Als je staar hebt gehad en een bril draagt kun je dan alsnog een kunstlens via operatie plaatsen?

een jaar geleden
in: Optiek
1.7K
LeonardN
een jaar geleden
Is het mogelijk je aan staar te laten opereren zonder dat er een kunstlens wordt teruggeplaatst dan? Of begrijp ik je vraag verkeerd? Bedoel je dat je je kunstlens wil laten vervangen, of een kunstlens over een kunstlens wil laten plaatsen?! Ik denk dat het beter is je behandelend arts hierover te vragen, die weet meer van jouw huidige situatie.

Antwoorden (2)

Ik dacht dat je met staar een vervanging van je natuurlijke lens kreeg door een kunst lens of een lens van een donor. Ik vermoed het laatste bij je? Bij een implantaat lens heb je een verhoogde kans op staar. Tenzij je sterkte te hoog is dan zou ik eerder vragen aan een oogarts of laseren een optie is. Zelf heb ik implantaat lenzen en die bevallen al een jaar of 10+ . Maar ik hou er wel rekening mee dat ik eerder staar krijg. Een implantaat lens zou ik echt ook bij een arts navragen. Zelf heb ik Bergman Clinics de implantaat lenzen gehad. Die hebben een onderzoek gedaan naar mijn ogen ivm de benodigde ruimte tussen lens en hoornvlies voor de kunstlens. Als je een lens van een donor hebt gehad dan weet ik niet wat dat betekent voor de ruimte die de kunstlens nodig heeft
een jaar geleden
Een lens plaatsen om van je sterkte af te komen noemen ze een refractie operatie. Daar zijn verschillende technieken voor. Ze kunnen op de plek van je eigen lens een lens bijzetten, eigen lens vervangen of een contactlens op je oog naaien.
Nadelen van het vervangen van de eigen lens is dat je dit niet meer dan 2x kan doen. Een lens erbij heb je ruimte voor nodig.

Ik heb een lens op mijn oog gekregen. Mijn eigen lenzen moeten vervangen worden ivm staar. Afhankelijk van je problemen kiezen ze een optie. Ik heb -17, ja echt geen tik fout, en meerdere oog problemen zo als scheurtjes en diepe vaat ingroei. Een bril is geen optie en lenzen ging niet meer. Dus lens erop. Over een aantal jaar mag ps me eigen lens eruit omdat ik relatief jong ben met staar en ze die operatie dus niet kunnen herhalen.

Ik ben bij de kliniek uit de link geweest op aanraden van de zorgverzekeraar CZ. Bij medische oog problemen krijg je alles vergoed. Anders kost het in 2019 €4800 per oog.

https://www.eyescan.nl/behandelingen/ooglaseren-lensimplantatie/voorzetlenzen/
een jaar geleden