gaan uitzoeken wat hier de oorzaak van is.

OCD is geen oorzaak maar een gevolg dan iets. een naam voor een bepaald gedrag welke meerdere oorzaken kan hebben, of kan overlappen met bepaalde oorzaken.

succes!