Waarom zie ik met een minder sterke bril alles uitvergroot van dichtbij ?

Ik heb een brilsterkte van - 4,25 en als ik een bril van iemand anders op doe met -1,75 en -1,5 glazen, dan zien ik van dichtbij alles uitvergroot. Ik kan van dichtbij zonder bril goed zien. Ik heb van dichtbij dus geen -4,25. Waarom zie ik dan met een minder sterke bril alles uitvergroot van dichtbij? Ik zou dan toch juist normaal van dichtbij moeten zien met een minder sterke bril?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Optiek
1.1K
Erna55
3 jaar geleden
Als je goed dichtbij kunt kijken, maar minder goed in de verte, ben je bijziend. https://wikikids.nl/Bril
https://schooltv.nl/video/wat-is-het-verschil-tussen-bijziend-en-verziend-wazig-zien-in-de-verte-of-dichtbij/

Antwoorden (1)

In jouw vraag draai je de feiten eigenlijk om.
Een negatieve bril verkleint het beeld dat je met je ogen ziet. Hoe sterker de glazen negatief zijn des te kleiner wordt het scherpe beeld. Bij een minder sterke negatieve bril zie je dus niet iets uitvergroot, maar minder klein.
Bij een positieve bril wordt alles vergroot. Hoe sterker de bril des te groter je alles (van dichtbij) ziet. Hoe minder positief de glazen zijn des te minder wordt het beeld vergroot (je kan dus ook niet zeggen, dat het kleienr wordt)
kleienr moet zijn KLEINER
Toegevoegd op 08 oktober 2020 21:27: tekst