Wie weet er een manier, hoe ik mezelf af kan sluiten van negatieve energie en gevoelens van anderen?

Wanneer ik in een openbare ruimte kom, denk aan trein, winkel, school, overal met veel mensen, raak ik snel vermoeid doordat andere mensen mij veel energie kosten, als er iemand rond loopt met hoofdpijn, neem ik dat over, als er iemand rond loopt die depressieve klachten heeft, voel ik me down.. Soms is het zo erg dat ik gewoon niks meer kan zeggen, dan blokkeer ik helemaal.
Heeft er iemand hier ervaring mee en een paar tips om mezelf af te sluiten hiervoor? Zonder dat het mij al te veel energie kost?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2K

Het beste antwoord

Vul de gehele ruimte met JOUW energie. Hierbij geldt maar 1 ding: jij bent de baas over die energie.
Richt je aandacht op jouw energie welke de gehele ruimte heeft gevuld. Richt vooral NIET je aandacht op elke individu met zijn/haar problemen. Die horen bij de ander, niet bij jou.
Laat dat bij de andere, door dat tegen jezelf te zeggen.

Jouw energie, daar gaat het om. Voel je verbonden met de energie van het universum, haal daar je kracht uit. Daarmee ben jij sterk. Als jij lekker in je vel zit, dan kunnen anderen en hun energie jou niet deren. Dat heb jij vast ook meegemaakt.

Jou energie omvat de hele ruimte, jij bent daarin sterk en verbonden met de energie uit het universum. Jij straalt energie uit, je ontvangt niets van anderen. Dat heb jij niet nodig, jij hebt de bron van het universum!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mooi antwoord.

Andere antwoorden (10)

Je kan naar muziek luisteren op een mp3 speler. Dan ben je afgeleid.

Mediteren kan geestelijke rust geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spirituele manier:
een aluhoedje:

Belangrijk is het om de aluminium folie zo om je hoofd te wikkelen dat:

- je voorhoofd bedekt is;
- je achterhoofd bedekt is tot de haargrens;
- ruimte voor de oren: optioneel;
- er genoeg aluminium folie bovenop je kruin is dat er geen gat overblijft;
- je van de aluminium folie op je kruin een punt boetseert

Vooral die punt is essentieel. Die zorgt ervoor dat je negatieve energie of hersenspoelgolven terugstuurt de ether in. Heb je geen punt, dan blijft deze energie in je aluhoedje hangen tot deze zo sterk wordt dat het aluhoedje gaat werken als geleider in plaats van afweer.

verder kun je proberen iemand die depressief is op te vrolijken (ook als je er even geen zin in hebt) als het dan lukt zijn jullie allebei weer blij.
Probeer hierbij te blijven lachen.

misschien kun je de oorzaak van een depressie achterhalen en het dan oplossen of gewoon een goed gesprek voeren met die persoon

Toegevoegd na 7 minuten:
misschien worden mensen al vrolijk als ze je zien met een aluhoedje op ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een spirituele ontwikkelingscursus heb ik geleerd dat te doen middels een kruisje te slaan met mijn tong in mijn gehemelte, of goed te aarden door in gedachte met een denkbeeldige staart jezelf "vast te trekken" in de grond.
Dus een denkbeeldige staart bij jezelf met haakjes er aan zodat deze verankerd in de grond.
Ik had ook vaak hoofdpijn in drukke omgevingen, en moet zeggen dat kruisje hielp mij. Maar je moet daar in geloven denk ik om het te laten werken . . . . . . .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijke ervaring: mensen om je heen kosten de meeste energie door het doorlopende geluid dat ze produceren. Lang leve de iPod en de oordopjes.

Ook de cortex-thalamuspauze wil nog wel eens helpen. Dat is mooispraak voor een kort moment waarin je je realiseert dat je je reacties los kunt koppelen en dat je een bewust denkende, hogere levensvorm bent, geen reptiel dat primair hoeft te reageren. Tel tot 5 en ben je van jezelf bewust. Dit ben jij, dat is de rest van de wereld. Koppel het los.

En leer vooral ook om jezelf niet altijd al te serieus te nemen en eens te lachen om jezelf. Zelfspot werkt enorm bevrijdend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de meeste tips schijnen te zeggen dat je jezelf maar af moet sluiten en dat de wereld wel erg vermoeiend is .
Ik persoonlijk vind dat je je meer op jezelf moet richten en minder op de buitenwereld .
Innerlijke rust komt van BINNEN uit , en de omgeving verantwoordelijk stellen voor al het negatieve is (te) makkelijk.
Want je loopt ook heleboel positieve ervaringen mis door je af te sluiten .

