Ik heb een jeugdtrauma, meerdere, hoe kan je hier over heen komen?

Ik ben bij diverse therapeuten geweest en elke keer moet ik mijn verleden weer oprakelen als een mantra door het te vertellen. Ben er een beetje klaar mee. Verder kan ik janken wat ik wil, maar het lukt me niet om de woede en verdriet kwijt te raken. Dus zit het me allemaal dwars.

Mijn moeder had uitspraken zoals " had ik maar abortus gepleegd als ik wist dat ik Satan had gebaard" en heeft me dusdanig angst aangejaagd met uitspraken en acties, dat ik mezelf niet meer voel omdat ik dat uitgeschakeld heb uit zelfbescherming.
Door dat gedoe zit ik nu in de ziektewet want het haalt me elke keer in. Maar doordat ik in de ziektewet zit heb ik weer geen geld om echt aan die trauma's te werken, want de ziektekostenverzekeraar vergoed eigenlijk maar weinig, buiten het oeverloos praten bij de GGZ of een discount therapeut wat bij mij gewoon echt niet helpt. Dus eigenlijk moet ik weer gaan werken, maar dan ben ik na 3 maanden weer helemaal op en zie vlekken voor mijn ogen en ben ik psychisch uitgemolken zodat ik niet eens meer fut heb om 's avonds ook maar iets te doen.

Ik zoek een goeie, goedkope en toch doeltreffende oplossing. Het klinkt misschien kort door de bocht, maar ik heb geen zin dat ik straks tegen de VUT ben en nog moet gaan verwerken.

Graag alleen reacties uit bv ervaring.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb helaas geen oplossing voor je maar wil je erg veel sterkte en evt. succes wensen!

Het beste antwoord

Het is overduidelijk dat je dagelijks leven beïnvloed wordt door je trauma's. Ook ik heb lange tijd in de ziektewet gezeten en de ene depressie na de andere doorgemaakt. Echter nadat ik eindelijk bij een therapeut kwam die EMDR voorstelde en ik 'verlost' werd van mijn trauma's door middel van EMDR, kon ik weer mijn leven oppakken. Nu gaat het geweldig. Ik kan nog wel denken over vroeger, maar nu zonder de woede en de huilbuien. Ik hoop dat je een voor jou passende therapie vindt en snel weer verder kunt gaan met de rest van je leven.
Kijk eens op website voor meer info over EMDR.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Super dat je er zoveel baat bij hebt gehad!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gelijk een afspraak gemaakt met een EMDR therapeut. Ziekenfonds vergoed dit las ik. Er zijn zoveel therapie soorten en ik heb EFT gedaan, en zo kan ik wel ff doorgaan, niks helpt. Over EMDR heb ik een boek staan, en zelfs een stuk gelezen, maar ik loop als een dolle stier overal achter aan en ben echt therapie moe. Nadeel is ook dat ik overal het hele verhaal weer op moet hoesten in de intake, ik kan wel een bandje inkleppen. Ik stik erin en word steeds kwader als ik het vertel. En dan is de praatsessie weer voorbij, en ga ik zwaar opgefokt naar huis. Dus ik ga het gewoon proberen want ik wil verder met mijn leven en de "daders"geen succes geven. Dus bedankt voor de tip (s)

Andere antwoorden (5)

Misschien kan je beginnen met het verleden te laten rusten, omdat je het niet meer kan wijzigen en beginnen met het leven te leven dat je wilt leven.
Mocht je nog kontakt met je moeder hebben, kun je vragen , waarom ze deze uitspraken heeft gedaan. Maak haar duidelijk wat ze ermee bereikt heeft (je leven te verzieken).
Wellicht denkt ze daar nu niet meer zo over. Is dat wel het geval, dan wordt het hoog tijd van haar afscheid te nemen en je eigen leven te leven. Het zal niets aan je verleden wijzigen, maar je toekomst heb je zelf in handen!

Ga naar iemand toe/luister naar mensen die je positief ondersteunen. Maak een plan waar je heen wilt en bedenk hoe je daar kunt komen. Wellicht dat iemand van de GGZ je daarbij kan helpen, wellicht ken je zelf al iemand of krijg je van een van de GV'ers nog een paar goeie tips! Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeugdtrauma's zijn een moeilijk item. Ik weet niet of er hier iemand met voldoende kennis is om je hierbij te helpen op de manier dat je zoekt.

Iedereen heeft in principe jeugdtrauma's, echter zijn de meeste niet zo erg dat ze je dagelijkse leven al te veel beïnvloeden. Het feit dat je ze kunt benoemen is al een positief punt. Tegen wat je weet en accepteert, kun je je wapenen.

Het moeilijke is denk ik dat het vaak een soort kip-ei situatie is. Je wordt gevormd door wat je hebt meegemaakt (onder andere), maar hoe verandert het gecreëerde zijn 'verleden'. Immers, je bent onder invloed van die trauma's en daardoor niet zeker van jezelf of bepaalde situaties/keuzes. Door deze trauma's te proberen te beoordelen, ondermijn je 'ogenschijnlijk' je eigen beoordeling nog meer.

Wees gerust, het feit dat je de trauma's kunt noemen, geeft aan dat je a. durft en b. inzicht hebt dat HET een trauma is van invloed op jou.

