Kan ik oogschade hebben opgelopen door een zaklamp?

Ooit toen ik een jaar of 16 was vond ik het leuk om te spelen met zaklantaarns.
Uiteindelijk heb ik een zaklamp op AliExpress gekocht met 3200 lumen.
Je raad het al, ik heb perongeluk ermee recht in mijn ogen geschenen van een halve meter afstand een paar jaar terug..
Het duurde Minder dan 1 seconden, maar ik was wel erg verblind en het duurde echt even voordat mijn verblinding weg waa.
Uiteindelijk trok het weg en merkte ik er niks van en leek mijn zicht normaal.
Toch merkte ik gekke klachten mijn zicht is super goed maar als ik buiten ben zie ik soms licht vlekjes dit zijn echt witte vlekken.
Als ik die lichtvlekjes zie krijg meestal ook druk ach mn ogen en heel soms licht hoofdpijn.
Dat trekt ook weer weg maar het komt zomaar op, ik bedoel hier geen (mouches mee).
Het is echt anders het volgte mij
Ook als het snachts is en ik ga extreem erg knipperen zie ik een zwart vlekje in het midden. Maar dat moet ik wel echt voorzeren.

Onderzoek:
Ik heb een heel onderzoek gedaan met mijn ogen zo is mijn netvlies gecontroleerd en die zag er bijzonder goed uit, en was totaal geen schade te zien op de scans.
Ik heb wel vaak een voorhoofdsholteontsteking gehad door mijn allergie

Situatie:
Nu ben ik 20 jaar oud en soms als ik wat licht vlekjes zie breekt de paniek uit.
Soms geloof ik de dokter niet en denk ik wel dat ik oogschade heb of iets anders ernstigs.
Loop bijna tegen een depressie aan, hebben jullie mijn symptomen ook?
Of weten jullie wat het zou kunnen zijn?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Optiek
8.6K
Pieterke
3 jaar geleden
Als je moe bent kun je ook lichtvlekjes gaan zien. Die gaan vanzelf weer weg na rust.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Als ik heel hard op mijn ogen duw zie ik een vuurwerk aan kleuren....Dat betekent dat ik mijn ogen aan het forceren ben... Als ik dat niet doe, is er niets aan de hand. Hetzelfde geldt als ik enorm ga knipperen. Lichtvlekken die "mij volgen" (ik snap wat je daarmee bedoeld en ik weet ook niet hoe je dat anders moet uitleggen) zie ik overdag ook wel eens, vooral als ik in de auto zit en er buiten veel uv straling is. Ik denk dus dat je dokter gelijk heeft. Er is niets aan de hand.
Ritsuka
3 jaar geleden
@HeerVoldemort ik denk dat je in je laatste stukje 'mouches volantes' bedoeld
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is inderdaad lastig om uit te leggen wat ik dus zie.
Ik heb daarom een foto toegvoegd en dan zie je rechtsin een lichtbolletje.
Die zie ik soms vooral als ik buiten ben en bijvoorbeeld aan het hardlopen of fietsen ben.
Als ik dat zie voel ik ook een lichte druk achter mijn ogen niet altijd maar soms wel.
Ik ken niemand die dit ook heeft en daarom maak ik mij zoeen zorgen

Antwoorden (1)

Ik denk niet dat het zozeer door die zaklamp komt. Recht in een felle lichtbron kijken is natuurlijk nooit top voor je ogen, dus het klopt wel dat je ogen daarvan even van slag waren. Het werkt irriterend voor een korte periode, maar blijvende oogschade wordt niet door een zaklamp veroorzaakt. Er is dus iets anders aan de hand.