Hoe kan je uit een sociale vicieuze cirkel raken?

Gegeven sociaal;
1. Je hebt bepaald gedrag.
2. Mensen of je familie reageert hierop.
3. je krijg een bepaald gevoel.
5. je zelfbeeld word bepaald negatief of positief.
6. wer naar 1 je gedrag wordt weer bepaald door reacties van anderen de viciueze cirkel waar j vast in zit :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Kristal
13 jaar geleden
Gezien je profiel denk ik dat je het antwoord zelf heel goed weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat denk ik ook :))
misschien is het nieuwsgierigheid naar de mening en het standpunt van anderen hierover

Het beste antwoord

Die cirkel kun je heel eenvoudig *doorbreken door in stap 6 (OF EIGENLIJK 5, JE HEBT 4 OVERGESLAGEN) zelf te bepalen ander gedrag te gaan vertonen. Je gedrag 'wordt' namelijk niet bepaald door reacties van anderen, jij KIEST op basis van de reacties van anderen voor hetzelfde gedrag, en dáárdoor kom je in een vicieuze cirkel. Althans, zolang het gedrag is dat negatieve reacties oproept. Bij positief gedrag gebeurt hetzelfde , maar dan ervaren we het niet als een probleem.

Het zou dan ook geen cirkel moeten zijn maar een leerproces ;
1. Je vertoont bepaald gedrag
2. Je omgeving reageert daar op
3. Jij reageert weer op je omgeving
4. Je zelfbeeld word beïnvloed door die laatste twee reacties / interacties
5. Je past je gedrag aan aan het geleerde en probeert nu iets anders , teneinde een andere reactie op te roepen.

1. Je vertoont het andere gedrag
2 Je omgeving reageert daar (soms na verloop van tijd, als het oude gedrag een ingesloten automatisme is geworden en de reacties van je omgeving ook) anders op
3. etcetera.

* Soms is een patroon van gedrag al zo lang aan de gang dat het effe duurt voor je doorkrijgt hoe je je anders moet gedragen, en voor je omgeving kan het effe duren vor ze doorhebben dat je anders doet of definitief anders doet / reageert. Maar zolang je het vertrouwen niet voortdurend beschaamd, lukt dat eigenlijk altijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn excuses voor de hoofdletters in de eerste/tweede zin - niet gezien dat capslock aanstond. Is niet zo nadrukkelijk bedoeld als het er nu staat).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, deze cirkel heet 'leren'!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als ik gelovig was zou ik heel hard bidden dat hij voor iedereen zo zou werken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo wérkt het voor iedereen, stippel.
Je hebt alleen ook nog en groep mensen die er zelf niet voor willen werken, en - uiteraard- een groep die dat ook echt niet kán . Die zouden daarmee dan geholpen / begeleid moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een passend antwoord op mijn vraag mar uiteidelijk verander je dadachten en daarna je gedrag

Andere antwoorden (7)

Ga eens een jaartje ergens anders wonen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is helemaal geen reden om uit die vicieuze cirkel te raken. Wat je hier schetst is een alledaagse situatie waar iedereen zich in zal herkennen. Bijna ieder mens zal zijn gedrag laten beinvloeden door mensen om zich heen; mensen reageren nu eenmaal op elkaar, en ik zie geen enkel probleem.

Het zou totaal anders worden, als je één woord had weggelaten in punt 5. Dat is het woord "positief". Want dan zou het zelfs geen vicieuze cirkel zijn, maar een sneeuwbaleffect. Want constant negatieve invloeden bepaalt je gedrag negatief, met alle nare reacties van omgeving tot gevolg. En dan kan dat alleen maar erger worden.