Uit ervaring kan ik zeggen, dat als je begint met item: Jezelf en wie je wilt zijn (immers, je bent nu een zelfstandig persoon, vrij van afhankelijkheid van je ouders etc). Dan kun je zien welke dingen in je verleden niet stroken met je gevoel en hier tijd aan besteden om het te verwerken. Al met al is het iets dat je zelf moet doen.

Het behoudt van verdriet is vaak ook door het niet zien van iets beters waar je je aan vast kunt houden. Ik zeg altijd tegen mijn verleden (mijn familie problemen, school problemen, vertrouwenskwesties): (waarschuwing: lelijke woorden) Dikke vinger, kijk waar ik nu sta en dat hadden jullie nooit van me verwacht. Ik ben er en ik beslis waar ik naartoe ga en dat is voorwaarts en genieten. Mazzel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor sommige mensen werkt het praten over hun trauma, voor anderen voegt het helemaal geen fluit toe. Jij behoort tot de laatste categorie.

Er komt een moment waarop je onder ogen moet zien dat je je jeugd niet opnieuw kan doen en dat DIT het is. Hier moet je het mee doen. Door iedere keer je rot-jeugd herinneringen opnieuw op te rakelen, blijf je ergens in steken. Je komt niet verder. Je bent om de een of andere reden verknocht geraakt aan de ellende die je in je jeugd hebt meegemaakt, want het is zo'n prachtig excuus om maar niet onder ogen te hoeven zien dat je NU leeft en dat je het helemaal zelf moet doen.

Je hoeft niks te verwerken, je moet er een streep onder zetten. JIJ bent degene die het moet doen, geen gogen, sofen, moeders, leraren, rabbi's, wijzen, goeroes. Je bent een volwassen mens. Ben je eigen goeroe en zet er een streep onder.

Ik praat uit ervaring, heb een rot-jeugd gehad en ben heel depressief geweest in mijn jeugd. Er zijn nog steeds periodes waarin ik alles wat toen gebeurd is de schuld wil geven van wie ik nu ben. Maar dat helpt niks. IK moet het zelf doen, en alles wat mij tegenhoudt ben ik zelf.

Als je het trouwens toch nog in therapie zou willen zoeken, moet je eens kijken of EMDR of past reality integration iets is voor jou. Het succes van de behandeling staat of valt met jouw vertrouwen in de werking. Wat dat betreft is het niet anders dan het slikken van een placebo, maar als 't werkt, is het doel bereikt, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit het beste antwoord maar ben de vraagstelster niet...een +
Veel mensen gaan in therapie om op de één of ander manier trauma’s en pijnlijke herinneringen te verhelpen. In de meeste gevallen brengt dit slechts jarenlange therapie en onvoorspelbare resultaten...

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je deze bron opent, heb je misschien een oplossing...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ieder ervaart dingen op zijn eigen manier dus zit zal niet #de# oplossing zijn helaas.

misschien kan je wat gerichter aangeven welke therapeuten/therapieën je geprobeerd hebt zodat we dit niet meer hoeven te opperen (herhaling ken je nu wel)

laat jezelf niet uitmelken omdat anderen voor jou bepalen wat je wel en zou moeten kunnen. geef aan dat het niet gaat, en als het moet doe je braaf een poging, en wil het niet is er de ziektewet. je hebt tijd nodig, met of zonder begrip. dus laat jezelf niet tot het uiterste jagen door onbegrip van wie dan ook.

misschien is er iemand die naar de polisvoorwaarden van je ZFV kan kijken om te zien wat WEL haalbaar is financieel. misschien kan je een beroep doen op bijzondere ziektenkosten.

je moeder heeft schade bij je aangericht, met uitspraken als "had ik maar abortus gepleegd als ik wist dat ik Satan had gebaard" (had dan niet gen##kt dan werd je ook geen "moeder") maar ook dit is gepraat achteraf.
Jij bent satan niet, maar je moeder had een paar steekjes flink los.

de woede is begrijpelijk, de frustratie ook, alles wat mensen van je verwachten is teveel, je bent het beu en zit er doorheen, bent het vertrouwen in de hulpverlening kwijt geraakt. feit is wel dat je er hiermee niet komt.

maar, waar voel jij je goed bij? (invulling van je dag) wat wil jij bereiken (concreet) wat is (nu) haalbaar, wat heb je hier voor nodig, en wat moet je hier voor doen/ondernemen. (soort stappenplan)

ik denk dat je dit soort vragen voor jezelf wat helderder moet hebben. er bestaat geen gouden tip die alles op lost zonder dat je hier zelf ook keihard aan moet werken.
anders is het weer een poging in het luchtledige. deze vraag is dus niet simpel te beantwoorden als jij er niet achterstaat of het geen kans wil geven door je woede en frustratie.

wellicht zijn EFT en EMDR een manier die hier een bijdrage in kunnen leveren.

jezelf durven zijn, de lat niet zo hoog leggen voor jezelf, en door anderen niet zo hoog laten leggen kunnen ook een bijdrage leveren van een geheel.

heel veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde net gaan antwoorden..... las nog even de al gegeven antwoorden door....en nou hoef ik niet meer ;-))
Kan er niet meer dan voor, achter en ernaast staan!
Uitgebreid en m.i. uitstekend antwoord= +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je! :O)
( ik had het zo uitstippelt hoor) :OP