Hoe ontstaat deze lakschade op een bril?

In de bijlage is lakschade te zien op het metalen montuur van een bril. Op de foto zie je het goed, maar dat komt vooral omdat het ingezoomd is. In het echt zie je het niet als je de bril op hebt. Wel als je er echt met de maglite op schijnt of hem in het volle daglicht houdt.

Ik ben vooral benieuwd of zoiets komt door het plaatsen van glazen, slijpen, uitgeschoten met tangetje of schroevendraaier.
PS: Deze schade is (na diep inzoomen) al te zien op de eerste foto van de bril, dus hij is zo uit de winkel gekomen.

Picture for question
4 maanden geleden
in: Optiek
crispy
4 maanden geleden
Dat kan je toch helemaal niet beoordelen hoe dat is gekomen? Als die zo uit de winkel is gekomen zat die schade misschien al op het montuur toen je hem in de winkel hebt uitgekozen. In dat geval had je het al kunnen zien.
Overigens, een bril is geen pronkjuweel hoor, het is gewoon een gebruiksvoorwerp.
Gouranga
4 maanden geleden
Ja, zo zie ik het ook. Is voor mij zeker geen sieraard. Maakt ook niks uit dat krasje omdat je hem toch niet ziet van afstand (en zal vast niet verder open gaan). Maar ben nieuwsgierig aangelegd en vraag me dan bv af hoe zoiets kan ontstaan, of dat het echt het montuur is of bv het glas wat heel glad is geslepen.

Geef als eerste antwoord