Inzichtgevende gestructureerde groepstherapie?

Wat houdt het in en heeft iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (2)

Ik heb even voor je gegoogled.

Deze behandeling is geschikt voor mensen die in het dagelijkse leven zijn vastgelopen of dreigen vast te lopen. Het is een dagbehandeling die wordt verzorgd door de afdeling Algemene Psychiatrie van het UCP.

Voor wie
De behandeling kan geschikt voor u zijn als u in het dagelijks leven bent vastgelopen doordat u:

•niet in staat bent om studie en/of werk op adequate wijze, zelfstandig vol te houden;
•problemen heeft met het aangaan en/of onderhouden van relaties;
• weinig zelfvertrouwen heeft of negatief denkt over uzelf;
•moeite heeft met het hanteren van eigen grenzen en/of die van een ander;
•zich onzeker voelt en veel twijfelt over te nemen beslissingen;
•u geen goed dag- en nachtritme heeft.

De behandelvorm is groepstherapeutisch en cognitief gedragstherapeutisch. Dit wil zeggen dat de groepsleden de volledige therapietijd met elkaar doorbrengen en gezamenlijk werken aan hun doelen. Dit gebeurt via individuele inbreng en met groepsopdrachten.

U trekt tijdens de verschillende behandelonderdelen met elkaar op en pauzeert en ontspant ook samen. Het functioneren in een groep is namelijk onderdeel van de behandeling.
Het werken aan uw persoonlijke behandeldoelen in een groepstherapie vraagt om veel oefenen met sociale vaardigheden. Bijvoorbeeld het geven van feedback en omgaan met grenzen van uzelf en de ander.

U heeft meestal wekelijks een individueel gesprek met uw behandelaar en/of met uw vaste verpleegkundige.

Behandelvormen:
- Groepstherapie
- Actieopdrachten, weekendplanning en weekevaluatie
- Cognitieve therapie
- Sociotherapie

Ook kan de behandeling bestaan uit;
•psychomotore therapie;
•creatieve therapie;
•arbeidstherapie;
•sociale vaardigheidstraining.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inzichtgevend wil zeggen dat het de bedoeling dat je inzicht krijgt in je gevoelens, verlangens en conflicten waar je je mogelijk nog niet van bewust bent.
Gestructureerd wil zeggen dat je niet zomaar willekeurig kunt bespreken wat er op dat moment in je opkomt maar dat je aan de hand van bepaalde thema`s aan de slag gaat. De therapeut heeft in een gestructureerde groepstherapie een meer leidinggevende rol en stuurt de gesprekken. Vaak wordt er gewerkt met oefeningen en huiswerkopdrachten.

Wat het verder precies inhoudt qua vorm en tijd is afhankelijk van welke indicatie je hebt. Welke hulp heb je nodig, hoeveel begeleiding heb je nodig? Heb je voldoende aan wekelijkse bijeenkomsten of heb je meer structuur en begeleiding nodig, zoals in een deeltijd- of dagbehandeling?
Dat zijn dingen die je met je verwijzer kunt bespreken.

Mijn ervaring is dat het op deze manier doelgericht aan bepaalde thema`s werken heel waardevol kan zijn en dat het je op relatief korte termijn goede handvatten kan bieden om je leven weer op de rails te krijgen.
Wat ik echter een nadeel vind, is dat er weinig ruimte is om vrijuit te kunnen spreken over wat er allemaal in je omgaat.