Waarom gaan mensen meer snoepen als ze zich niet helemaal gelukkig voelen (met name qua gewicht niet gelukkig voelen)?

Ik heb de neiging om meer te snoepen als ik niet lekker in mn vel zit. Het gevolg is natuurlijk dat ik meer aankom. Mijn BMI zit een klein beetje boven de 25 grens. Eigenlijk is het gedrag dus onverstandig. Waarom doen mensen het dan toch?

Toegevoegd na 31 minuten:
Onder snoep versta ik niet alleen suikerachtig voedsel, ook hartigheid (kaas, worst, nootjes, etc.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.5K

Het beste antwoord

Ik herken het. Het gaat om het eten zelf, vaak hoef je het niet eens lekker te vinden. Op dat moment geeft het je even troost maar daarna voel je je alleen nog maar schuldig. Bij mij zit m'n BMI in de gevarenzone en toch kon ik me ook niet inhouden qua eten. Je komt dan in een neerwaartse spiraal terecht; je voelt je niet lekker en dus ga je snaaien, door het snaaien voel je je schuldig en ga je denken in ben te dik, ik kan toch niet afvallen en ga je vervolgens maar weer snaaien....
Als je verder geen lichamelijke klachten hebt is het allemaal nog niet zo erg maar realiseer je wel dat het wel problemen op kan gaan leveren op den duur.
Laat je vooral ook niet gek maken door alle diëten die er zijn want dat is leuk voor even maar als je weer gewoon gaat eten ben je terug bij af.
Als je er echt iets aan wilt doen, bespreek het dan eens met je huisarts. Ik heb een verwijsbrief gekregen voor een diëtist. Een diëtist kijkt als het goed is niet alleen naar wat je eet maar ook waaróm je eet.
Ik heb goede ervaringen, ik ben er nu 4 keer geweest en heb er echt steun aan én ik ben 4 kg kwijt in 5 weken tijd.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om je gelukkig te kunnen voelen, moet je onder andere Dopamine aanmaken. Dopamine is een neurotransmitter die voor een goed gevoel zorgt.
Wanneer je eet dan maak je dopamine aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit droefheid. Als ze zich leeg en ellendig voelen, dan compenseren ze dit gevoel met voedsel, vooral zoet voedsel, dus snoepen. Vandaar de naam troostvoedsel.
Goed van je dat je dat onderkent. Nu nog de kracht vinden om jezelf te weerstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suiker is letterlijk en figuurlijk een zoethoudertje.

Het begint al vroeg, baby's krijgen moedermelk en deze is zoet van smaak. Dit is ook nodig want een baby kan nog niet veel proeven dan zoet.

Als kind worden we allemaal getroost met zoetigheid. Als je verdrietig bent of je hebt je pijn gedaan, zijn ouders geneigd om je iets lekkers te geven. Ook als beloning wordt snoeperij vaak gebruikt.

Wij associeren dus zoet met een lekker gevoel. Althans...je krijgt weer troost als je iets lekkers gegeten hebt.

Suiker is een van de gevaarlijkste verslavingen omdat het bijna in alle soorten voedsel voorkomt. Is het geen pure suiker, danwel koolhydraten die worden omgezet in suiker. Omdat we dagelijks moeten eten is het erg moeilijk om deze verslaving de baas te zijn.

Verstandiger is om op zo'n moment afleiding te zoeken. Iets te doen wat ver weg is van eten. Als het probleem steeds weer terugkeert wordt het tijd om hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoete troost is een afleidingsmanouvre voor jezelf. Ook kost de aanleiding energie die het lichaam wil compenseren met snoepen. Het effect van snoepen is een constante suikerspiegelwisseling doordat je van snoepmoment naar snoepmoment gaat om een gevoel te onderdrukken. De werkelijke aanpak zit in de aanleiding waar het snoepgedrag door komt. Dat kan stress zijn door iets wat niet adequaat wordt verwerkt. Succes.