Wat is eigenlijk het verschil tussen grijze en blauwe staar ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
4.3K

Antwoorden (2)

Blauwe staar ken ik niet, wel groene, bedoel je dat?

Grijze staar, ook wel cataract, is ooglenstroebeling. Dat kan aangeboren zijn, maar meestal is het een ouderdomsziekte, waarbij je langzaam steeds minder (scherp) ziet. Vaak is het operabel: de lens kan vervangen worden door een kunstlens waarna alles weer helder te zien is.

Groene staar, ook wel glaucoom, komt door verhoogde druk in de oogbol - dit kan allerlei redenen hebben. Het kan aangeboren zijn, langzaam ontstaan, of zelfs in tijden van enkele uren ontstaan (acuut glaucoom).
Meestal krijg je bij glaucoom medicijnen om de druk in de oogbol lager te maken / te houden, eventueel kan er een operatie plaatsvinden die ervoor zorgt dat een teveel aan oogvocht afgevoerd kan worden.

Als je meer wilt weten, kun je ook hier terecht: http://www.patientenverenigingstaar.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blauwe staar bestaat niet. Je bedoelt grijze staar. Dat is een afwijking in je ogen die verholpen kan worden door er een nieuwe lens in te zetten.
Groene staar is een ernstige oogziekte die niet tegen te houden is en vaak tot totale blindheid lijd.