De gegevens die jij aanreikt, geven aan, dat de hele zaak prima in evenwicht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh,jij bent al bij de pinken zo vroeg in de ochtend!Een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de ochtendstond heeft goud in de mond ;-)
Google eens gedragstherapie. Ik ken je niet en kan dus geen gericht antwoord geven op zo'n vraag.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort samen gevat. Je vertoont gedrag waar je familie op reageert, dat geeft je zelfbeeld een knauw waardoor je nog sterker reageert. Bedenk dan dat jouw manier van reageren nooit bepaald wordt door wie dan ook. Het is een keuze. Iemand kan iets zeggen wat bij jou een emotie oproept. Maar dan heb jij de keus hoe je daar mee omgaat. Kies je weer voor stap 1 of ga je voor bv stap 7 die er nu nog niet in voor komt. Als je dingen wilt veranderen, kun je dat alleen vanuit jezelf doen. Je maakt zelf een bewuste keuze. Of je blijft in die voor jou "vervelende"maar wel vertrouwde vicieuze cirkel hangen. Of je maakt andere keuzes waardoor je jezelf ontwikkelt om de cirkel aan te passen naar jouw eigen wensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!!!!!
Ik neem aan dat je ergens iets vind van jezelf wat je niet leuk vindt. Ik ga ervan uit dat dit het gedrag is of de reactie die je krijgt op dat gedrag.

In mijn optiek kan je terug gaan in de tijd naar het moment/periode waarin jij voor het eerst dat gedrag of vicieuze cirkel hebt aangeleerd.
Dit kan misschien een moeilijk moment voor je zijn geweest waarin je als klein kind gevoeliger was en meer op de emotie hebt geacteerd. Hierdoor heb je een bijpassend gedrag aangenomen en door die vicieuze cirkel niet meer afgeleerd.

Teruggaan naar die periode kan je als een volwassene blik van nu bekijken en relativeren. Hierdoor kan je de emoties van toen in een ander kader plaatsen en zelfs geheel oplossen/verwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 back to basic, helemaal blanco en dan kijken waar de problemen liggen
en als je nu eens kijkt naar je gedrag?
met welke reacties heb je moeite en waarom?
weleens gevraagd waarom mensen op een bepaalde manier reageren? verwacht je een bepaalde reactie, en waarom?

misschien vat je dingen verkeerd op, begrijpen de mensen niet waarom je op een bepaalde manier reageert.

door te vragen en uit te leggen kom je al een heel eind omdat dit duidelijkheid kan schappen als je open bent naar elkaar.
hierdoor kom je niet in een cirkeltje maar kan je deze openbreken tot een lijn. als je groeit als persoon is dit een stijgende lijn.

bovendien kan je het nooit iemand naar zijn zin maken.
als je hierdoor je reactie of zelfbeeld laat beinvloeden ben je niet goed bezig (als dit het geval is)

jij bent jij. bij sommigen kan je uitsluiting vinden, bij anderen weer niet of wat minder. iedereen is anders en dat is ook prima.
als mensen een mening geven is dat een reactie op jou mening, maar niet als jou als persoon.

(bv iemand kan raar reageren, maar dat wil niet zeggen dat iemand ook raar IS)

zoals het op mij overkomt ben je niet zo heel zeker van jezelf (zelfbeeld, eigenwaarde) waardoor je het belangrijk vind wat anderen zeggen en denken en je dit ziet als een uitgangspunt.

jijzelf hoort het uitgangspunt te zijn, de basis, voordat je verder gaat kijken en onderzoeken naar het hoe, wat en waarom..
door je zelfbeeld te verbeteren denk ik dat je uit het vicieuze cirkeltje kan komen. (met of zonder hulp)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is breed gesteld omdat ik geen context zie en kan een smal antwoord hebben.
1. Besluit zelf om eruit te willen stappen.
2. Onderneem zelf stappen om andere mensen met andere invloeden te ontmoeten.
3. Vind dingen waar je energie van krijgt.
4. Kijk waar jouw talenten liggen en doe er iets mee.
5. Hef jouw sociale isolatie op en onderzoek de rest van de wereld.
6. Kijk of je het jezelf waard vindt om een professionele steun te vragen
7. Stap uit de kring.
Succes met het besluit om het roer om te gooien en er echt iets van te maken waar je zelf voldoening van hebt.