Ik ben nu bijna 28 en het is zo lang geleden dat ik gehuild hebt ik denk zomaar 12jaar. is dit wel gezond en normaal ?

ik zou niet eens meer kunnen heugen wanneer ik voor het laatst gehuild hebt,en ik heb het idee dat het wel fijn is om een keer goed te huilen. iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4K

Het beste antwoord

Er zijn mensen die graag huilen, en mensen die er geen behoefte aan hebben. Probeer het vooral niet op te zoeken als huilen niet je ding is. Als je echter (zoals je wel al enigszins aangeeft) eens behoefte hebt om te huilen, is het belangrijk om na te gaan, waarom dit zo is.
Zitten er veel verdrietige gevoelens in je? Heb je het idee dat je dit opkropt? In dat geval kunnen Mindfulness-oefeningen wel wat voor je zijn.
Neem rustig de tijd, ga goed zitten, sluit je ogen, en ga eens heel bewust voelen hoe je er nu bij zit. Wat ervaar je lichamelijk? Wat voor emoties komen er bij je op? Voel je ergens pijn? Kun je verdriet voelen? Probeer dan eens dat verdrietige gevoel op te zoeken, en naar boven te halen, en het allerbelangrijkste, laat het toe. Het is er, in je, en het mag er zijn.
Misschien dat je, op het moment dat je bij die verdrietige gevoelens komt, je wel gaat huilen. Laat dit dat ook gewoon toe, het is een hele gezonde uiting van verdriet.
Kom je niet bij het gevoel, dat maakt niet uit. Misschien lukt het een andere keer. Of misschien niet. Kom je er wel, maar huil je niet, dan is het ook zo. Misschien ben je dan geen huil-persoon.
Het belangrijkste is niet te hard te streven naar een doel, maar te kijken naar wat er opkomt, en het te accepteren zoals het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Kijk naar een film, een tranentrekker of sla tijdens het knutselen goed op je duim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huilen op commando kan niemand, er zal zich een situatie voor moeten doen,waarop je kan huilen ...
het is niet ongezond dat je niet hebt gehuild al die jaren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet open staat voor emoties zal je ze ook niet krijgen. Ben je gelukkig dan is er ook geen reden om te huilen. Je kunt je dan wel indenken dat andere mensen of dieren die minder gelukkig zijn soms onder extreme omstandigheden moeten leven. Wat denk je bijvoorbeeld van de bio-industrie stel je voor dat je zelf een jong dier bent en eigenlijk de rest van je leven in een hok moet doorbrengen zonder ooit echt frisse lucht te mogen ruiken. Of een kind dat geboren wordt maar waar geen liefde aan kan worden gegeven omdat de ouders in de ellende zitten wat kan dit prille leven hier aan doen? Denk je dit eens in en volgens mij kun je dan wel huilen........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb weleens gehoord dat het goed is voor je oogbol om met het traanvocht je oog te reinigen. Maar dat kan weleens niet waar zijn, besef ik mij. Het ging in mijn geval om contactlenzen (toen nog harde)
Waarom zou het ongezond zijn? Heb je het idee dat je niet emotioneel kunt reageren op situaties? Dat is dan zorgwekkend, anders heb je waarschijnlijk geen opzienbarende gebeurtenissen meegemaakt of ben je emotioneel vrij vlak. Mijn ervaring is: hoe ouder hoe meer emotie. Maar krokodillen tranen laten vloeien is ook niet alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is voor ons moeilijk om deze vraag te beantwoorden, omdat je er niet veel bij verteld. Bijvoorbeeld: Zijn er helemaal geen situaties geweest waarin je had willen huilen of je erg verdrietig voelde? Ben je al 12 jaar gelukkig en tevreden? Of voel je je geremd in het uiten van gevoelens? Denk je dat je je negatieve gevoelens wegstopt?
Als je als 12 jaar niet huilt, terwijl je wel zou willen, dan is het ongezond. Als je al 12 jaar niet huilt omdat je tevreden bent en niets ergs meemaakt, dan is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De een huilt en de ander niet. Als jij een manier van verwerken of omgaan met verdriet hebt zonder tranen dan is dat geen probleem. Mocht je behoefte hebben aan huilen dan is de film 'waterschapsheuvel' zeker een goede aanrader. Of een cursus drama waarin je je vrije expressie moet uiten. Ook de opleiding SPW blijkt erg goed te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik hoorde het zoveel...er zijn zelfs mensen om gestopt..heb het zelf nooit gedaan SPH dan.
Van dat eerste filmpje moest ik wel ff huilen :) Het is schattig, en het minst verdrietig

Tweede link gaat naar een film, die is werkelijk bijzonder verdrietig en prachtig. Ik weet niet of je het boek kent? Dat is namelijk wel belangrijk: de film is Zweeds gesproken en Zweeds ondertiteld. Ik heb het boek ongeveer 8 jaar geleden gelezen en kon een week geleden hier weer om huilen. Onvergetelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je geen reden om te huilen, zomaar een gissing hoor...het is fijn om 'uit' te huilen als je bijvoorbeeld vol stress zit, dat lucht op!

Volgens mij is het niet erg als je lang niet gehuild hebt van 'verdriet' je kan natuurlijk ook huilen in een lachbui!

Als echt een medisch antwoord wil kijk dan op www.gezondheidsnet.nl

Toegevoegd na 30 seconden:
Als 'je' echt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet ongezond maar ook niet heel normaal