Maar als je het toch wil , doe het dan goed ;

Onder de dekens
Deur op slot
Telefoons en comps uit
gordijnen dicht
TV uit
ipod in

en maar wachten op geluk en innerlijke rust .....................
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mijzelf goed helpt:
1) voor je in een openbare ruimte komt, noem in jezelf je eigen naam, de datum van vandaag, voel bewust je voeten op de grond, en blijf ook in die ruimte zoveel mogelijk bewust van je eigen lijf.

2) stel je voor dat er een gedeeltelijk doorlatende bol om je heen is die niet alles van anderen doorlaat (bijv 30%), loop met die denkbeeldige bol/ballon rond.

3) als je weer terug bent uit die openbare ruimte, zeg hardop alle energie van anderen die in mijn systeem terecht gekomen is geef ik ze weer terug, al mijn energie die bij anderen terecht gekomen is haal ik weer terug.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB energie volgt de woorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen om je heen zuigen je vooral leeg omdat het zoveel drukte en geluid en chaos is. Met negatieve energie van anderen heeft dat niet eens zo veel te maken, maar vooral met de drukte in een openbare ruimte. Je weet niet of er iemand met hoofdpijn of depressieve klachten rondloopt (al is de kans groot) en al helemaal niet dat dat is wat je overneemt ; van de massa en de drukte ZELF krijg je hoofdpijn en sombere gevoelens. Ik wel tenminste.

Het aluhoedje klinkt leuk, maar doet natuurlijk niets ; ook met aluhoedje zul je knettergek worden in een mensenmassa als je daar om welke reden dan ook niet tegen kan.

Je kunt je er een beetje voor afsluiten door je heel erg te richten op waar jij zelf mee bezig bent en te proberen niet naar iedereen te kijken en te luisteren - wat heel moeilijk is omdat je gewoon struikelt over mensen. Als het ergens heel druk is en ik kan het niet vermijden, (boodschappen rond de feestdagen bijvoorbeeld) trek ik er gewoon een hele dag voor uit om bij te komen. Andere dingen zoals de stad op zaterdag, het openbaar vervoer of concerten en evenementen KOM ik gewoon niet, omdat ik weet dat het het tegendeel van genieten wordt. Op grote feesten zoek ik een rustig hoekje achteraf op om de boel een beetje te kunnen overzien. Ik heb er overigens pas last van sinds ik Meniere heb, en blootstelling aan zo'n kakofonie van geluiden ettelijke dagen extra ruis en duizelingen oplevert.

Niet iedereen is blijkbaar gemaakt om met zoveel mensen bij elkaar in één ruimte te vertoeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed verwoord, +.
Het zijn niet de andere mensen die deze negatieve energie veroorzaken. Het ligt eraan hoe je zelf signalen verwerkt. Pas als je zelf de verantwoordelijkheid pakt voor jouw stijl van verwerken, pas dan is er iets aan te doen. Niemand kan wat doen aan de omstandigheden om jou heen. Sluit je dus niet af omdat dit gewoon niet gaat. Dan zou je al jouw zintuigen uit moeten schakelen. Kijk of je de prikkel bij jezelf op een andere manier kunt gaan verwerken. Vraag daar hulp bij. Ik lees dat je het er moeilijk bij hebt en geef de tip om daarin te investeren om het voor jezelf beter te maken. Heel veel wijsheid voor jou gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het afsluiten van jezelf is in die mate niet echt mogelijk, omdat je waarschijnlijk zelf gevoelig bent voor dit soort emoties/opvangen van. Het enige dat je wel kunt doen is goed bij jezelf blijven en bewust blijven van jezelf en je omgeving....dat is wat ik altijd doe, ik mijd dus bijvoorbeeld het winkelcentrum op zaterdag of ik stel me er goed op in....(zou je graag meer willen vertellen maar dan is het mss handiger als je me mailt ofzo)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken deze beleving wel. Ik geef training aan volwassenen en dan heb ik het nooit! Dan heb ik de regie, neem ik mijn plek in en vul de ruimte met mijn eigen energie (hoe vaag kan je dat zeggen .. ..).

Er is een geweldige training die precies hier over gaat. Met een groep mensen en een trainer onderzoek je je eigen ideeen en beleving in contact met paarden. Die reageren namelijk uiterst gevoelig en direct op jouw gedrag. Heel fascinerend.

Kijk bijvoorbeeld op http://www.paardenpartners.nl