Hoe kom ik erachter wat de roeping is in mijn leven?

Ik heb een leuke gevarieerde baan met een goed salaris. Ik ben er redelijk tevreden mee, soms krijg ik er voldoening van maar niet altijd natuurlijk. Maar soms denk ik dat ik moei-er thuiskom dan zou moeten dus het kost me veel energie ofwel, ik krijg er te weinig energie van. Dus misschien zit ik niet op mijn levenspad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Het beste antwoord

Het is altijd goed om te kijken naar wat je wilt.

Je hebt een leuke baan, schrijf je. Wat wil je anders dan? Meer buiten, meer met mensen, ander tijden, hoger nivo?

Je kunt er zelf het beste achterkomen waar je een verandering wilt door gewoon aan tafel te gaan zitten met en vel papier voor je neus. Schrijf alle losse flodders op die in je hoofd opkomen als je aan je toekomst denkt. Zonder oordeel, zonder nadenken, ook al lijkt het (vooralsnog) onbereikbaar.

Doe dat zowel voor je werk als voor je privéleven. Kijken of het dan voor jezelf duidelijk wordt. Mij helpt dit altijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie!!! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Bestevaer.
Marcoho, ziie ook: http://gelukkigwerken.nl/?e=101, al hoef je je roeping niet persé in betaald werk te vinden.
Ik ken iemand die een nare ervaring heeft gehad met armoede en nu gedeeltelijk betaald/gedeeltelijk vrijwillig vraagbaak is voor anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx

Andere antwoorden (3)

Bij verschillende bedrijven kan je een beroepskeuzetest doen. Misschien moet je dat eens proberen.
Probeer anders je goede punten op te schijven en kijk of je daar wijzer uit wordt.
Je kan er ook met mensen die jou goed kennen over praten, misschien hebben zij een oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem er even regelmatig de tijd voor om te bedenken waar je het meest enthousiast over bent. Bijvoorbeeld dingen waar je met vrienden over praat, je hobbies of dingen waar je met plezier stapels boeken over weg leest. Vraag ook gewoon aan vrienden of er dingen zijn waarbij ze bij jou zien dat je een glans in je ogen krijgt.

Het loont ook om flink met een vriend/vriendin of je partner te sparren en die te vragen je het vuur aan de schenen te laten leggen. Zo ontdek je misschien de dingen waar je blij van wordt of je over opwindt.

Je druk maken over iets of opwinden over iets kan ook een goede indicatie zijn van dingen die je erg aangaan. Ik noem maar een paar voorbeelden: Mensen die afval gewoon op straat gooien en je wordt daar boos om, of bijvoorbeeld managers in je bedrijf die prutsen met leidinggeven. Kleine kwaliteits issues op je werk die net het verschil uitmaken volgens jou, maar waar verder niemand waarde aan hecht. Ga zo maar door.

Als je er gewoon lekker de tijd voor neemt en regelmatig even gaat zitten om te bedenken wat je het leukst vind, het vervelendst vindt of waar je ogen bij beginnen te glanzen, dan zal je dat vinden waar je passie naar uit gaat. Is het niet in één keer dan is het in twee of drie keer ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ons in belgië hebben ze oriëntatiecentra, waar ook werkende mensen zich kunnen laten testen. daar test men je op verschillende vlakken (ook privéleven e.d.) om dan samen met je te kijken waar je roeping ligt.
je kan ook de alternatieve weg opgaan en bachbloesem nemen, maar daar moet je natuurlijk voor te vinden zijn...wild oat is de geëigende bloesem voor dit fenomeen...