Waarom droom je de ene keer lucide en de andere keer niet?

Hoe komt het dat je soms als je wakker wordt weet wat je gedroomd hebt, en de andere keer niet.. Waarom droom je überhaupt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1K
bamibal
13 jaar geleden
Lucide dromen is niet hetzelfde als onthouden wat je gedroomd hebt.
Lucide dromen is weten dat je aan het dromen bent, als je ook echt aan het dromen bent.

Antwoorden (2)

Waarom dromen mensen?
De wetenschap is het er tot nog toe niet over eens welke functie(s) we dromen mogen toekennen. Mensen dromen ‘s nachts vaak over dingen die ze overdag hebben meegemaakt (dagresten). Tijdens deze dromen zou je onverwerkte emoties en ervaringen verwerken van de afgelopen dag om ’s ochtends zorgelozer te kunnen beginnen aan een nieuwe. Een andere theorie is de “activatie-synthese-theorie”: tijdens de remslaap ontbreken visuele indrukkenen en probeert het rationele brein de chaotische hersenactiviteit tot een “samenhangend” verhaal samen te smeden. Vroeger werden dromen veelal als boodschappen van de goden gezien en werd er een voorspellende betekenis aan toegekend.

Wat zijn dromen?
Een droom is de verzameling van beelden, geluiden, gedachten en gevoelens die iemand ervaart tijdens de slaap door het actief blijven van zenuwcellen en neurotransmitters. Dromen komen voornamelijk voor tijdens de Remslaap. REM staat voor “Rapid Eye Movement” ofwel “snelle oogbeweging”. Remslaap (of droomslaap) en gewone slaap (of langzame slaap) wisselen zich periodiek af. De droomslaap komt gedurende 4 à 5 periodes van 10 à 20 minuten per nacht voor.

Lucide dromen.
Dit zijn dromen waarbij je "bewust" droomt. Dus met andere woorden; een droom waarin je tijdens de droom wéét dat je aan het dromen bent. Je hebt dan in de droom volledig besef dat je eigenlijk met je ogen dicht in bed ligt, kunt je in de droom je wakende leven herinneren, en beschikt over het denkvermogen van alledag. Je droomt dan dus gewoon door, maar nu terwijl je weet dat je aan het dromen bent.

Op het moment dat het brein geactiveerd is in het onthouden van dromen worden de droom gebeurtenissen onbewust opgeslagen in je geheugen, eigenlijk is dat altijd al het geval, maar ze worden beter toegankelijk tijdens je waak periode. Nu denk je misschien dat je daardoor bij het wakker worden makkelijk je droom herinnert, dit is niet het geval. Soms duurt het bij mij een lange tijd voor ik de droom herinner, meestal wordt dit veroorzaakt door een bepaalde herkenning (zelfde situatie of gebeurtenis in het echte leven) of omdat je ze actief oproept.

Methodes om dromen te kunnen herinneren kan je vinden in de bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met in welke fase je wakker wordt. Je nachtrust bestaat uit verschillende fasen die steeds herhaald worden. Als je in fase 1 of 2 wakker wordt gemaakt, voel je je vaak nog heel moe omdat je de diepe slaap nog niet (voldoende) gehad hebt. Als je net wakker wordt na de fase waarin je droomt, is het niet moeilijk je droom te herinneren.. Kijk anders even op google! ;-)